راهنمای مهاجرت تحصیلی به سوئد

تحصیل در سوئد رایگان - مهاجرت به سوئد تحصیلی - ویزای تحصیلی سوئد - رشته های تحصیلی سوئد

مورد تایید وکلای مجموعه
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
دسته بندی: کشور سوئد
بروزرسانی: 16 شهریور

تحصیل در سوئد

تحصیل در سوئد و ورود به بازار کار کشورهای توسعه یافته اروپایی از موضوعات مهمی است که نه تنها مورد توجه ایرانیان بلکه تمام مردم دنیاست. این که چه اقداماتی برای ویزای تحصیلی سوئد لازم است، رشته های تحصیلی سوئد و تحصیل در سوئد به صورت رایگان از جمله موضوعاتی است که در این مقاله مهاجریست به آنها خواهیم پرداخت.

در این بخش قصد داریم درباره یکی از بهترین کشورهای اروپایی صحبت کنیم که مقصد بسیاری از ایرانیان برای تحصیل و زندگی می باشد. با مهاجریست همراه باشید تا بروزترین اطلاعات را درباره این کشور فوق العاده به شما عزیزان ارائه دهیم.

سوئد در شمال اروپا واقع شده ودارای آب و هوای سردی است. این كشور از نظر طبیعی، از 4 ناحیه تشكیل  شده است. كوههای پوشیده از جنگل در منطقه نورلند در  شمال، زمینهای مرتفع یونكوپینگ در جنوب، دریاچه دیستریكت در ناحیه مركزی، و جلگه حاصلخیز اسكانیا در  منتهی­ الیه بخش جنوبی ­كشور.

تابستانها كوتاه وگرم و  زمستانهای سرد و طولانی از ویژگیهای آب و هوای این كشور است. میانگین بارش سالانه از 200 سانتی متر در غرب وجنوب غربی، تا 50 سانتی متر در شرق و جنوب شرقی متغیر می باشد. بیش از نیمی از مساحت این كشور از جنگل پوشیده شده و طبعاً، صنایع چوب و ساخت ماشین آلات مرتبط با آن، معمول و متداول است.

حكومت : پادشاهی پارلمانی
مساحت : 790/449 كیلومترمربع
جمعیت :  حدود 9 میلیون نفر
رشد سالانه جمعیت : 2/0 درصد
پایتخت : استكهلم
زبان   : سوئدی
دین : مسیحی ارتدکس- آزادی مذهب در سوئد تضمین شده است
واحد پول : کرون

دانشگاه های سوئد همواره یکی از پرطرفدارترین مراکز تحصیل در میان دانشجویان بین المللی بوده است. سطح علمی و کیفیت بالا بسیاری را از سراسر دنیا برای تحصیل به این کشور می کشاند. هزینه تحصیل در سوئد تقریبا به صورت زیر می باشد:

رشته پزشکی: 180 هزار کرون (معادل حدود 25 میلیون و 700 هزار تومان ایران)
رشته های علوم مهندسی 135 هزار کرون (معادل حدود 19 میلیون و 300 هزار تومان ایران)
رشته های علوم انسانی 110 هزار کرون (معادل حدود 15 میلیون و 700 هزار تومان ایران)
رشته های آموزگاری 90 هزار کرون (معادل حدود 12 میلیون و 800 هزار تومان ایران)

برای برخی دانشجویان مانند کسانی که از کشورهای در حال توسعه برای تحصیل به سوئد می روند شرایطی در نظر گرفته شده است. برای دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در مقطع دکترا و فوق دکترا را دارند، فرصت دریافت بورسیه کامل وجود دارد.

سطح دانشگاه های سوئد کم و بیش یکسان است و شرایط پذیرش در آن ها تفاوت چندانی ندارد. تدریس در همه دانشگاه های معتبر در مقطع فوق لیسانس و دکترا به زبان انگلیسی است و شرایط سطح زبان سخت گیرانه نیست. (برای مثال نمره IELTSشما کافی است در حدود 6 باشد.)  پس از دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های سوئد می توانید درخواست اقامت دانشجویی را به سفارت ارائه نمایید.

در دانشگاه هاي سوئد دو ترم تحصيلي وجود دارد :
1. پاييز
 2 . بهار

در ترم بهار رشته ها محدود هستند.

سيستم آموزشي ترميك و زبان آموزشي در مقطع ليسانس براي اكثر رشته ها سوئدي هست به استثناي چند رشته معدود.

 كل رشته ها در مقطع فوق ليسانس به زبان انگليسي تدریس میشه.

شروع پذیرش در ترم پاییز:

شروع پذیرش در ترم پاییز، معمولا از 1 دسامبر هر سال و تا اواسط ژانویه ادامه داره.

شروع پذیرش در ترم بهار:

شروع پذیرش در ترم بهار معمولا از 1 ژوئن هر سال و تا اواسط آگوست ادامه داره.

هزينه هاي تحصيل در دانشگاه هاي سوئد 

دانشجويان ايراني مثل دانشجوهای کشورهای دیگه باید از پاييز براي تحصيل در سوئد در مقاطع لیسانس و ارشد هزینه پرداخت کنند.

این هزینه چقدر هست و چطور پرداخت میشه؟ این هزینه برای رشته ها و مقاطع لیسانس و ارشد متفاوته.

مثلا: هزینه دوره ارشد در رشته های مختلف: از 95000 کرون تا   150000 کرون نوسان داره. 

 

دیگه از دانشگاه مجاني در سوئد خبري نیست.

ولی واسه دوره دکتری هزینه نخواهند گرفت. و افرادی که شرایطش رو داشته باشند بورسیه می شوند:

مثلا: هزينه تحصيل براي دانشجويان خارجی واسه يك سال تحصيلي (دو ترم دانشگاهي) در دانشگاه اپسالا در چند رشته مختلف حدودا به صورت زیر هست:

رشته پزشكي: ۱۸۰ هزار كرون (معادل حدود …. ميليون )
رشتته هاي علوم مهندسي: ۱۳۵ هزار كرون (معادل حدود …. ميليون )
رشته هاي علوم انساني: ۱۱۰ هزار كرون (معادل حدود …. ميليون)
رشته هاي آموزگاري: ۹۰ هزار كرون (معادل حدود …. ميليون )

رشته خلباني: در دانشگاه لوند در جنوب سوئد ۱ ميليون كرون (حدود …. ميليون تومان ايران) براي هر سال تحصيلي (دو ترم دانشگاهي) خواهد بود.

هدف از شهريه اي كردن دانشگاه هاي سوئد براي دانشجويان غير اروپايي اين بوده است كه دانشجويان خارج از اتحاديه اروپا نتوانند با استفاده از سيستم رايگان تحصيلات عالي در سوئد كه هزينه آن توسط ماليات دهندگان سوئدي تامين ميشود جاي دانشجويان سوئدي و اروپايي را بگيرند. به عبارت ديگر ماليات دهندگان سوئدي مجبور نشوند هزينه تحصيلات دانشجويان كشورهاي بيگانه را بپردازند.

جزئيات قوانين جديد:

– هر دانشگاه و موسسه آموزش عالي باید ،شهريه اي را جهت دانشجويان كشورهاي خارج از اتحاديه اروپا مشخص کند.

– دانشجويان باید بدون استثناء بر اساس نمرات خود وارد دانشگاه شوند.

 

 

مطرح ترین دانشگاه های سوئد:

پرچم کشور سوئد

باورها درباره پرچم سوئد بر این است که پرچم فعلی سوئد الهام گرفته از پرچم دانمارک با رنگ آبی و صلیب طلایی در سال 1442 است. بر اساس داستان های اساطیری در قرن 12 میلادی پادشاه سوئد در زمان جنگ با فنلاند، صلیبی طلایی که از آسمان به زمین فرود آمد، را دید و این صلیب را هدیه ای از سمت خدا دانست. از این رو صلیب زرد رنگ با زمینه آبی که از آسمان الهام گرفته شده است را به عنوان نماد پرچم کشور خود انتخاب کرد.
دانستنی ها

دانشگاه KTH:

این دانشگاه به عنوان اولین پلی تکنیک سوئد در سال 1827 در شهر استکهلم تاسئیس گردید و امروز با داشتن حدود 13500 دانشجو یکی از معتبرترین دانشگاههای اروپا به خصوص در زمینه رشته های فنی می باشد . این دانشگاه دارای بیشترین تعداد دانشجویان خارجی در بین دانشگاههای سوئد است .

دانشگاه اوپسالا:

اين دانشگاه در شهر اوپسالا در نزدیکی استکهلم واقع شده است. دانشگاه اوپسالا در سال 1477 میلادی تاسیس شده و 20000 دانشجو دارد.این دانشگاه، برترین دانشگاه سوئد و از دانشگاه هاي برتر جهان (البته بيشتر در رشته هاي علوم پايه و نه در فني مهندسي) مي باشد. همچنين دانشگاه اوپسالا با داشتن 4000 هيئت علمي و 2000 دانشجوی دکترا دارد.

دانشگاه لوند:

اين دانشگاه در سال 1666 تاسيس شد. اين دانشگاه هم اكنون 38000 دانشجو دارد. اين دانشگاه يكي از بهترين دانشگاه هاي سوئد مي باشد. دانشگاه در شهر لوند كه در جنوب سوئد قرار دارد قرار گرفته است. اين شهر در نزديكي دانمارك و آلمان است. شهر تاريخي لوند نزديك شهر مدرن مالمو است. اين شهر 100000 نفر جمعيت دارد كه 38000 نفر از آنها دانشجو هستند و اين امر محيط آموزشي خوبي در اين شهر به وجود آورده است. دانشگاه لوند 300 واحد مطالعاتي، 50 دوره ي كارشناسي ارشد و زمينه هاي تحقيقاتي دكترا را به زبان انگليسي برگزار مي كند.

دانشگاه گوتنبرگ:

اين دانشگاه در شهر گوتنبرگ واقع شده است. دانشگاه گوتنبرگ با داشتن حدود 50000 دانشجواز دانشگاه هاي عمده و اصلي اروپا مي باشد. همچنين دانشگاه گوتنبرگ با داشتن 8 هيئت علمي و 60 دپارتمان يكي از گسترده ترين دانشگاه ها از نظر رشته و فرصت هاي آموزشي مي باشد. يكي از مشخصه هاي بارز اين دانشگاه داشتن تعامل بين تحقيق و آموزش است. اين دانشگاه همكاري نزديكي با دانشگاه همشهري خود يعني چالمرز دارد.

دانشگاه چالمرز:

دانشگاه صنعتی چالمرز در قلب شهر گوتنبرگ واقع شده است. اين دانشگاه با داشتن 17 دپارتمان و ارائه حدود 50 رشته در مقطع فوق لیسانس در زمينه ي علوم طبيعي، تكنولوژي و معماري فعاليت دارد. چالمرز با كمپاني هاي معتبر سوئدي از جمله SKF-Volvo و Ericsson همكاري در زمينه ها ي آموزشی و تحقیقاتی دارد و اميدوار است در    آينده ي نزديك خود را در زمينه هاي فناوري اطلاعات، نانوتكنولوزي و Bioscience قدرتمند تر كند. چالمرز در سال 1829 توسط نيكوكار سوئدي به نام ویلیام چالمرز تاسيس شد و امروزه يكي از بهترين دانشگاه هاي صنعتي در اروپا است.

دانشگاه استکهلم:

دانشگاه استکهلم واقع در پایتخت کشور سوئد از بزرگترین دانشگاههای سوئد در سال 1878 تاسیس شده است .این دانشگاه 27500 دانشجو دارد که 1800 نفر آنها در مقطع دکترا تحصیل می کنند . این دانشگاه دارای چهار دانشکده علوم انسانی،علوم پایه،حقوق و علوم اجتماعی و 80 دپارتمان می باشد . این دانشگاه در رشته شیمی بسیار معتبر می باشد چنانچه چهار نفر از محققین این دانشگاه در سالهای 1903-1929-1943 و 1995 در رشته شیمی موفق به دریافت جایزه نوبل شده اند .

کشور سوئد یکی از محبوب ترین کشورهای مهاجرپذیر در شمال اروپاست که از نظر اقتصاد در رتبه ششم جهانی قرار دارد و با وجود تورم بسیار ناچیز، مردم به خوبی از پس هزینه زندگی در سوئد برمی آیند.

 

واحد پول کشور سوئد، کرون سوئد (SEK) است که از نظر ارزش تقریبی هر کرون نروژ با  ۰٫۱۵ دلار آمریکا برابری میکند. اگرچه هزینه زندگی در کشور سوئد همانند کشورهای دیگر شمال اروپا بسیار زیاد است اما به نسبت درآمد بالای مردم کشور سوئد و نیز تورم بسیار ناچیز در این کشور، هزینه زندگی در سوئد به مردم هیچ فشاری وارد نمیکند و کشور سوئد را در رده ۵ کشور برتر جهان قرار داده  است.

هزینه زندگی در کشور سوئد به نسبت هزینه زندگی در کشور نروژ و دانمارک بسیار کمتر و به صرفه تراست.

هزینه زندگی در کشور سوئد

هزینه زندگی در کشور سوئد در هرشهر متفاوت است و ممکن است هزینه هایی که در ادامه می آید در شهرهای کوچک کمتر باشد و بیشتر پایتخت کشور سوئد برای هزینه زندگی مطرح است اما در زیر نمودار تقسیم بندی درآمد برای تأمین هزینه زندگی در کشور سوئد آورده شده است که میتواند دیدگاه مناسبی ایجاد کند:

هزینه زندگی در کشور سوئد

در زیر جدول هزینه زندگی در کشور سوئد بصورت بازه از حداقل تا حداکثر بیان شده است. به علت آشنایی عموم به نرخ دلار، واحد هزینه های زندگی در سوئد به واحد دلار آمریکا نوشته شده است:

رستوران های کشور سوئدمیانگینمحدوده قیمت ها
گوشت، رستوران ارزان۱۲٫۳۰ $
۹٫۵۴ – ۱۶٫۵۸
گوشت برای ۲ نفر، رستوران معمولی۶۶٫۶۸ $
۳۹٫۹۶ – ۹۸٫۴۰
فست فود در مک دونالد یا مشابهات۸٫۹۶ $
۷٫۶۷ – ۱۰٫۲۴
آبجو خانگی (نیم لیتری)۷٫۱۸ $
۵٫۶۲ – ۸٫۴۲
آبجو وارداتی (۰٫۳۳ لیتری)۶٫۵۶ $
۴٫۸۸ – ۸٫۳۵
کاپوچینو (معمولی)۴٫۱۰ $
۲٫۸۷ – ۵٫۱۷
نوشابه پپسی (۰٫۳۳ لیتری)۲٫۲۲ $
۱٫۳۸ – ۳٫۴۸
آب (۰٫۳۳ لیتری)۲٫۰۹ $
۱٫۳۸ – ۳٫۳۳
بازارهای کشور سوئد
شیر معمولی (۱لیتر)۱٫۱۶ $
۰٫۹۸ – ۱٫۳۹
قرص نان سفید (۵۰۰ گرمی)۲٫۷۰ $
۱٫۷۸ – ۳٫۳۸
تخم مرغ (۱۲ عدد)۳٫۲۴ $
۲٫۷۰ – ۴٫۰۰
پنیر تازه (۱ کیلوگرم)۱۰٫۷۹ $
۸٫۶۶ – ۱۳٫۵۲
سینه مرغ بدون پوست و استخوان (۱کیلوگرم)۱۰٫۷۹ $
۸٫۳۷ – ۱۳٫۹۱
سیب (۱کیلوگرم)۲٫۶۵ $
۱٫۷۳ – ۳٫۶۰
پرتغال (۱کیلوگرم)۲٫۵۲ $
۲٫۰۲ – ۳٫۶۰
سیب زمینی (۱کیلوگرم)۰٫۹۸ $
۰٫۷۱ – ۱٫۲۳
کاهو (۱ عدد)۱٫۸۵ $
۱٫۲۵ – ۲٫۶۷
آب ۱٫۵ لیتری۱٫۸۹ $
۱٫۲۵ – ۲٫۷۹
شیشه شراب متوسط۱۰٫۵۸ $
۸٫۳۳ – ۱۳٫۳۳
آبجو خانگی (نیم لیتری)۲٫۰۹ $
۱٫۶۰ – ۲٫۶۷
آبجو وارداتی (۰٫۳۳ لیتر)۲٫۰۵ $
۱٫۵۳ – ۲٫۷۹
پاکت سیگار (مارلبورو)۶٫۹۲ $
۶٫۲۸ – ۷٫۶۸
حمل و نقل در کشور سوئد
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)۳٫۴۰ $
۲٫۵۷ – ۴٫۹۷
بلیط ماهانه۸۶٫۵۳ $
۶۲٫۰۷ – ۱۰۹
ورودی تاکسی (تعرفه معمولی)۶٫۰۱ $
۴٫۷۷ – ۸٫۲۰
تاکسی ۱ کیلومتر (تعرفه معمولی)۱٫۶۵ $
۱٫۳۰ – ۲٫۷۸
تاکسی ۱ ساعت انتظار (تعرفه معمولی)۵۵٫۳۹ $
۴۱٫۷۲ – ۶۷٫۳۶
بنزین (۱ لیتر)۱٫۹۳ $
۱٫۷۸ – ۲٫۰۸
فولکس واگن گلف ۱٫۴ ۹۰ KW روند (یا یک اتومبیل جدید)۲۴,۹۶۷ $
۲۲,۳۹۱ – ۲۷,۸۹۷
خدمات رفاهی در کشور سوئد (ماهیانه)
پایه (برق، گاز، آب، زباله) آپارتمان ۸۵ متری۱۵۱٫۲۵ $
۵۵٫۸۰ – ۲۷۷٫۸۳
۱ دقیقه تعرفه تلفن همراه اعتباری محلی (بدون تخفیف و یا طرح)۰٫۱۱ $
۰٫۰۴ – ۰٫۲۲
اینترنت (۶ مگابیت در ثانیه، پهنای باند نامحدود، کابل / ADSL)28.93 $
۲۰٫۹۲ – ۴۰٫۰۳
ورزش و اوقات فراغت در کشور سوئد
باشگاه تناسب اندام، هزینه ماهانه برای ۱ بزرگسال۴۶٫۶۴ $
۳۰٫۴۶ – ۶۸٫۹۳
اجاره زمین تنیس (۱ ساعت در آخر هفته)۲۶٫۰۷ $
۱۳٫۹۵ – ۳۶٫۲۷
سینما، پخش بین المللی، ۱ صندلی۱۴٫۸۲ $
۱۲٫۶۶ – ۱۷٫۵۷
لباس و کفش در کشور سوئد
۱ جفت Levis 501 (یا معادل آن)۱۲۰٫۲۹ $
۹۳٫۸۱ – ۱۵۰٫۶۶
۱ لباس تابستانی در یک فروشگاه زنجیره ای (زارا، H & M، …)۴۶٫۵۳ $
۳۰٫۷۳ – ۶۹٫۷۴
۱ جفت کفش نایک۱۱۶٫۸۸ $
۹۵٫۶۷ – ۱۴۰٫۵۷
۱ جفت کفش چرم مردانه۱۳۵٫۷۶ $
۸۳٫۶۹ – ۲۰۰٫۱۳
اجاره خانه در کشور سوئد (ماهانه)
آپارتمان در مرکز شهر (۱ خوابه)۷۷۴٫۴۲ $
۵۳۶٫۰۲ – ۱,۱۱۳
آپارتمان (۱ خوابه) در خارج از مرکز شهر۵۳۴٫۸۵ $
۳۴۹٫۰۹ – ۶۹۸
آپارتمان در مرکز شهر (۳ اتاق خواب)۱,۳۸۶ $
۹۰۶٫۶۸ – ۲,۰۸۶
آپارتمان (۳ اتاق خواب) در خارج از مرکز۹۵۵٫۰۷ $
۶۹۷ – ۱,۳۸۰
قیمت خرید آپارتمان در کشور سوئد
قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر۶,۲۴۸٫۳۳ $
۳,۲۹۰ – ۹,۶۰۰
قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در خارج از مرکز۳,۳۹۱٫۹۲ $
۲,۰۴۸ – ۵,۲۹۹
تامین مالی و حقوق در کشور سوئد
متوسط حقوق ماهانه (پس از کسر مالیات)۲,۷۴۲٫۸۲ $
۲,۰۹۲ – ۳,۳۶۷
نرخ بهره وام مسکن در درصد (٪)، سالانه۳٫۸۳
۳٫۰۰ – ۴٫۵۰

همانطور که میدانید، هزینه زندگی در سوئد از شهر به شهر و از فروشگاه به فروشگاه متفاوت است است و باید در محاسبات خود حداقل و حداکثر را مد نظر داشته باشید اما به هرحال با مقایسه حداقل و حداکثر این قیمت ها در کشور سوئد میتوانید دید مناسبی نسبت به هزینه های زندگی در این کشور داشته باشید.

سوالاتی که ممکن است در ذهن شما نیز باشد؟!

آیا تحصیل در سوئد رایگان است؟

خیر. برای تحصیل در دانشگاه های سوئد باید شهریه بپردازید مگر اینکه بورسیه تحصیلی دریافت کرده باشید. 

آیا بدون مدرک زبان می توان در سوئد تحصیل کرد؟

برای اینکه شانس دریافت ویزا پایین نیاید، توصیه می شود حتما مدرک زبان ارائه دهید.

آیا می توان از دانشگاه های سوئد بورسیه تحصیلی گرفت؟

بورسیه تحصیلی معمولاً در مقطع دکترا اعطا می شود و شما باید رزومه ای قوی شامل مدرک زبان با نمره بالا، مقالات چاپ شده در مجلات علمی بین المللی، معدل بالا و … ارائه دهید.

آیا پس از پایان تحصیل می توان در سوئد کار کرد؟

پس از فارغ التحصیلی به شما فرصت داده می شود تا در کشور سوئد به جستجوی کار بپردازید. در صورتی که در شغلی مناسب استخدام شوید می توانید اقامت خود را به نوع کاری تغییر دهید.

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای