قیمت روز ارز در بازار ایران 05/05/91

مهاجریست

دلار باز هم از مرز ۱۹۰۰ تومان عبور کرد. دیروز و در حالی که بازارهای جهانی تعطیل بود، در ایران طعم گرانی به بازار ارز و طلا آمد تا پیش‌بینی‌ها را به واقعیت تبدیل کند. در روزهای گذشته با صعودی‌شدن روند قیمتی دلار، تمام پیش‌بینی‌ها حول عبور قیمت دلار از ۱۹۰۰ تومان می‌چرخید که صبح دیروز و با آغاز معاملات این پیش‌بینی محقق شد…

دیروز، چهارراه استانبول روز خود را با دلار ۱۹۱۰ تومانی آغاز کرد. قیمتی که ساعت چندانی را میهمان بازار نبود و خیلی زود روندی صعودی در پیش گرفت. وقتی آفتاب به میانه آسمان رسید، قیمت‌ها نیز داغ‌تر شد و بهای هر دلار آمریکا را تا ۱۹۵۰ تومان پیش برد اما این قیمت نیز زیاد دوام نیاورد. کمی از ظهر گذشته بود که نوسانات بازار تغییر جهت داد و دلار ایالات متحده کاهش قیمت را تجربه کرد و به ۱۹۴۰ تومان و پس از آن به ۱۹۲۰ تومان بازگشت. این روند نزولی در بازار ادامه‌دار بود. هر دلار که در ساعت ۱۵ معاملات دیروز، قیمت خود را در بازار ارز پایتخت، ۱۹۲۰ تومان می‌دید، با گذشت نیم ساعت، کاهش قیمت دو تومان را تجربه کرد و نیم ساعت بعد یعنی در ساعت چهار عصر ۱۹۱۳ تومانی شد. در همین خصوص زمزمه‌هایی از بازار شنیده می‌شد مبنی بر اینکه از ظهر به بعد ارز به بازار تزریق شده و روند صعودی قیمت دلار مرز دو‌هزار تومانی را نشانه گرفته است. بر همین اساس قیمت‌ها در ساعات میانی معاملات تمایلی برای افزایش نداشتند و در پیش گرفتن روند نزولی تنها راه باقی‌مانده برای بازار بود. یکی از صرافان در چهارراه استانبول در این خصوص به شرق می‌گوید: در یک هفته گذشته بازار روندی صعودی را در پیش گرفته بود، اما دیروز، اوج گرانی قیمت‌ها در یک هفته گذشته بود و حتی دلار خود را به ۱۹۵۰ تومان نیز رساند. خانزاده با اشاره به اینکه صبح بازار با دلار ۱۹۱۰ تومانی کار خود را شروع کرد ادامه می‌دهد: کمی که از ظهر گذشت قیمت‌ها نزولی شد و ما پیش‌بینی می‌کنیم که در دو، سه روز آینده، قیمت دلار روی پله ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ تومان باقی بماند. وی با تاکید بر اینکه بازار با وجود نوسان قیمتی قابل ملاحظه‌ای که داشت، هیجانی نبود، یادآور می‌شود که دیروز بازار روزی عادی را پشت‌سر گذاشت، مشتری در بازار بود اما با هجوم مشتری‌ها مواجه نبودیم. دلار در معاملات روز یکشنبه تنها گران‌شده بازار نبود، یورو نیز در این روز، معاملات خود را با افزایش قیمت شروع کرد. خانزاده در این خصوص نیز می‌گوید: در معاملات صبح دیروز هر یورو با افزایش قیمت ۳۰ تومانی، معاملات را آغاز کرد و پرونده خرید و فروش واحد پولی منطقه یورو با ۲۴۰۰ تومان باز شد. وی ادامه می‌دهد که «در میانه‌های روز هر یورو ۲۴۱۰ تومان به فروش رفت.» این در حالی است که در ساعات پایانی معاملات قیمت یورو به ۲۴۲۵تومان افزایش یافت. همچنین دیروز هر پوند در بازار ارز پایتخت، ۲۹۷۰تومان خریداری شده و ۲۹۹۰تومان به فروش رفت که افزایش ۵۵ تومانی قیمت را تجربه کرد. دلار کانادا در این روز افزایش ۶۵ تومانی قیمت را تجربه کرد، این واحد پول آمریکای شمالی ۱۹۱۵ تومان از مردم خریداری شده و ۱۹۳۰تومان برای فروش قیمت داده می‌شد. در این روز دلار استرالیا نیز مرز ۱۹۵۰تومانی را برای فروش انتخاب کرد و با قیمت ۱۹۳۰ تومان هم خریداری می‌شد. هر چند که دیروز، روز پرنوسانی در چهارراه استانبول بود، اما بازار جهانی در تعطیلات پایان هفته خوابیده بود و این نوسانات قیمتی در بازار داخل هیچ ارتباطی با نوسانات جهانی حس نمی‌کرد. بر همین اساس برخی از خبرگزاری‌ها از این روند صعودی به عنوان تبعات نشست مسکو در بازار یاد کرده و «ایلنا» در این خصوص نوشت که تنها چند روز پس از نشست مسکو، پس‌لرزه‌های این نشست‏‎، دامن بازار ارز را فراگرفت و قیمت انواع ارز در بازار به اوج خود طی سه ماهه گذشته رسید.

در این میان «خبرآنلاین» در گزارشی به خریداران ارز نسبت به قیمت کاذب دلار دو‌هزار تومانی هشدار داده و می‌نویسد: برخی دلالان فعال در بازار آزاد ارز تهران با سوءاستفاده از کم‌اطلاعی خریداران، سعی در القای نرخ دو ‌هزارتومانی دلار آمریکا دارند. این در شرایطی است که آخرین نرخ اعلام شده از سوی اتحادیه طلا، سکه و صرافان تهران برای دلار آمریکا ۱۹۱۹ تومان است. با این وجود دلالان در تلاش هستند با ایجاد جو کاذب کمبود دلار، نرخ‌های بالاتر از دو ‌هزارتومان را به بازار دیکته کنند. همچنین پس از صعود امروز نرخ پوند انگلیس، شایعه ثبت رقم سه ‌هزارتومان برای این ارز نیز از ساعاتی پیش در بازار پراکنده شده تا زمینه ادامه رشد قیمت پوند فراهم شود. گرانی‌های چهارراه استانبول در روز گذشته، دامن سکه‌ها را نیز گرفت. در روزی که بازار جهانی تعطیل بود و هر اونس طلا تغییر قیمتی را تجربه نکرد، هر سکه بهار آزادی به دلیل گرانی دلار، راه افزایش قیمت در پیش گرفت و با پشت سر گذاشتن مرز ۷۰۰‌هزار تومانی، ارزش خود را به ۷۱۰‌هزار تومان رساند. خانزاده در این خصوص می‌گوید: گرانی سکه‌ها در معاملات دیروز ناشی از نوسانات ارزش دلار بود، چراکه محاسبه ارزش طلا در بازار داخل به ارزش دلار مرتبط است و افزایش قیمت سکه‌ها در روزهای اخیر که با ارزانی قیمت طلا در بازارهای جهانی همراه شده، ناشی از گرانی دلار در بازار داخل است. دیروز هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۷۱۰‌هزار تومان، طرح جدید ۷۰۶‌هزار تومان، نیم‌سکه ۳۵۳هزارتومان، ربع‌سکه ۱۸۴هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی ۱۰۷‌هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید. این در حالی بود که در معاملات روز شنبه هر قطعه سکه طرح قدیم در ساعات پایانی معاملات، توانسته بود خود را به ۷۰۰‌هزار تومان برساند و سکه طرح جدید نتوانسته بود مرز ۷۰۰‌هزار تومانی را پشت سر بگذارد. این افزایش قیمت‌ها در حالی با بازار همراه شد که با وجود وعده‌های وزیر اقتصاد مبنی بر کنترل بازار ارز و طلا، قیمت‌ها در راه پشت سر گذاشتن مرزهای گرانی با یکدیگر همراهی کرده‌اند، دلار مرز ۱۹۰۰ تومان را پشت سر گذاشت و سکه نیز با کانال ۶۰۰‌هزار تومان خداحافظی کرد. در همین خصوص محمد کشتی‌آرای رییس اتحادیه کشوری طلا وجواهرات با اشاره به تغییر قیمت ارز و طلا به ایسنا گفت: به دلیل تقاضای بسیار زیاد ارز، نرخ ارز دیروز افزایش یافت و در پی آن قیمت طلا نیز بالا رفت. در این روز هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار طلافروشان پایتخت ارزش خود را به ۷۲‌هزار و ۳۷۰ تومان رساند و این در حالی بود که در مقایسه با قیمت‌های روز شنبه افزایش ‌هزار و ۵۴۰ تومانی را تجربه کرد. در این روز همچنین قیمت هر مثقال طلای ۱۹ عیار ۳۵۰‌هزار و ۹۶۰ تومان بود که هر گرم این عیار، ۷۶‌هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسید. هر مثقال طلای ۲۰ عیار نیز ۳۷۰‌هزار تومان ارزش داشت که هر گرم آن ۸۰‌هزار و ۴۵۰ تومان فروخته می‌شد.

 

قيمت ارز در بازار ايران(تومان) ساعت به روز رسانی: 15:03 پنجشنبه 05/05/91

ارز خريد فروش
دلار آمريکا 1948 1957
دلار کانادا 1945 1955
يورو 2390 2400
پوند انگلستان 3050 3060
دلار استراليا 1985 1995
فرانک سوئيس 1985 1995
کورون سوئد 270 279
کورون نروژ 310 320
کورون دانمارک 309 318
يکصد ين ژاپن 2400 2460
دلار هنگ کنگ 210 220
رینگیت مالزي 620 630
لير ترکيه 1074 1084
ريال عربستان 512 522
دينار کويت 6400 6600
درهم امارات 524 532
هزاردينار عراق 1480 1570
يوان چين 305 315
روپيه هند 32 37
بات تايلند 60 66
افغانی افغانستان 32 38
درام ارمنستان 5 6
ليره سوريه 23 28
روپیه پاکستان 18 25
منات آذربايجان 2300 2400

 

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای