راهنمای سرمایه گذاری در ترکمنستان

مهاجریست

صل 1: انجام کسب و کار در ترکمنستان
. نگاهی به بازار
. چالش های بازار
. فرصت های بازار
. استراتژی ورود بازار

مروری اجمالی بر بازار
ترکمنستان تقریبا به اندازه کالیفرنیا است و تنها دارای پنج میلیون نفرجمعیت می باشد. استقلالش را در سال 1991 پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به دست آورد. ترکمنستان آمار ملی منطبق با استانداردهای بین المللی را منتشر نمی کند. بر اساس برآوردهای بین المللی (گزارش گذار EBRD 2008)، تولید ناخالص داخلی این کشور در 2008 به اندازه12 میلیارد دلار بود. ترکمنستان دومین تولید کننده بزرگ گاز طبیعی در میان کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، پس از روسیه است. این کشور در حدود 70،4 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال 2008 تولید می شود. در سال 2008، تجارت خارجی ترکمنستان بالغ بر 15،2 میلیارد دلاربود که 9،8 میلیارد دلار آن شامل صادرات است. سهم غالب صادرات ترکمنستان از َفروش گاز طبیعی به روسیه بود. سایر بخش های کلیدی نفت، فرآورده های نفتی تصفیه شده، و منسوجات است. سرمایه گذاری های ایالات متحده مستقیم در سال 2005 به 40 میلیون دلار (آمار در دسترس هستند برای سال های بعد) بوده است. دولت به مشکل بیکاری، که می تواند بالای 50 ٪ از نیروی کارباشد اقرار نمی کند. اصلاحات انجام شده در بازار ترکمنستان کم و بسیار آهسته  است. این کشور به دنبال سیاست ارائه یارانه های دولتی قابل توجهی  به عموم مردم، و همچنین به صنایعی مانند کشاورزی است. Berdimuhamedov، رئیس جمهور منتخب در سال 2007، وعده ی  برای باز کردن این کشور و بهبود فضای سرمایه گذاری را داده است . ترکمنستان مالکیت خصوصی  نداشته است و بسیاری از صنایع خود را متعلق به دولت می دانند. سهم بخش خصوصی داخلی با خرده فروشی و خدمات در بخش های تنها که در آن مالکیت خصوصی مجاز است، از اقتصاد در حدود 25 درصد تخمین زده شده و تعداد محدودی از شرکت های نفتی خارجی با موفقیت تحت توافق نامه های به اشتراک گذاری تولید (PSAs) کار می کنند. اقتصاد ترکمنستان مرکز مدیریت و کسب و کار تصمیم گیری بسیاری از انگیزه های سیاسی است. ترکمنستان نرخ تورم در اطراف 10-12٪ در هر سال برای چند سال گذشته حفظ کرده است . منات – ها – در آغاز سال 2009 دولت ترکمنستان واحد پول ملی خود را redenominated. پس از redenomination، ارزش منات یکی معادل به 5000 منات قدیمی است. ترکمنستان از زمان استقلال در سال 1991، یک محیط سیاسی بسیار با ثبات نگهداری می شود. این کشور دارای یک سیستم تک حزبی سیاسی، با رئیس جمهور هم رئیس حکومت و رئیس دولت می باشد. رئیس جمهور فعلی، قربانقلیBerdimuhamedo، در سال 2007 انتخاب شد. احکام و قطعنامه ریاست جمهوری می تواند جانشین قوانین جاری شوند.

چالش های بازار
چالش های ترکمنستان بسیار شبیه به کشورهای دیگر اتحاد جماهیر شوروی سابق است. این کشور فاقد قانون کسب و کار منسجم و شفاف است. قوانین و مقررات در معرض تغییرات مکرر و تفسیر شخصی از سازمان های دولتی و مقامات مختلف می باشند.قوه قضاییه تحت دستور مستقیم از رئیس جمهور است. احکام و قطعنامه ریاست جمهوری بر اساس  نیروی قانون، و اغلب جایگزین قانون موجود می شود. فساد در تمام سطوح دولت وجود دارد. صلاحیت منابع انسانی، به خصوص با مهارت های زبان انگلیسی، بسیار کم است. نیروی کار ترکمنستان به طور کلی فاقد آگاهی از استاندارد شیوه های کسب و کار غربی است.

 فرصت های بازار
بخش هیدروکربن، بزرگترین صنعت کشور است. فرصت ها یی برای ارائه دهندگان خدمات نفت و گاز و شرکت های مربوط به خدمات، مانند شرکت ها ی حمل و نقل و تدارکات وجود دارد. ترکمنستان برای به حداکثر رساندن ارزش نفت و گاز سرمایه گذاری قابل ملاحظه در پالایش نفت و تاسیسات پردازشی تلاش بسیاری کرده است . ترکمنستان چندین  نیروگاه های گاز مایع و برنامه های مختلف برای ساختن بیشتراین نیروگاه دارد. با توسعه میدان های نفت و گاز جدید و بازسازی میدان های نفتی قدیمی، نیاز به شبکه خط لوله های جدید و زیرساخت های مرتبط، از جمله ایستگاه های کمپرسور وجود دارد. بسیاری از چشم انداز پرسود برای شرکتهای مهندسی و ساخت و ساز با طرح های بلندپروازانه این کشور برای سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل و پروژه های اجتماعی افتتاح شد.نیاز رو به رشد خدمات مخابراتی و تجهیزات مختلف، از جمله ارتباطات تلفن همراه و اینترنت وجود دارد.

استراتژی ورود به بازار
ورود به بازار بسیار مشکل است. با توجه به فقدان اطلاعات دقیق و جامع در بازار، شرکت  ارزیابی مشاهده ای داشته است بسیار مفید هستند. شناخت و کار از طریق یک شریک محلی و یا نماینده، برای یک ورود موفقیت آمیزبه بازار حیاتی است . روش اخذ ویزا ترکمنستان فوق العاده پرزحمت و طاقت فرسا و گیج کننده است.

 فصل 5: مقررات و استانداردهای تجارت
· تعرفه واردات
· موانع تجاری
· الزامات و مدارک واردات
· کنترل صادرات
· ورود موقت
· برچسب گذاری و علامت گذاری مورد نیاز
· ممنوعیت و محدود واردات
· مقررات گمرکی و اطلاعات ارتباطی
· استاندارد
· موافقت نامه های تجاری
· منابع وب سایت

تعرفه های وارداتی
ترکمنستان تعرفه بر روی کالاهای وارداتی را مورد استفاده قرار نمی دهد. با این حال، در عمل دولت موانع تجاری دیگر به صورت عوارض گمرکی و مالیات بالاتر بر واردات ایجادمی کند. تحت قطعنامه ریاست جمهوری # 5121 فوریه 26، 2001، عوارض گمرکی بر واردات برای حدود 100 نوع کالا وجود دارد. نرخ دامنه متوسط ​​از 20٪ تا 100٪ (وارداتی فرش مشمول 200 درصد عوارض گمرکی دارد).

اعمال مالیات بر واردات و مالیات غیر مستقیم ترکمنستان برای محصولات زیر:
آبجو 50٪ از هزینه است، اما نه کمتر از 4 manats در هر لیتر
آب گوجه فرنگی، نوشیدنی های قوی، مشروبات با الکل 20٪ یا کمت به ازای هر لیتر 100٪ از هزینه، اما نه کمتر از 20 manats به ازای هر لیتر

آب گوجه فرنگی، نوشابه های قوی، مشروبات با الکل بالای 20٪ به ازای هر لیتر100 ٪  از هزینه است، اما نه کمتر از 30 manats در هر لیتر
مشروبات الکلی 4 دلار در هر لیتر
مشروبات الکلی قوی ، و سایر نوشیدنی های الکلی3  دلار در هر لیتر
فرآورده های تنباکو 150٪ از ارزش گمرکی

سایر فرآورده های تنباکو و محصولات جایگزین توتون و تنباکو10 دلار در هر کیلوگرم
طلا و جواهر15 درصد از ارزش گمرکی
ماشین با حجم موتور بالا  از جمله ماشین 2000 سانتی متر مکعب ویا ماشینبا حجم موتور بیشتر از 2000 سانتی متر مکعب0.25 دلار به ازای هر سانتی متر مکعب حجم موتور

قطعنامه ریاست جمهوری ممکن است تمام یا برخی از عوارض گمرکی و مالیات،  از جمله مالیات مالیات غیر مستقیم را چشم پوشی کند.

 موانع تجاری
روش های گمرکی اداری و آهسته، به طور جدی  تجارت را مهار می کند. ترکمنستان نیازاین است که همه قراردادهای صادرات و واردات کالادر وزارت امور خارجه خارجه و مواد اولیه بورس (SCRME)، که تنها بورس دراین کشوراست  ثبت شده باشد. این روش نه تنها به قراردادها امضاشده بین  است SCRME، بلکه به قرارداد امضا شده میان دو طرف ثالث است. روند ثبت نام قرارداد شامل بررسی دلایل قیمت می شود. همه قراردادهای واردات باید قبل از این که کالا به ترکمنستان تحویل داده است،ثبت نام کنند . ثبت نام قرارداد یک فرایند دست و پا گیر است، که شامل گرفتن تایید از سازمان ها و وزارتخانه های مختلف است. پروژه های سرمایه گذاری، از جمله پروژه های ساخت و ساز عمرانی، مورد نیاز ثبت نام در وزارت اقتصاد و توسعه می شود. ترکمنستان به کنوانسیون نیویورک در داوری بین المللی ملحق شده است .در نتیجه، شرکت های خارجی با یک اختلافات تجاری را بدون مرجع  نهاد حل منازعات بین المللی است. ترکمنستان ویزای محدود کننده حکومت، سیاست مالیات و فقدان شورای کسب و کار نیز از مسائل دشوار برای شرکت ها برای غلبه کردن است.

مورد نیاز و مستندات واردات
1: مدارک زیر برای ترخیص کالاهای وارداتی مورد نیاز است.قرارداد در SCRME، ثبت شده باشد. این قرارداد باید در سایت قبل از اینکه کالا به ترکمنستان تحویل داده شود ثبت نام شود. قراردادهای مورد نیاز شامل مشخصات کالا، اطلاعات در مورد مبدا آنها، ارزشامل، قیمت قلم دوم از اقلام و قیمت کل.

2.بارنامه. ماموران گمرک این لایحه از محموله در مقابل اطلاعات مندرج در قرارداد را بررسی می کند.

3.گواهی از مبدا یا کیفیت.وارد کننده ملزم به دریافت گواهینامه انطباق از بازرسی اصلی کشور ترکمنستان است.

4. اظهارنامه گمرکی. اظهارنامه گمرکی و ترخیص کالا به عهده حزب مشخص شده در قرارداد است. در اغلب موارد، با این حال، برای خریدار فرآیند ترخیص کالا از گمرک طول می کشد. در طی فرآیند ترخیص گمرک به اتهامات عنوان شده هزینه خدمات از 0.2٪ از هزینه قرارداد می باشد. مجوز اضافی ممکن است مورد نیاز خریدار، بسته به نوع محصول وارداتی (الکل مجوز تجاری به واردات مشروبات الکلی، و یا مجوز کمیسیون یک دولت از فرکانس های رادیویی به واردات الکترونیک دستگاه های رادیو و فرکانس بالا) شود.

ایالات متحده کنترل صادرات
صادرات و صادرات مجدد از مهمات و همچنین  استفاده دو گانه از کالاها و فن آوری، به ترکمنستان منوط به اعمال کنترل های صادراتی ایالات متحده است. شرکت های ایالات متحده صادرات کننده به ترکمنستان نیاز به درخواست مجوز صادرات از اداره صنعت و امنیت (BIS) اگر محصولات یا خدمات خود را برای هر یک از دلایل زیر کنترل،می باشند: CB1، CB2، CB3، NP1، NS1، NS2، MT1 RS1، RS2، CC1، و CC2 (نگاه کنید به بخش 738 از EAR برای توضیحات) اگر یک شرکت صادرات کالا شماره کنترل خود را نمی دانند، آن را باید به محلی ایالات متحده صادرات آن مرکز کمک های تماس برای کسب اطلاعات بیشتر در BIS طبقه بندی کالا، و یا این فایل نقد می نویسید: مقررات صادرات دولت پایگاه داده. اطلاعات اضافی در مورد انواع محصولات تحت پوشش ممکن است از اداره تجارت دفاع یا اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی وزارت امور خارجه به دست آمده است

ورود موقت
با توجه به قانون ترکمنستان در مورد سرمایه گذاری خارجی، کالاهایی است که به طور موقت وارد می شوند، از جمله کسانی که تحت قرار داد های فرعی، بدون انجام عملیات فقط برای مدت زمان  که درقرارداد موجود است می تواند به داخل کشور وارد شوند،. قطعنامه # 5121 ریاست جمهوری در فوریه 26، 2001 تصریح می کند که عوارض گمرکی قابل پرداخت های مربوط به کالاهای به طور موقت وارد شده است، اما اگر آنها طی یک سال صادر شده است.نیاز به یک سال ممکن است تمدید شود. محصولات می تواند تحت قراردادهای حمل وارد شده است.

برچسب گذاری و علامت گذاری مورد نیاز
اقلام مواد غذایی در ترکمنستان بایدبه ادبیات  ترکمنستانی ، روسیه ویا ترکی نان گذاری  شوند، اگر چه ترکی، فارسی و عربی برای بر چسب زدن غیر معمول نیست. لوازم خانگی و الکترونیک تقریبا به طور انحصاری به زبان انگلیسی خوانده می شوند. با این حال، به زبان روسی هم دستورالعمل ها و منو های عملیاتی ترجیح داده می شوند.

استانداردها
· بررسی اجمالی
· سازمان های استاندارد
· ارزیابی انطباق
· گواهینامه محصول
· صدور اعتبارنامه
· انتشار مقررات فنی

بررسی اجمالی
ترکمنستان از استاندارد ملی ترکمنستان (TDS) و استانداردها بین ایالتی (GOST) استفاده می کند. استانداردهای ملی ترکمنستان برای پاسخگویی به استانداردهای بین المللی می باشد. استانداردGOST  بر اساس FSU 12  کشور توسعه یافته شده اند و ترکیب استانداردهای اتحاد جماهیر شوروی سابق می باشد. استانداردها و مرجع اندازه گیری ها توسط قانون استانداردسازی و اندازه گیری دقیق از سال 1993 و مجموعه ای از قوانین نوشته شده توسط اداره می شود.

سازمان های استاندارد
اصلی دولت بازرسی “Turkmenstandartlary” آژانس تنظیم کننده  استانداردها و مرجع اندازه گیری این نقاط  در ترکمنستان است. سازمان های استاندارد دیگر در ترکمنستان وجود دارد.

NIST مرکز خدماتی خبررسانی به ایالات متحده
کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی (WTO) تحت موافقتنامه موانع فنی تجارت (توافقنامه TBT) به گزارش  سازمان تجارت جهانی برای مقررات پیشنهادی فنی  که می تواند تجارت با کشورهای عضو دیگررا تحت تاثیر قراردهد مورد نیاز هستند. با خبر رسانی به آزاد آمریکا ، در وب سرویس ،ایمیل اشتراک ارائه می دهد که یک فرصت است برای بررسی و اظهار نظر در مقررات پیشنهادی خارجی فنی است که می تواند درامکان دسترسی خود را به بازارهای بین المللی تاثیر می گذارد.ثبت نام آنلاین در اینترنت URL:http://www.nist.gov/notifyus/

قانون کپی برداری از  با ذکر منبع مجاز 2008  حمایت قانونی و استفاده از علائم تجاری، که برای اولین بار باید در Turkmenpatent ثبت شده است فراهم می کند. مسائل Turkmenpatent یک گواهی نامه ازثبت نام در عرض سه ماه بعد از درخواست ارایه می دهد،و پس از آن علامت تجاری به مدت ده سال (از تاریخ درخواست) معتبر است.

گواهینامه محصول
قوانین ترکمن  نیاز داردکه محصولات تایید شوند. اندازه گیری تجهیزات نیز باید توسط دولت اصلی بازرسی”Turkmenstandartlary درجه بندی شود.” ترکمنستان در سال 1998 صدور گواهینامه بهداشتی مورد نیاز برای محصولات غذایی وارداتی به ترکمنستان  را معرفی کرد. دولت با بررسی بهداشتی و بازرسی همه گیری (SSEI)
محصولات غذایی وارداتی را برای صدور گواهینامه ها ،انطباق است.

صدور اعتبارنامه
ترکمنستان به انجمن بین المللی استاندارد در سال 1991 پیوست، و در سال 1992 شروع به پایبندی به شورای بین ایالتی در استاندارد، اندازه گیری دقیق و صدور گواهینامه که کشورهای مستقل مشترک المنافع کشور جهان را پوشش می دهد. همچنین، ترکمنستان به عضویت سازمان بین المللی استاندارد (ISO) در سال 1993 درآمد.

تماس
بخش اصلی ایالتی هیئت بازرسی “Turkmenstandartlary” واردات از گاو، گوسفند، بز، شتر و خوک مستلزم به کسب مجوز کابینه وزیران است.

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای