راهنمای مهاجرت سرمایه گذاری به یونان

مهاجرت به یونان - سرمایه گذاری در یونان - روش های اخذ اقامت یونان از طریق سرمایه گذاری - اقامت سریع یونان

مورد تایید وکلای مجموعه
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
دسته بندی: کشور یونان
بروزرسانی: 23 شهریور 1400

سرمایه گذاری در یونان ( روش مطمئن برای اقامت دائم)

سرمایه گذاری در یونان، خصوصا آن نوع سرمایه گذاری که به اقامت سریع یونان تبدیل شود از دیرباز مورد توجه ایرانیان زیادی بوده است. سرمایه گذاری به عنوان راهی برای مهاجرت به یونان می باشد. ما در این مقاله ی مهاجریست سعی داریم درباره ی روش های اخذ اقامت یونان از طریق سرمایه گذاری با شما عزیزان سخن بگوییم.

در بحث سرمایه‌گذاری در کشور یونان زمینه ‌های متفاوتی برای سرمایه گذاری را می توان یافت که از آن راه افراد بتوانند سود خوبی از این سرمایه‌گذاری دریافت کنند. برای مثال در صنعت کشاورزی، تولید انرژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم زیستی، جهانگردی، گردشگری، خدمات تجارت جهانی و املاک و مستغلات، زمینه هایی هستند که افراد می توانند برای دستیابی به اهداف تجاری در این کشور سرمایه گذاری کنند. 

برای مثال در صنعت کشاورزی در کشور یونان به این علت که این کشور از دیرباز مواد غذایی و کشاورزی را به صورت سنتی صادرات می‌کرده است و حتی به کشور آمریکا مواد غذایی زیادی مانند روغن زیتون تا عسل و گوشت‌های فرآوری شده وارد می کرده است. زمینه دیگر برای سرمایه‌گذاری در این کشور بخش انرژی است که این کشور با همکاری چند کشور دیگر در حوزه تولید انرژی های برگشت پذیر مانند باد، برق، انرژی خورشیدی و گرمایی فعالیت های خوبی دارد. بخش دیگری که افراد می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند جهانگردی است که در این راه به علت اینکه کشور یونان حدود ۱۶ هزار کیلومتر خط ساحلی دارد و بیش از ۶ هزار جزیره در این کشور موجود است، یک صنعت کاملا ثابت شده است.

یکی از راه های مهاجرت به یونان و دریافت اقامت سریع یونان، سرمایه‌گذاری در این کشور است. نام این نوع ویزا، ویزای طلایی یا Golden visa می باشد. یعنی با سرمایه‌گذاری در این کشور می توان اقامت ۵ ساله کشور یونان را دریافت کرد. در واقع سال ۲۰۱۳ کشور یونان قانونی تصویب کرد که با حداقل مبلغ ۲۵۰ هزار یورو سرمایه‌گذاری در این کشور اتباع خارجی می توانند اقامت این کشور را دریافت نمایند. 

سرمایه گذاری می تواند در زمینه املاک و مستغلات، خرید املاک تجاری یا شرکت های مختلف تجاری، همچنین راه اندازی یک تجارت و یا کارآفرینی باشد. با سرمایه گذاری به مبلغ حداقل مبلغ ۲۵۰ هزار یورو در کشور یونان شما می توانید اقامت این کشور را برای خود و خانواده و همچنین پدر و مادر خود و همچنین پدر و مادر همسر خود دریافت نمایید. اما به این شکل است که شما اجازه کار در این ۵ سال اولیه که به شما اقامت داده شده است ندارید و پس از گذشت پنج سال شما اجازه کار در یونان را خواهید داشت. 

در این نوع اقامت تحصیل برای فرزندانتان رایگان خواهد شد. پس از گذشت ۷ سال شما می توانید درخواست پاسپورت کشور یونان را از دولت این کشور بدهید. راه دیگر اخذ اقامت این کشور از طریق خودحمایتی می باشد. این نوع اقامت با نشان دادن تمکن کافی شخص و همچنین درآمد ماهیانه امکانپذیر است و در واقع احتیاج به سرمایه گذاری ندارد. به عبارت دیگر شخص باید نشان دهد که در یونان احتیاجی به کار ندارد و فقط می خواهد در این کشور زندگی کند.

 

یکی از راه های اخذ اقامت از طریق سرمایه‌گذاری در کشور یونان خرید ملک در این کشور می باشد در واقع ویزایی به نام ویزای طلایی یا گلدن ویزا وجود دارد که اشخاص می‌توانند با سرمایه‌گذاری اقامت کشور یونان را به دست آورند یکی از راه‌های اخذ این ویزا خرید ملک در یونان است که سرمایه گذاران می توانند با سرمایه گذاری حداقل مبلغ ۲۵۰ هزار یورو اقامت این کشور را به دست آورند. در این اقامت شخص متقاضی اقامتی ۵ ساله دریافت می کند و همین که می تواند برای همسر و فرزندان و همچنین پدر و مادر خود و همچنین پدر و مادر همسر خود اقامت دریافت کند، یعنی این نوع اقامت از معدود اقامت هایی است که به پدر و مادر و پدر و مادر همسر در کشورهای اروپایی تعلق می گیرد. 

برای اخذ اقامت ابتدا ویزایی به شخص متقاضی داده می شود که می تواند به کشور یونان مسافرت کند و در آنجا املاک و پروژه های ساختمانی را بازدید نماید. همانطور که قبلا هم اشاره شد شخص سرمایه گذار برای اخذ اقامت نمی تواند در پروژه هایی که قیمت املاک زیر ۲۵۰ هزار یورو است سرمایه گذاری کند. 

در شهرهای مختلف این کشور متقاضی می تواند ملک بخرد اما در شهر آتن اگر این املاک خرید شود ریسک کمتری دارد. زیرا این شهر پایتخت این کشور است و متقاضی برای خرید ملک در این شهر بیشتر است و شخص متقاضی هنگام فروش ملک شانس بیشتری برای فروش خواهد داشت. در این نوع اقامت شرط حضور وجود ندارد و شخص متقاضی می تواند پس از ۷ سال اقامت در این کشور درخواست پاسپورت نماید.

یکی از راه های دیگر سرمایه‌گذاری در کشور یونان ثبت شرکت می باشد که در این راه شخص باید پس از ثبت شرکت حداقل مبلغ ۲۵۰ هزار دلار را در این شرکت سرمایه گذاری کند. ثبت شرکت در کشور یونان یکی از راه های کارآفرینی محسوب می‌شود و شخص متقاضی باید طرح تجاری داشته باشد. این طرح باید به تایید دولت کشور یونان برسد به طوری که مشخص شود این طرح برای این کشور سودمند خواهد بود و باعث اشتغال زایی می شود در صورتی که این تاییدیه از دولت کشور یونان صادر شود، شخص می تواند اقامت این کشور را از طریق سرمایه گذاری دریافت کند یا اینکه شخص می تواند قسمتی از یک شرکت را هم به مبلغ ۲۵۰ هزار یورو خریداری کند. 

در این نوع اقامت هم مانند اقامت خرید ملک به شخص و همسر و فرزندان و پدر و مادر متقاضی و پدر و مادر همسر وی نیز اقامت ۵ ساله داده می‌شود که بعد از ۷ سال می‌توانند درخواست پاسپورت یونان را بدهند.

 

جالبه بدونی که

هر شخص که بیشتر از 18 سال سن داشته باشد بر طبق قانون باید در انتخابات رای بدهد. رای دادن در یونان اجباری است.
دانستنی ها

قبل از هر گونه سرمایه گذاری در اسپانیا، آن چه که می تواند برای یک شخص که دارای سرمایه مناسب هست، جلب توجه کند، اطلاع از استاندارد های سرمایه گذاری در اسپانیا می باشد. به طور کلی هر شخصی باید به این نکته اطمینان پیدا کند که میزان سرمایه او در طی سالیانی که در آن کشور خواهد بود، امنیت خواهد داشت. یکی از گزینه هایی که بایستی مورد بررسی قرار گیرد، نرخ خطر مصادره اموال می باشد. به این معنا که به چه میزان سرمایه شخص در امنیت قرار دارد؟ تا چه میزان می توان به دولت و نیروی کارگزار اعتماد کرد. طبق آمار کشور هایی مانند اتریش، سوییس، پرتغال، فرانسه و چند کشور تاپ اروپایی دیگر دارای کمترین نرخ خطر مصادره اموال هستند. 

از دیگر موارد قابل بررسی در بحث امنیت سرمایه، بازرسی فساد های اداری و کنترل آن توسط دولت می باشد. اگر سیستم های دولتی کشوری در فساد غرق شده باشند، به راحتی سرمایه شخص سرمایه گذار می تواند در خطر باشد.
به طور کلی اگر قصد سرمایه گذاری در اسپانیا را دارید، در وهله اول بایستی بررسی کنید، به دنبال چه هدفی هستید. آیا صرفا به قصد تجارت می خواهید وارد اسپانیا شوید و یا با سرمایه گذاری در بخش های مختلف آن به دنبال کسب آثار اقامتی این کشور می باشید؟ بعد از این مشخص شدن موضوع اول، بایستی مزایا و معایب سرمایه گذاری در اسپانیا را بررسی نمود.
یکی از راه های دیگر اخذ اقامت کشور یونان از راه سرمایه‌داری است. این روش که خود حمایتی یا تمکن مالی نامیده می شود به این شکل است که شخص باید در کشور خود دارایی بالایی نشان دهد و نشان دهد که از لحاظ درآمدی در سطح خوبی قرار دارد به عبارت دیگر شخص با نشان دادن املاک خود و همچنین درآمد ماهیانه بالا می تواند اقامت این کشور را بدون اینکه در این کشور بخواهد سرمایه‌گذاری انجام دهد دریافت کند. برای اخذ اقامت خود حمایتی کشور یونان شخص متقاضی باید نشان دهد که ماهیانه حداقل ۲ هزار یورو درآمد دارد. در صورتی که شخص متقاضی متاهل باشد باید درآمد نشان داده شده ۲۰ درصد افزایش داشته باشد و در صورتی که شخص متقاضی دارای فرزند باشد باید به ازای هر فرزند ۱۵ درصد درآمد اولیه را افزایش دهد.
 تا واجد شرایط اخذ این نوع اقامت شود. کشورهای زیادی مانند سوئیس، اتریش، فرانسه، اسپانیا، پرتغال و ایتالیا همین اقامت را دارند که کشور یونان نیز از این نوع اقامت به افرادی که تمکن مالی لازم را دارند می دهد. با این نوع اقامت، شخص متقاضی اجازه کار نخواهد داشت و می تواند فرزندان خود را تا سن ۲۱ سال در این نوع اقامت قرار دهد.

از مزایای سرمایه‌گذاری در این کشور این است که این نوع اقامت شرط حضور ندارد و شخص متقاضی می تواند فرزندان تا ۲۱ سال و همچنین همسر خود را به عنوان همراه به این کشور بیاورد. کسی که با گلدن ویزا وارد کشور یونان می شود می تواند برای پدر و مادر خود و همچنین پدر و مادر همسر خود نیز درخواست اقامت کند که بهترین مزیتی است که در کشورهای دیگر تقریبا نایاب است. 

بعد از ۷ سال شخص متقاضی می تواند درخواست پاسپورت این کشور را بدهد و یک پاسپورت اروپایی دریافت کند. اگر شخص در املاک و مستغلات سرمایه گذاری می کند مخصوصاً در شهر بزرگ آتن می تواند راحت تر ملک خود را به فروش برساند. مزیت دیگر این اقامت این است که شخص می تواند تحصیل رایگان فرزندان خود را نیز در این کشور داشته باشد.

از معایب سرمایه‌گذاری در کشور یونان می‌تواند این باشد که این کشور در سطوح پایین تر از دیگر کشورها در اتحادیه اروپا قرار دارد شخص نمی تواند در هنگام سرمایه گذاری و اخذ گلدن ویزا اجازه کار داشته باشد و فقط شخص متقاضی می تواند به عنوان مدیرعامل در بیزنس ها مشغول به کار شود. درست است که شخص متقاضی می تواند بعد از ۷ سال درخواست پاسپورت بدهد اما ممکن است اخذ پاسپورت بین ۷ تا ۱۲ سال توسط دولت کشور یونان به طول انجامد. سرمایه گذاری در اوراق قرضه در این کشور یکی از پر ریسک ترین راه های سرمایه گذاری می باشد که توسط بسیاری از کارشناسان اقتصادی این موضوع تایید شده است.

نکته بسیار مهم قبل از سرمایه گذاری در هر کشور این است که باید استانداردهای سرمایه‌گذاری در کشور مقصد بررسی شده باشد این استاندارد های سرمایه گذاری نشان دهنده این هستند که سرمایه‌گذاری در کشور مقصد به چه میزان ریسک دارد و امنیت برای سرمایه گذاران در این کشور به چه شکل می باشد.

 یکی از این استاندارد های سرمایه‌گذاری نرخ خطر مصادره اموال است. در واقع این استاندارد سرمایه گذاری نشان می دهد که اموال سرمایه گذار تا چه میزان در خطر مصادره قرار دارد. خطر مصادره اموال بین بازه عدد ۱ تا ۷ قابل بررسی است. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید میزان نرخ خطر مصادره اموال در کشور یونان در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در کمترین میزان ممکن است.

هنگامی که شخصی می خواهد در کشوری سامانه گذاری کند باید شاخص‌های تاثیرگذار اقتصاد این کشور را نیز مورد بررسی قرار دهد. در اینجا تعدادی از شاخص‌های اقتصادی تاثیرگذار کشور یونان را مورد بررسی قرار می دهیم.

 یکی از این شاخص ها نرخ بهره بانکی است که در این کشور در آخرین مقدار ثبت شده نزدیک به ۷ درصد بوده است در مقابل برخی از کشورهای دیگر این نرخ مقداری بیشتر است. در واقع این نشان دهنده این است که تورم در این کشور نسبت به بقیه کشور های سطح بالای اتحادیه اروپا مقداری بیشتر است.

شاخص اقتصادی مهم دیگر در کشور یونان نرخ تولید ناخالص داخلی است که به همان طور که در نمودار زیر می بینید این مقدار در آخرین مقدار ثبت شده نزدیک به ۳۰ هزار واحد بوده است که نسبت به چند سال اخیر خود دارای مقداری افزایش بوده است.

شاخص مهم اقتصادی دیگر که در این کشور می‌توان از آن یاد کرد میزان مالیات بر درآمد شخصی است که در این کشور در آخرین مقدار ثبت شده در سال ۲۰۲۰ به مقدار ۴۴ درصد بوده است و یک درصد کاهش نسبت به چهار سال گذشته در این کشور را داشته است. در واقع این به این معنی است که شخصی که در این کشور کار می کند پس از کسر ۴۴ درصد مالیات از حقوق وی، حقوق خالص او پرداخت می شود.

 
 

سوالاتی که ممکن است در ذهن شما نیز باشد؟!

آیا اقامت گلدن ویزای یونان شرط حضور دارد؟

خیر این اقامت شرط حضور ندارد

بعد از چند سال در این نوع اقامت میتوان در خواست پاسپورت داد؟

بعد از 7 سال امکان درخواست پاسپورت وجود دارد

آیا تحصیلات فرزندان زیر 18 سال در این نوع اقامت رایگان خواهد شد؟

بله تحصیل ایشان رایگان خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای