راهنمای مهاجرت تحصیلی به هلند

تحصیل در هلند - تحصیل رایگان در هلند - هزینه ی مهاجرت به هلند - تحصیل در هلند بدون مدرک زبان - محدودیت سنی برای تحصیل در هلند

مورد تایید وکلای مجموعه
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
دسته بندی: کشور هلند
بروزرسانی:10 شهریور ۱۴۰۰

تحصیل در هلند (راحت ترین راه مهاجرت به هلند)

تحصیل در هلند کم و بیش آرزوی هر جوان ایرانی است که بتواند تجربه ی تحصیل رایگان در هلند را در بهترین دانشگاه های این کشور داشته باشد. تلاش مهاجریست در این مقاله  قرار دادن اطلاعات لازم در زمینه ی هزینه ی مهاجرت به هلند، تحصیل در هلند بدون مدرک زبان و … است. در پایان این مقاله درباره ی سوالات متداول شما در زمینه ی تحصیل به هلند سخن خواهیم گفت.

تدریس و یاد گیری
تمام دوره‌ها برای تعمیق دانش دانشجویان و صاحبان مشاغل طراحی شده‌اند. دانشجویان دوره‌های آموزش بین المللی به تمامی امکانات زیربنائی آکادمیک هلند از جمله دانشگاه هلند کتابخانه‌ها دسترسی دارند. بسیاری از آموزشهای بین المللی شامل مسافرت و بازدید‌های علمی از شرکت‌ها و کارخانجات و تاسیسات هلند و سایر کشورهای اروپائی می‌گردد. کلیه دوره‌های آموزش بین المللی بر محور بکار گیری یافته‌های علمی در کارهای عملی استوار است. این امر مستلزم انعطاف پذیری محتوای دروس می‌باشد. 

از طرف دیگر اساتید بایستی بتوانند بسرعت خود را با نیازهای دانشجویان که درگیر مسائل روز هستند تطبیق دهند. سیستم آموزشی هلند که «دانشجو محور» است بار تحقیقاتی سنگینی بر دوش دانشجویان می‌گذارد. بطوریکه آنان باید در هر موردی راساً به تحقیق بپردازند.
طول دوره ها و هزینه های تحصیل:
دوره کارشناسی در هلند ۴-۳ سال و کارشناسی ارشد بین ۲-۱ سال است. بر اساس نظر اداره مهاجرت هلند، هزینه زندگی دانشجویی ماهانه ۷۵۰ یورو برآورد شده است.

با اینحال، پس از جا افتادن دانشجو در محیط، امکان زندگی با مبالغ کمتر نیز وجود دارد. شهریه دوره های کارشناسی بطور متعارف حدود ۷٫۲۰۰ یورو و دوره های کارشناسی ارشد ۹٫۰۰۰ یورو در سال است. امکان اخذ بورس تحصیلی به سه شکل وجود دارد: برخورداری از تخفیف در شهریه، تحصیل رایگان، دریافت کمک هزینه با تحصیل رایگان. رقابت برای بورسهای نوع دوم و سوم بسیار فشرده و مستلزم شایستگی های فردی است.

 

زندگی در هلند

مهلت ثبت نام و شروع تحصیل
مهلت ثبت نام بسته به دانشگاه، مقطع و حتی رشته تحصیلی بسیار متغیر است (اول ژانویه تا آخر ژوئن). در تعدادی از رشته ها پذیرش برای بار دوم در ماه ژانویه یا فوریه نیز انجام میشود که مدارک باید چند ماه قبل به دانشگاه تحویل داده شود. پیشنهاد میشود دانشجو در اسرع وقت نسبت به تشکیل پرونده اقدام نماید تا گزینه های بیشتری برای درخواست پذیرش داشته باشد. سال تحصیلی معمولاً از نیمه اول ماه سپتامبر آغاز میشود.

شرایط مالی برای دریافت ویزای تحصیلی:
برای دریافت ویزا در اکثر موارد باید هزینه های زیر به حساب دانشگاه واریز گردد:

 شهریه دانشگاه برای یک نیمسال یا یک سال تحصیلی کامل، اجاره اتاق برای سه ماه تا یک سال، بیمه پزشکی (۵۰۰ یورو برای یک سال)، هزینه صدور اقامت (۵۰۰ یورو برای یک سال) و مبالغ جزئی بعنوان پول پیش مسکن و نظایر آن (بین ۵۰۰ تا ۱٫۰۰۰ یورو).

 در این حالت، ویزا بصورت متمرکز برای دانشجو در مدتی کوتاه صادر می گردد. در حالت فوق، شما نیازی به داشتن حامی یا حساب بانکی نیستید. اگر دانشجو یا بستگان وی تأمین مسکن و نظایر آن را شخصاً به عهده بگیرند، مدت زمان بیشتری برای دریافت ویزا صرف خواهد شد و امکان رد ویزا بالاتر است و باید ثابت شود که شما از نظر مالی قادر به تأمین هزینه ها هستید. در این رابطه، مسئولین اداره مهاجرت هلند از متقاضی انتظار دارند که مبلغ ۹٫۰۰۰ یورو در حساب بانکی خود در کشور مبدأ داشته باشند. از نظر آنها این مبلغ حداقل مقدار مورد نیاز برای یک سال زندگی دانشجویی مجردی است.
دوره‌های کار‌شناسی (۴ ساله): 

مکاترونیک و روبوتیک، مهندسی عمران، مدیریت دلتا، مدیریت سرزندگی و توریسم، آفرینش و تولید بازی، فنآوری و تولید بازی، امور مالی و حسابداری بین المللی، فیزیوتراپی، مدیریت توریسم، مدیریت هتلداری، مطالعات بازرگانی و مدیریت بین الملل (۳ یا ۴ ساله)، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی و مدیریت نساجی، هنر و تکنولوژی (گرافیک کامپیوتری)، موسیقی جاز، موسیقی کلاسیک، اقتصاد و مدیریت، مدیریت خدمات مالی، مدیریت اطلاعات، تشریفات و توریسم، مدیریت املاک و مستغلات، بازاریابی بین الملل، بازاریابی و ارتباطات، کارآفرینی، کاربردهای پیشرفته سنسور، سیرک هنرهای نمایشی، حرکات موزون، مدیریت گل و غذا (آلمانی و انگلیسی)، فنآوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، اقتصاد بازرگانی بین الملل، مطالعات بازرگانی آسیایی، علوم محیطی (انرژی‌های پایدار)، امور مالی و کنترل، مدیریت تعمیر و نگهداری، هنرهای زیبا، روابط بین الملل، مدیریت ارتباطات بین الملل، مدیریت امکانات، مطالعات اروپایی (۳ یا ۴ ساله)، مهندسسی طراحی صنعتی (۳ ساله)، حقوق بین الملل و اروپایی، فرآوری و تکنولوژی مواد غذیی، مدیریت دولتی (عمومی)،
دوره‌های کار‌شناسی (۲ ساله):

 تحقیقات پزشکی و بیوتکنوژی، تحقیقات مولکولی، تکنولوژی و مدیریت محیط زیست، شیمی پیشرفته، مدیریت ساختمان (از گرایشهای عمران)، مهندسی و مدیریت عمران، حسابداری – کنترل و امور مالی، هنر و تکنولوژی (گرافیک کامپیوتری)، مهندسی بازرگانی، مهندسی عمران، کارآفرینی، علوم محیطی، مدیریت هتلداری، مدیریت منابع انسانی، بازرگانی و حقوق بین الملل، حقوق بین الملل، بازاریابی، مدیریت عمومی و حقوق بین الملل ، مهندسی و مدیریت نساجی، مدیریت توریسم، برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای، طراحی شهری، رهبری در مددکاری اجتماعی
دوره‌های کار‌شناسی (۱ ساله):

 حسابداری – کنترل و امور مالی، هنر و تکنولوژی (گرافیک کامپیوتری)، مهندسی بازرگانی، مهندسی عمران، کارآفرینی، علوم محیطی، مدیریت هتلداری، مدیریت منابع انسانی، بازرگانی و حقوق بین الملل، حقوق بین الملل، بازاریابی، مدیریت عمومی و حقوق بین الملل، مهندسی و مدیریت نساجی، مدیریت توریسم، برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای، طراحی شهری، رهبری در مددکاری اجتماعی، اقتصاد و مدیریت، مدیریت خدمات مالی، مدیریت اطلاعات، تشریفات و توریسم، مدیریت املاک و مستغلات، بازاریابی و ارتباطات، مهندسی پزشکی، سیستمهای اطلاعات بازرگانی، لجستیک و مدیریت بازرگانی، مدیریت آموزش و دانش در کشاورزی و بخش زمین، طراحی و مهندسی محصولات الکترونیکی، فنآوری اطلاعات (سیستمهای نرم افزار)، لجستیک بین الملل، مهندسی برق (قدرت)، تولید و توزیع برق، مهندسی صنایع (طراحی محصول)، مهندسی کامپیو‌تر (نرم افزار)، شهرسازی (۱. ۵ ساله)
دوره‌های کار‌شناسی ارشد (۱ ساله): 

مدیریت پشتیبانی (Facility Management)، مدیریت املاک و مستغلات، مدیریت اجرائی (MBA)، مدیریت، علوم محیطی، حفاظت محیط زیست و مدیریت تنوع زیستی، برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای، موسیقی جاز، موسیقی کلاسیک، بازرگانی و مدیریت، لجستیک و مدیریت زنجیره تولید، روابط بین الملل، هنرهای زیبا (رسانه‌های اینتراکتیو و محیط)، حسابداری و کنترل، حقوق و قوانین اروپایی، مدیریت ارتباطات بین الملل
دوره‌های کار‌شناسی ارشد (۲ ساله): مدیریت اجرائی حرفه‌ای، حرکات موزون (با شهریه زیر ۳۰۰۰ یورو)، هنرهای زیبا (نقاشی)، صحنه آرایی، مدیریت اجرایی در بازرگانی و مدیریت آسیایی (۱. ۵ ساله)
تحصیل در مقطع دکتری:
اکثر دوره‌های دانشگاهی به مدرک «دکترال» (Doctoral) که‌‌ همان کار‌شناسی ارشد است ختم می‌شود. برای ورود به مقطع دکتری داشتن مدرک دکترال یا کار‌شناسی ارشد الزامی است. در هلند سیستم آموزشی دو گانه است یعنی هم مانند سیستم انگلستان و آمریکا مدارک (BSc) و (Msc) وجود دارد و هم سیستم هلندی که منجر به مدرک ‌ دکتراندوس، یا می‌س‌تر می‌شود. 

چنانچه داوطلب دکتری در خارج از هلند تحصیل کرده باشد باید مدرک تحصیلی وی توسط (NUFFIC) که یک دپارتمانی از وزارت آموزش هلند است ارزیابی گردد.

 این ارزیابی ممکن است ۵ ماه طول بکشد. کاندیدای دکتری معمولآ دانشجو محسوب نمی‌شود زیرا دانشگاه اقدام به استخدام وی بعنوان دستیار تحقیق می‌کند. مدت مقطع دکتری ۴ تا۵ سال است که طی این مدت دستیار تحقیق شهریه نمی‌پردازد و حقوق ماهیانه قابل توجهی دریافت می‌کند که کلیه هزینه‌های اورا می‌پوشاند. حقوق معمولآ از حدود ۱۵۰۰ یورو در ماه شروع و تا ۲۵۰۰ یورو در سال چهارم می‌رسد.

 برخی از دانشگاه‌ها حسب مورد دانشجو را به مدت ۶ ماه به یکی از دانشگاههای طراز اول آمریکا مثل هاروارد،‌ام آی تی، استانفورد ویادانشگاه آکسفورد، ردینگ، منچستر به انگلستان اعزام می‌کنند. برای ورود به دانشگاه‌ها نوشتن انگیزه نامه به دانشگاه برای موضوع رساله مورد نظر و یافتن استاد راهنما ضروری است.

 

هزینه زندگی در هلند
هزینه زندگی در هلند مانند تمامی کشور رابطه مستقیم با طرز زندگی کردن شما دارد.مسائل دیگری مانند شهری که در ان زندگی می نمایید هم بسیار تعین کننده است.به طور متوسط یک دانشجو در هلند بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو ماهیانه برای زندگی می پردازد.
حدودا یک سوم این هزینه ها به هزینه مسکن اختصاص دارد.هزینه مسکن دانشجویی به طور متوسط بین ۲۵۰ تا ۶۰۰ یورو می باشد.این تفاوت قیمت ها به دلیل شهر محل تحصیل – امکاناتی که بر روی کرایه به شما داده می شود و چند آیتم دیگر می باشد.برای مثال هزینه مسکن در آمستردام بسیار بیشتر از سایر شهر های کوچک می باشد.همچنین گاها خدماتی مانند اینترنت تلوزیون هزینه برق هزینه گرمایش خانه و … بر روی کرایه محاسبه می شود.
بعد از خانه مهم ترین بخش هزینه زندگی هزینه خورد و خوراک است.معمولا دانشگاه ها با قیمتی مناسب غذای گرم برای تمام وعده های غذایی در اختیار دانشجو ها می گذارند ولی اقتصادی ترین روش این است که خود دانشجو برای خودش غذا بپزد.
برای مثال هزینه یک فنجان چای یا قهوه ۲ یورو-یک ساندویچ پنیر ۳ یورو و یا یک وعده ناهار در یک رستوران دانشجویی معمولی ۱۰ یورو می باشد
بقیه هزینه ها شامل هزینه کتاب تفریحات رفت امد و … می باشد.برای مثال هزینه بلیط اتوبوس در داخل شهر برابر با ۱٫۶ یورو می باشد.
خوشبختانه اکثر مراکز تخفیفات ویژه ای را برای دانشجویان در نظر گرفته اند که با ارائه کارت دانشجویی می توانید از این تخفیفات بهره مند شوید.
کار دانشجویی در هلند:
بخشی از هزینه های خود را می توانید با کار در چهارچوب ضوابط (بویژه از سال دوم به بعد) تأمین نمایید. بر اساس ضوابط دولت هلند، دانشجویان مجازند ۱۰ ساعت در هفته کار کنند. اگر از این حق استفاده نکنید، میتوانید به مدت دو ماه به صورت تمام وقت در طول تعطیلات تابستان کار کنید. هر ساعت کار دانشجویی دستمزدی در حد ۷ یورو (خالص، پس از کسر مالیات) خواهد داشت. 

توجه داشته باشید که در صورت کار با حداکثر ساعات مجاز، شما میتوانید تنها هزینه مسکن خود را تأمین نمایید. توصیه میشود به شرطی در هلند تحصیل کنید که بدون کار هم بتوانید مخارجتان را از خانواده خود دریافت نمایید.

در زیر هزینه زندگی در کشور هلند با در نظر گرفتن خرج های اساسی یک زندگی در هلند (حداقل قیمت تا حداکثر قیمت) آورده شده است. به علت آشنایی کاربران با نرخ دلار آمریکا نسبت به نرخ یورو، هزینه زندگی در هلند نیز بر حسب دلار آمریکا آورده شده است:

رستوران های کشور هلندمیانگین
محدوده قیمت ها
گوشت، رستوران ارزان۱۷٫۱۱ $
۱۲٫۲۸ – ۲۴٫۵۶
گوشت برای ۲ نفر، رستوران معمولی۶۴٫۴۹ $
۳۶٫۸۵ – ۹۲٫۱۱
فست فود در مک دونالد یا مشابهات۸٫۱۲ $
۷٫۳۱ – ۹٫۸۳
آبجو خانگی (نیم لیتری)۴٫۷۸ $
۳٫۶۸ – ۶٫۱۴
آبجو وارداتی (۰٫۳۳ لیتری)۳٫۹۸ $
۲٫۹۵ – ۴٫۹۱
کاپوچینو (معمولی)۲٫۹۷ $
۲٫۴۶ – ۳٫۶۸
نوشابه پپسی (۰٫۳۳ لیتری)۲٫۶۲ $
۱٫۸۴ – ۳٫۱۹
آب (۰٫۳۳ لیتری)۲٫۲۶ $
۱٫۲۳ – ۲٫۵۷
بازارهای کشور هلند
شیر معمولی (۱لیتر)۱٫۰۴ $
۰٫۷۲ – ۱٫۲۳
قرص نان سفید (۵۰۰ گرمی)۱٫۵۲ $
۱٫۰۹ – ۲٫۴۶
تخم مرغ (۱۲ عدد)۲٫۴۲ $
۱٫۷۲ – ۳٫۶۸
پنیر تازه (۱ کیلوگرم)۱۰٫۶۱ $
۶٫۱۴ – ۱۷٫۱۹
سینه مرغ بدون پوست و استخوان (۱کیلوگرم)۷٫۴۱ $
۶٫۱۴ – ۸٫۶۰
سیب (۱کیلوگرم)۲٫۳۲ $
۱٫۸۴ – ۳٫۰۷
پرتغال (۱کیلوگرم)۲٫۴۰ $
۱٫۸۴ – ۳٫۶۸
سیب زمینی (۱کیلوگرم)۱٫۶۷ $
۰٫۹۸ – ۲٫۴۶
کاهو (۱ عدد)۱٫۱۶ $
۰٫۹۸ – ۱٫۸۴
آب (۱٫۵ لیتری)۱٫۲۰ $
۰٫۶۱ – ۱٫۸۴
شیشه شراب متوسط۶٫۰۸ $
۴٫۹۱ – ۸٫۶۰
آبجو خانگی (نیم لیتری)۱٫۱۸ $
۰٫۷۴ – ۱٫۸۴
آبجو وارداتی (۰٫۳۳ لیتر)۱٫۴۲ $
۰٫۹۲ – ۲٫۲۱
پاکت سیگار (مارلبورو)۶٫۴۵ $
۶٫۱۴ – ۷٫۳۷
حمل و نقل در کشور هلند
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)۲٫۸۵ $
۱٫۹۷ – ۳٫۳۲
بلیط ماهانه۸۳٫۷۸ $
۵۵٫۲۷ – ۱۰۴٫۴۰
ورودی تاکسی (تعرفه معمولی)۶٫۸۹ $
۳٫۲۸ – ۹٫۴۶
تاکسی ۱ کیلومتر (تعرفه معمولی)۲٫۴۳ $
۲٫۲۱ – ۲٫۷۰
تاکسی ۱ ساعت انتظار (تعرفه معمولی)۲۹٫۲۹ $
۲۴٫۳۲ – ۴۹٫۱۳
بنزین (۱ لیتر)۲٫۰۷ $
۱٫۹۵ – ۲٫۲۱
فولکس واگن گلف ۱٫۴ ۹۰ KW روند (یا یک اتومبیل جدید)۲۸,۴۴۱ $
۲۴,۵۶۳ – ۳۰,۷۰۴
خدمات رفاهی در کشور هلند (ماهیانه)
پایه (برق، گاز، آب، زباله) آپارتمان ۸۵ متری۱۹۰٫۲۵ $
۱۲۲٫۸۲ – ۲۷۰٫۲۰
۱ دقیقه تعرفه تلفن همراه اعتباری محلی (بدون تخفیف و یا طرح)۰٫۲۲ $
۰٫۱۲ – ۰٫۳۷
اینترنت (۶ مگابیت در ثانیه، پهنای باند نامحدود، کابل / ADSL)30.43 $
۲۱٫۴۹ – ۴۹٫۱۳
ورزش و اوقات فراغت در کشور هلند  
باشگاه تناسب اندام، هزینه ماهانه برای ۱ بزرگسال۴۶٫۱۳ $
۲۴٫۵۴ – ۷۳٫۶۹
اجاره زمین تنیس (۱ ساعت در آخر هفته)۱۹٫۶۵ $
۱۲٫۲۸ – ۲۴٫۵۶
سینما، پخش بین المللی، ۱ صندلی۱۱٫۳۷ $
۹٫۸۳ – ۱۴٫۷۴
لباس و کفش در کشور هلند
۱ جفت Levis 501 (یا معادل آن)۱۰۱٫۸۹ $
۷۳٫۶۹ – ۱۳۵٫۱۰
۱ لباس تابستانی در یک فروشگاه زنجیره ای (زارا، H & M، …)۵۴٫۹۹ $
۳۶٫۸۵ – ۷۳٫۶۹
۱ جفت کفش نایک۱۰۲٫۷۹ $
۷۹٫۸۳ – ۱۴۷٫۳۸
۱ جفت کفش چرم مردانه۱۲۹٫۲۰ $
۹۸٫۲۶ – ۱۸۴٫۲۳
اجاره خانه در کشور هلند (ماهانه)
آپارتمان در مرکز شهر (۱ خوابه)۱,۰۵۶٫۷۴ $
۶۷۵٫۵۱ – ۱,۴۷۳
آپارتمان (۱ خوابه) در خارج از مرکز شهر۸۰۶٫۴۲ $
۴۹۱٫۲۸ – ۱,۱۰۵
آپارتمان در مرکز شهر (۳ اتاق خواب)۱,۶۹۰٫۵۵ $
۹۸۲٫۵۶ – ۲,۳۳۳
آپارتمان (۳ اتاق خواب) در خارج از مرکز۱,۲۷۰٫۷۳ $
۷۹۸٫۳۳ – ۱,۸۴۲
قیمت خرید آپارتمان در کشور هلند
قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر۳,۹۶۱٫۶۹ $
۲,۴۵۶ – ۶,۱۴۱
قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در خارج از مرکز۲,۸۰۱٫۹۸ $
۱,۸۴۲ – ۳,۷۴۹
تامین مالی و حقوق در کشور هلند
متوسط حقوق ماهانه (پس از کسر مالیات)۲,۵۹۵٫۴۵ $
۱,۹۶۵ – ۳,۶۸۴
نرخ بهره وام مسکن در درصد (٪)، سالانه۴٫۶۸
۳٫۹۰ – ۵٫۷۵

با بررسی جدول بالا احتمالا متوجه شده اید که هزینه زندگی در کشور هلند نسبت به کشورهای درجه یک اروپا کمتر است به همین علت برای شروع زندگی مهاجران با هزینه شخصی بسیار پیشنهاد میشود زیرا بازار کار در کشور هلند برای مهاجران زیاد مساعد نیست و یافتن شغلی مناسب زمان زیادی میطلبد.

 

مدارک مورد نیاز برای پذیرش دانشگاه در هلند

سوالاتی که ممکن است در ذهن شما نیز باشد؟!

آیا امکان افتتاح حساب بانکی برای ایرانیان در کشور هلند وجود دارد؟

از آنجایی که شما قرار هست به عنوان یک دانشجو به هلند بروید حق افتتاح حساب دارید البته لازم به ذکر است که این کار سختی های خودش را دارد و باید قبل از افتتاح حساب قوانین بانک مرتبط را مطالعه کنید.

همچنین میتوانید از خدمات افتتاح حساب بین المللی مهاجریست نیز استفاده نمایید لذا درصورت تمایل با تیم مشاوره ما تماس حاصل فرمایید.

آیا می توان در هلند شغل مناسبی پیدا کرد؟

فرصت های کاری فوق العاده ای در هلند وجود دارد و درصورتی که فرد زرنگی باشید در این کشور بدون شغل نخواهید ماند.

آیا هلندی ها مردمان نژادپرستی هستند؟

مردم هلند بسیار مهمان نواز هستند و کمتر کسی پیدا می شود که از اخلاق خوب و رفتار محترمانه آنان سخن نگوید.

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای