راهنمای مهاجرت کاری به قطر

شرایط کار در قطر - حقوق کار در قطر - راه انداز ی کسب و کار درقطر - مؤسسه ی کاریابی در قطر

مورد تایید وکلای مجموعه
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
دسته بندی: کشور قطر
بروزرسانی: 18 شهریور 1400

اقامت کاری قطر (آسان ترین راه اقامت در قطر)

اقامت کاری قطر و تجربه ی زندگی کار و زندگی در قطر می تواند سؤال بسیاری از ایرانیان باشد . نحوه ی راه اندازی کسب و کار در قطر، حقوق کار در قطر و … از جمله مواردی است که مهاجریست قصد دارد در این مقاله به توضیح آن بپردازد.

سالانه افرادی زیادی تمایل به اخذ ویزای کار کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله قطر را دارند. در این قسمت از مقاله به شرایط کلی کار در قطر و ویزای کاری قطر می پردازیم. همانطور که می دانید این کشور در منطقه شبه جزیره عربستان واقع شده است. 

در سال 2020، قطر بالاترین سرانه تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار داشت، در حالی که اقتصاد با رشد 19.40٪ ، سریعترین سرعت در جهان بود. عامل اصلی این رشد سریع ناشی از افزایش مداوم تولید و صادرات گاز طبیعی مایع، نفت، پتروشیمی و صنایع وابسته است. 

قطر پس از امارات متحده عربی دومین پیشرفت انسانی در جهان عرب را دارد. 

در سال 2015، قطر پنجمین بازار صادراتی ایالات متحده در خاورمیانه بود که در پشت امارات، اسرائیل، عربستان سعودی و مصر قرار داشت. 

با جمعیت کم شهروندی کمتر از 300.000 نفر، نیروی کار قطر از مهاجران سایر کشورهای عربی (20٪ از جمعیت)، شبه قاره هند (هند 20٪ ، نپال 13٪ ، پاکستان 7٪ ، سریلانکا 5٪) را تشکیل می دهد. خیلی از ایرانی ها به دنبال کار در قطر و ویزای کاری قطر هستند و این موضوع به این دلیل است که نرخ بیکاری در کشور قطر بسیار پایین بوده و افرادی که مشغول به کار هستند از درآمد و حقوق نسبتا بالایی برخوردار هستند.

 از طرفی پرداخت مالیات در قطر بسیار کم می باشد و شرایط مساعدی را برای افراد خارجی فراهم کرده است. در ادامه به شرح کامل کار در قطر و ویزای کاری قطر خواهیم پرداخت.

قبل از هر اقدام برای کار در قطر و ویزای کاری قطر می بایست کشور مقصد از تمام زوایا مورد بررسی قرار گیرد. بسیاری از ایرانی ها به دنبال کار در قطر و ویزای کاری قطر هستند و این هم به این دلیل است که نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین بوده و افرادی که مشغول به کار هستند از درآمد و حقوق نسبتا بالایی برخوردار هستند.

 نرخ بیکاری در قطر 0.1 درصد می باشد و در چند سال اخیر بدون تغییر مانده است و این نشان دهنده این است که از هر 100 نفر 99 نفر مشغول به کار هستند.

در بحث کار در قطر و ویزای کاری قطر نوبت به بررسی شرایط اخذ آن می رسد. با توجه به وضعیت کار برای کارگران ایرانی و تجربه کار در قطر شما بایستی از ابتدا از سمت کارفرمایی پیشنهاد کار داشته باشید تا بتوانید برای ویزای کار قطر اقدام کنید. با در نظر گرفتن قوانین کار در کشور قطر، برای استخدام نیروی کار ایرانی در قطر، یک کارفرما باید مجوزهای مربوطه را از وزارت توسعه اداری کار و امور اجتماعی تأمین کند. این موارد فقط به شرط زیر برای کارگران خارجی صادر می شود:

  • باید ثابت شود هیچ کارگر واجد شرایطی در قطر نیست که بتواند این کار را انجام دهد.
  • دارای مجوز اقامت باشد.
  • متقاضی “معتبر” باشد، به عنوان مثال مطیع قانون و بدون داشتن سابقه کیفری.
  • دارای گواهی پزشکی باشد.

تنها پس از انجام این مراحل و سایر مراحل مهاجرت با وزارت کشور، مانند تأیید اسناد شخصی و گرفتن اثر انگشت، می توانید مهاجران را اخذ مجوز از وزارت کار دریافت کنید.

پس از مراحل انجام شده به شما اقامت دو ساله می دهند ولی بعضا ممکن است به شما 6 ماه اجازه دهند که در آن کشور اقامت داشته باشید و مشغول به کار شوید.

 شما بایستی قبل از انقضاء اقامتتان برای تمدید آن اقدام کنید. تجدید آن به طور نسبتاً مستقیمی انجام می شود. 

در واقع مجوزهای اقامت کار هر ساله توسط کارفرمای مهاجران تمدید می شود. باید به تاریخ انقضاء اقامت خود توجه کنید و گذرنامه را برای تمدید ویزا حداقل یک ماه قبل از موعد ارائه دهید.

همیشه افرادی که متاهل هستند این دغدغه را دارند که برای کار در دیگر کشورها آیا امکان بردن همراه وجود دارد؟ 

متقاضیان کار در قطر و ویزای کاری قطر در صورت دریافت بسته حقوق 8000 ریال یا بالاتر می توانند خانواده های خود را با خود همراه کنند. آنها باید از همسر و فرزندان زیر 25 سال مجوز اقامت حمایت کنند. در بیشتر مواقع، حمایت از همسر بسیار دشوار است. در بعضی مواقع همسر موظف است اسپانسرهای جداگانه ای را به دست آورد یا درخواست ویزاهای ویزیت خانوادگی را به مدت 6 ماه بطور همزمان انجام دهد. این امکان وجود دارد که همسر شما در قطر به عنوان همراه اجازه کار داشته باشد.

اگر شریک یا عضو خانواده متقاضی کار در قطر و ویزای کاری قطر هستید به ویزا نیز احتیاج خواهید داشت .برای پردازش ویزای خود به قطر همانطور که در مطالب فوق گفته شد نیاز دارید تا از سمت کارفرما پیشنهاد شغلی داشته باشید و بعد برای دریافت مجوز اقامت اقدام کنید.

این کار به طور معمول وظیفه کارفرما می باشد. تا کلیه مدارک لازم را برای اخذ مجوز اقامت از طرف مهاجران انجام دهد. هنگامی که یک مهاجر از ابتدا وارد قطر می شود، کارفرما کارهای لازم برای ویزای موقت را ترتیب می دهد، که پس از آن به اجازه اقامت کار تبدیل می شود. مدارک مورد نیاز برای ویزای کاری قطر:

  • گذرنامه و مدارک هویتی
  • گواهی پزشکی
  • ارائه مدارک در جهت اجازه کار از سمت اداره کار
  • نامه عدم سوء پیشینه
  • نامه پیشنهاد شغلی از سمت کارفرما از قطر

حقوق ماهیانه کار در قطر برای ایرانیان چقدر است؟

شاید این سوال اکثریت افرادی باشد که برای کار در قطر و ویزای کاری قطر اقدام می کنند. همچنین خیلی ها تمایل دارند بدانند که پر درآمدترین شغل در قطر کدام هستند؟ یا حقوق مهندس نفت در قطر چقدر است؟ حقوق در قطر کم و بیش مشابه در کشورهای غربی است. اما با دقت به قوانین کار در این کشور و عدم مالیات شخصی، درآمد خالص به طور معمول بیشتر می باشد و این یکی از نکات مهم برای کار در قطر است.

در گذشته، بسته های پاداش به عناصر مختلفی از قبیل حقوق اساسی، کمک هزینه ماشین، کمک هزینه مسکن، پوشش پزشکی، آموزش کودکان و بلیط هواپیما برای بازدیدهای خانگی تقسیم می شد. اما امروز، کارفرمایان برای پرداخت همه این هزینه ها دستمزدی پرداخت می کنند، البته در معدود موارد، پاداش های دیگری هم نیز وجود دارد.

دستمزدها در قطر به صورت میانگین از 1200 ریال تا 87000 ریال می باشد. به عنوان مثال بر اساس قوانین کار در کشور قطر، حقوق مهندس نفت در قطر 18.84 ریال در ماه می باشد. در این قسمت از مقاله در رابطه با کار در قطر و ویزای کاری قطر ، متوسط حقوق ماهیانه مهاجران در قطر در متداول ترین بخش ها ذکر شده است. افرادی که مدیر هستند و در شرکت های چند ملیتی مشغول به کار هستند، ماهانه در حدود 41.000 دلار در ماه در قطر درآمد کسب می کنند.

در بحث کار در قطر و ویزای کاری قطر ، نوبت به مشاغل مورد نیاز می رسد. با توجه به اینکه قطر در موقعیت جغرافیایی خوبی قرار گرفته، اکثریت ایرانی ها تمایل به اخذ ویزای کاری قطر دارند. در این کشور فرصت های شغلی بسیاری با توجه به تخصصی که دارید برای شما وجود دارد. ولی از ابتدا بایستی بر اساس لیست مشاغل مورد نیاز قطر ، شغل مورد نظر را پیدا کنید و به دنبال کارفرما باشید تا بتوانید مورد قبول واقع شوید.

لیست مشاغل مورد نیاز قطر:
  • مهندس مواد
  • حسابدار
  • مدیر منابع انسانی
  • مدیر عملیات
  • مدیر اجرایی توسعه تجارت
  • مربی خدمات نرم افزاری
  • مشاوران مهندسی زمین سنجی
  • مشاغل مربوط به هتلداری
  • مدیر فروش و بازاریاب
  •  

جالبه بدونی که

پرچم قطر، متشکل از دو رنگ سفید (به نشانه صلح و آرامش) و بلوطی رنگ (به نشانه خون مردمی که در جنگ ها جهت استقلال قطر ریخته شد) می باشد. همچنین دو رنگ پرچم با 9 فلش از هم جدا شده اند. عدد 9 اشاره به این مورد دارد که در آغاز قرن بیستم قطر 9 امین کشور از حاشیه خلیج فارس بود که پیمان صلح با انگلستان را امضا کرد.
دانستنی ها

با توجه به اینکه خیلی از عزیزان سوال می پرسند که چگونه در قطر کار پیدا کنیم؟ 

روش های مختلفی برای یافتن شغل در قطر وجود دارد:

 می توانید جستجوی کار خود را از طریق اینترنت و با مشاهده شرکت های بزرگ که در آن در صفحات زرد فعالیت می کنند شروع کنید.

 اما باید توجه داشت متقاضیان بسیاری برای این فرصت های شغلی هستند و به همین دلیل برای اینکه مورد توجه کارفرما واقع شوید بایستی رزومه قوی از خود ارائه دهید. از ابتدا رزومه خود را برای کارفرماهای مختلف بفرستید. رزومه باید مختصر، دقیق و سازمان یافته باشد و از اطلاعات غیر ضروری خودداری کنید.

 رزومه شما باید متناسب با شرکتی باشد که شما درخواست خود را برای آن ارسال می کنید. در این حالت شما با موقعیت مورد نظر متناسب به نظر خواهید رسید و مورد قبول کارفرما واقع خواهید شد. همانطور که در مقاله مطالب فوق گفته شد، لازم است قبل از هرگونه تسویه حساب در قطر ، یک پیشنهاد شغلی معتبر دریافت کنید. برای یافتن پیشنهادات شغلی در خارج از کشور در قطر، در اینترنت جستجو کنید تا وب سایت هایی را برای کار در قطر پیدا کنید، مانند کارهای Monster ،Stepstone یا Espace Emploi International و بسیاری از وب سایت های دیگر که کلیه مشاغل قطر در دسترس هستند.

برای دریافت لیست مشاغل یا آدرسهای مفید در صورت لزوم با اتاق بازرگانی و یا سفارتخانه یا کنسولگری کشور شما مستقر در قطر تماس بگیرید. همچنین می توانید با سفارت یا کنسولگری قطر در منطقه خود تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری در مورد بازار کار محلی و کسب اطلاعات در مورد روادید کاری دریافت کنید.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که با دریافت مشاوره از این موسسه و سپس عقد قرار دارد، تا زمانی که ویزای شما دریافت نشده است، نیازی به پرداخت هزینه نیست و هزینه های مشاوره نیز از هزینه های قرار شما کسر خواهد شد. این موارد را می توان از مزیت های این روش بر شمرد.

دغدغه اکثریت افرادی که تصمیم می گیرند برای کار در قطر و ویزای کاری قطر اقدام کنند این است که چگونه در قطر کار پیدا کنیم؟ استخدام نیروی کار ایرانی در قطر چگونه می باشد. پیدا کردن شغل در قطر تقریباً مشابه کشورهای دیگر است. منابع آنلاین برای جستجوی شغل شما مهم خواهد بود.

پس از مراحل انجام شده به شما اقامت دو ساله می دهند ولی بعضا ممکن است به شما 6 ماه اجازه دهند که در آن کشور اقامت داشته باشید و مشغول به کار شوید.

 شما بایستی قبل از انقضاء اقامتتان برای تمدید آن اقدام کنید. تجدید آن به طور نسبتاً مستقیمی انجام می شود. در واقع مجوزهای اقامت کار هر ساله توسط کارفرمای مهاجران تمدید می شود. باید به تاریخ انقضاء اقامت خود توجه کنید و گذرنامه را برای تمدید ویزا حداقل یک ماه قبل از موعد ارائه دهید. 

حال باید به این نکته دقت کنیدکه هدف شما از انتخاب کشور و مهاجرت چه چیزی می باشد؟ اگر هدف شما از کار در قطر و ویزای کاری قطر دریافت اقامت دائم است، باید توجه داشته باشید که کشورهای حاشیه خلیج فارس به راحتی به شما اقامت دائم نمی دهند. بعضا حتی 30 سال هم از اقامت کاری شما هم گذشته شود برای شما منجر به اقامت دائم نخواهد شد. اگر هدف شما مهاجرت و اخذ اقامت دائم می باشد به شما پیشنهاد می شود برای کشورهای اروپایی یا انگلیسی زبان مثل کانادا اقدام نمایید تا به راحتی بتوانید اقامت دائم و پاسپورت کشور مقصد را دریافت کنید.

 

سوالاتی که ممکن است در ذهن شما نیز باشد؟!

آیا پیدا کردن کار در کشور قطر راحت است؟

از آنجایی که نرخ بیکاری در قطر نزدیک به 0.1 درصد است و این به این معنی است که از 100 نفر حدودا 99 نفر در قطر مشغول به کار هستند و تنها یک نفر بیکار است؛ لذا پیدا کردن کار در قطر کار چندان دشواری نیست.

شرایط کار در قطر برای ایرانیان چگونه است؟

شما بایستی از ابتدا از سمت کارفرمایی پیشنهاد کار داشته باشید تا بتوانید برای ویزای کار قطر اقدام کنید. با در نظر گرفتن قوانین کار در کشور قطر، برای استخدام نیروی کار ایرانی در قطر، یک کارفرما باید مجوزهای مربوطه را از وزارت توسعه اداری کار و امور اجتماعی تأمین کند.

آیا برای کار در قطر می توان همسر و فرزندم را با خودم به همراه ببرم؟

بله! متقاضیان در صورت دریافت حقوق ۸۰۰۰ ریال قطر یا بالاتر می توانند خانواده های خود را با خود همراه کنند.

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای