پیش‌بینی استاندارد بانک از قیمت طلا

مهاجریست

قبل از انتشار مذاکرات بانک فدرال رزرو در روز چهارشنبه، بازارهای آتی طلا به وضوح تحت تاثیر نگرانی از توقف زودهنگام سیاست‌های تسهیل کمی قرار گرفت و به همین دلیل خرید و فروش طلا در هفته گذشته کاهش یافت و افزایش معاملات فروش رکورد پنج ساله را ثبت کرد.
 پیش بینی قیمت طلا
به گزارش اقتصاد آنلاین، نگرانی‌های ناشی از توقف سریع و زودتر از موعد سیاست‌های تسهیل کمی در هفته گذشته به شدت در بازار طلا تاثیرگذار بود و قبل از انتشار مذاکرات کمیته فدرال رزرو در روز چهارشنبه، باعث شد تا خالص خرید و فروش سفته‌بازانه به میزان 97.1 تن کاهش یافت که براساس مقایسه درصد تغییرات هفتگی، رکورد کم‌ترین کاهش را در 12 ماه گذشته داشت. انتظارات کاهشی از روند آتی قیمت طلا از عوامل اصلی این کاهش بود و از سوی دیگر موجب نقدی‌سازی پوزیشن‌های خرید به میزان 22.9 تن شد. کل معاملات فروش سفته‌بازانه در هفته گذشته به میزان 74.2 تن افزایش یافت که یک رکورد پنج ساله بود.
 
کارشناسان استاندارد بانک بعد از افت شدید قیمت‌ها در روز چهارشنبه، تداوم روند کاهشی شاخص خالص خرید و فروش سفته‌بازانه در بازار را پیش بینی می‌کنند که قطعا در آمارهای انتهای هفته آینده منعکس خواهد شد.
 
کارشناسان استاندارد بانک معتقد هستند که اگرچه بازار فیزیکی طلا بهبود خواهد یافت (و هم اکنون نیز علایم بهبود سالیانه در این بازار قابل مشاهده است) اما فکر می‌کنند که این بهبود برای جهش جدی قیمت‌ها کافی نخواهد بود. کارشناسان پیش بینی می‌کنند که قیمت حمایتی طلا به دلیل فشار تقاضای فیزیکی به سطح 1550 دلار برسد.
 
پیش بینی قیمت نقره:
در هفته گذشته بازار نقره نیز در تعقیب بازار طلا بود و خالص خرید و فروش سفته‌بازانه به میزان 1125.6 تن کاهش یافت (درصد کاهش تغییر هفتگی این شاخص در بازار نقره نسبت به بازار طلا کم‌تر بود).
 
همانند بازار طلا، انتظارات کاهشی عاملان نسبت به مسیر آینده بازار نقره موجب کاهش در خالص خرید و فروش سفته‌بازانه شد. در هفته گذشته معاملات فروش سفته‌بازانه به میزان 798.9 تن افزایش یافت (براساس درصد تغییرات هفتگی، این رقم یک رکورد 5 ساله بود) و علاوه بر آن روند نقدی‌سازی معاملات خرید اندکی بهتر بود و در سطح 326.6 تن قرار گرفت.همانند بازار طلا، کارشناسان استاندارد بانک انتظار کاهش خالص خرید و فروش سفته‌بازانه در هفته آینده را دارند.
 
درصد کل خرید و فروش سفته‌بازانه به کل معاملات در هفته گذشته به سطح 13.5 درصد رسید که پایین‌تر از میانگین پنج ساله آن یعنی 18.6 درصد است که باعث افزایش نگرانی‌ها در مورد کاهش قیمت‌ها در بازاری خواهد شد که هم اکنون نیز در شرایط افت قیمت قرار دارد.
 
پیش بینی قیمت نفت خام (وست تگزاس اینترمیدیت):
در هفته گذشته بازارهای نفت خام که به علت افزایش خوش‌بینی نسبت به تقاضای جهانی (هم اندازه نگرانی‌ها در مورد عرضه کم‌تر از حد انتظار) با روندی رو به رشدی روبرو شده بودند نیز از تاثیرات ناشی از نگرانی‌ها در مورد توقف زود هنگام سیاست‌های تسهیل کمی در امان نبودند و خالص خرید و فروش سفته‌بازانه به میزان 11.2 میلیون بشکه در این بازارها کاهش یافت که بالاترین میزان کاهش در این شاخص از میانه ماه دسامبر تا کنون است.
 
همانند بازارهای نقره و طلا، عامل اصلی کاهش در این شاخص افزایش 6.8 میلیون بشکه به معاملات فروش سفته‌بازانه است، اگرچه کاهش 4.4 میلیون بشکه از معاملات خرید نیز نقش مهمی در این روند کاهشی داشتند.کارشناسان استاندارد بانک اعتقاد دارند که احتمال کاهش خوش بینی به این بازار و در نتیجه کاهش تقاضا وجود دارد و شرایط برای کاهش قیمت‌ها نیز در این بازار مهیا است.
 
اگرچه باید متذکر شد که نگرانی‌ها ژئوپلیتیکی این بازار را در یک وضعیت دو سویه قرار داده است. به نظر می‌رسد که احتمال افزایش درگیری‌های ژئوپلیتیکی در هفته آینده وجود دارد. البته باید متذکر شد که با وجود عدم تغییر در شرایط ژئوپلیتیکی مورد انتظار در ماه‌های گذشته، کارشناسان افزایش موقتی قیمت‌ها در این بازار را پیش بینی می‌کنند.
 
پیش بینی قیمت مس:
در هفته گذشته بازار مس تقریبا تسلیم نگرانی‌های ناشی از توقف سیاست‌های تسهیل کمی فدرال رزرو شد و قبل از انتشار مذاکرات نشست این بانک به میزان 74.5 تن از خالص خرید و فروش سفته‌بازانه در بازار مس کاسته شد.همانند سایر بازارهای آتی کالاها، عاملان بازار مس نیز به معاملات فروش به میزان 56.9 تن افزودند و از معاملات خرید به میزان 17.5 تن کاستند.
 
در حالیکه عامل اصلی این روند کاهشی نگرانی در مورد سیاست‌های فدرال رزرو بود، باید به این نکته نیز اشاره کرد که فعالیت‌های بازار مس در هفته گذشته تحت تاثیر تعطیلات سال نوی چینی‌ها نیز بود که باعث شد شاخص‌های این بازار با روندی کاهشی روبرو شوند.
 
در هفته گذشته درصد خرید و فروش سفته‌بازانه به کل معاملات با یک تغییر اساسی از سطح 9.1 درصد به سطح 5.2 درصد کاهش یافت. با توجه به اینکه این شاخص بسیار بالاتر از میانگین پنج ساله آن یعنی 0.6 درصد قرار دارد، به نظرمی‌رسد که تداوم این روند کاهشی در این بازار به شدت تقویت می‌شود که نشان از آمادگی بازار برای آغاز یک روند کاهشی دارد.
 
پیش بینی قیمت پلاتینیوم:
شرایط افت قیمت در بازار پلاتینیوم باعث ضعف آن شده است و در نتیجه عاملان این بازار بدون هیچ گونه شکی اقدام به نقدی‌سازی معاملات خرید می‌کنند. نگرانی در مورد نتیجه جلسات کمیته فدرال رزرو در هفته گذشته به شدت بر روی این بازار تاثیر گذاشت و موجب کاهش خالص خرید و فروش سفته‌بازانه به میزان 79500 اونس در هفته گذشته شد.
 
اگرچه باید متذکر شد که این روند نقدی‌سازی به شدت بازارهای نقره و طلا نبود و این شاخص نسبت به هفته گذشته تنها 3 درصد کاهش داشت. نگرانی‌ها در مورد مشکلات بخش عرضه به وضوح در این بازار تاثیر گذاشته است و با بالا گرفتن درگیری‌های اتحادیه‌ها و تیراندازی در معدن Amplats در روز سه‌شنبه هفته گذشته این نگرانی‌ها افزایش یافت. البته بعد از یک وقفه کوتاه، فعالیت‌های معدن دوباره آغاز شد و مانع از افت شدید قیمت‌ها در بازار پلاتینیوم قبل از انتشار نتایج نشست فدرال رزرو شد.
 
با وجود آغاز روند نقدی‌سازی در این بازار، درصد خرید و فروش سفته‌بازانه به کل معاملات به میزان اندکی افزایش یافت و از سطح 60.3 درصد به 60.5 درصد رسید. با توجه به این که میانگین پنج ساله این شاخص معادل 51.1 درصد است، شرایط این بازار و احتمال کاهش قیمت‌ها در آینده منجر به ضعف این بازار خواهد شد.
 
پیش بینی قیمت پالادیوم:
در هفته گذشته، علاقه سرمایه‌گذاران به بازار پالادیوم در بین فلزات گرانبها به وضوح در پوزیشن‌های بازارهای آتی قابل مشاهده بود. پالادیوم تنها فلز گرانبهایی بود که با افزایش خالص خرید و فروش سفته‌بازانه در هفته گذشته روبرو شد و معادل 50800 اونس افزایش یافت. اعتماد به بازار پالادیوم همچنان در حال افزایش است. در هفته گذشته، خرید سفته‌بازانه به میزان 43600 اونس افزایش یافت در حالیکه معاملات فروش سفته‌بازانه به میزان اندکی معادل 7200 اونس کاهش را تجربه کرد.
 
در هفته گذشته، درصد خرید و فروش سفته‌بازانه به کل معاملات از سطح 53.9 درصد تا 54.9 درصد افزایش یافت که البته سطح فعلی این شاخص بسیار بالاتر از میانگین پنج ساله آن یعنی 47.8 درصد است که نشان از بازاری دارد که میزان مبادله در آن زیاد است و فرصت سوداگری کم‌تر شده است. چنین روندی تاثیرات افت قیمت‌ها را بعد از انتشار مذاکرات فدرال رزرو در هفته گذشته را تشدید خواهد کرد.
 
 پیش‌بینی استاندارد بانک از قیمت طلا
 

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای