همسفر با اقيانوس

همسفر با اقیانوس

 

 


سفر دريايي سفري است پر از هيجان و شگفتي، سفري روي آب‌ها كه در نوع خـــود تجربه‌اي خاص و به ياد ماندني است. تجربه سفر ما ايراني‌ها بيشتر خلاصه شده است در سفرهاي زميني و هوايي، سفر با اتومبيل، اتوبوس، قطار و هواپيما! اما سفر دريايي چطور؟ تاكنون تجربه سفر با كشتي را داشته‌ايد؟

فكر كنيد كه سفري در پيش داريد و مي‌خواهيد به راهي دور برويد و به شما پيشنهاد مي‌شود تا با كشتي سفر كنيد. آيا از سفر دريايي اطلاعاتي داريد؟ آيا مي‌دانيد چه نكاتي را بايد بدانيد تا سفري خوب و خاطره‌انگيز داشته باشيد؟ از خطرات اين سفر مطلع هستيد؟

امروزه مي‌توانيد با استفاده از كشتي‌هاي مسافرتي به نقاطي سفر كنيد كه در گذشته براي هيچ كسي امكان‌پذير نبود. براي نمونه شما براحتي مي‌توانيد سفري به قطب جنوب داشته باشيد. يكي از مرموزترين و عجيب و غريب‌ترين سفرهاي دريايي كه همه ساله گردشگران زيادي را به خود جذب مي‌كند، مسافرت با كشتي‌هاي سفري كوچك به جزيره‌هاي گالاپاكوست، البته بايد اذعان داشت اين سفر دريايي بسيار پرخرج و گران است.

در گذشته نيز سفرهاي دريايي بسياري انجام گرفته بود كه برخي از اين سفرها در قالب سفرنامه ماندگار شد و در شناخت با دريانوردي و سفرهاي دريايي و حتي فناوري‌هاي روز در گذشته به ما كمك مي‌كند. دريانوردي و سفرهاي دريايي در نوع خود يك صنعت به حساب مي‌آيد. شركت‌هاي مسافرتي دريايي بسياري هستند كه در جهت كمك و اطلاع‌رساني به گردشگران و مسافران مشغول به كار هستند. كشتي‌هاي اقيانوس پيمايي است كه مسافران زيادي را جابه‌جا مي‌كند و با امكانات مجهز در جهت خدمت به مسافران قدم برمي‌دارد. بسياري از كشتي‌هاي مدرن و پيشرفته دنيا امكان جابه‌جايي 2000 تا 5000 مسافر را دارد.

كشتي‌هاي تفريحي و ويژه نيز وجود دارد كه داراي همه امكانات تفريحي است و ظرفيت 100 تا 800 يا بيشتر مسافر را دارد. اين نوع كشتي‌ها نيز در اندازه‌هاي كوچك، متوسط و بزرگ وجود دارد. كشتي تايتانيك يك نمونه از اين كشتي‌ها بود كه بر اثر توفان غرق شد.

كشتي‌هاي مسافربري در اندازه‌هاي مختلف وجود دارد؛ كشتي‌هاي كوچك كه نياز به لنگرگاه‌هاي كوچك دارد و مسافران كمتري را جابه‌جا مي‌كند. كشتي‌هاي بزرگ كه در لنگرگاه‌هاي بزرگ پهلو مي‌گيرد و بيشتر براي جابه‌جا كردن مسافران استفاده مي‌شود و مي‌تواند مدت زمان بيشتري را روي درياها بگذراند. از ديگر كشتي‌هاي مورد استفاده در سفرهاي دريايي، كشتي‌هاي اقيانوس پيماست كه بسيار بزرگ با گنجايش بالا براي مسافر است.

هر كشتي مسافرتي معمولا از 2 يا 3 بخش و عرشه تشكيل مي‌شود، به طور معمول كشتي‌هايي كه براي سفرهاي يك تا 2 هفته‌اي عازم مي‌شود، داراي يك عرشه و كشتي‌هايي كه به سفرهاي دورتر رفته و براي مدت زمان بيشتري برنامه‌‌ريزي مي‌كند، داراي 3 عرشه يا بيشتر است. در بيشتر كشتي‌هاي مسافرتي، مغازه‌ها و فروشگاه‌هايي وجود دارد كه شما مي‌توانيد مايحتاج روزانه خود را از آنها خريداري كنيد. كشتي‌هاي مسافري بايد داراي كلينيك مجهز پزشكي، رستوران و اينترنت باشد. در كشتي‌هاي بزرگ علاوه بر امكانات فوق، سالن اجتماعات، زمين‌هاي ورزشي، استخر شنا، سينما و امكانات ديگري نيز وجود دارد. به طور معمول هزينه 2 وعده غذا (صبحانه و ناهار) در بليت شما محاسبه مي‌شود ولي اگر بخواهيد از كافه يا رستوران‌هاي كشتي استفاده كنيد، ملزم به پرداخت وجه آن خواهيد بود. در بيشتر كشتي‌هاي مسافري شما از خدمات سرويس شبانه‌روزي مانند هتل‌ها برخوردار هستيد.به طور كلي اگر از كساني كه با كشتي سفر كرده‌اند، در مورد تجربه‌شان از اين سفر بپرسيد، با جواب‌هاي مختلفي روبه‌رو خواهيد شد، زيرا اين موضوع بستگي مستقيم به نوع انتخاب كشتي مسافرتي شما دارد. انواع كشتي‌هاي توريستي كه شما مي‌توانيد براي سفر انتخاب كنيد،

عبارت است‌ از:

سفر كوتاه شامل عصرانه و شام و خوابيدن در كابين مسافري و رسيدن به بندر مقصد در صبح روز بعد.

سفر يك روزه بدون اقامت شبانه كه معمولا به گونه‌اي برنامه‌ريزي مي‌شود كه مسافران در ساعات نخستين صبح سوار كشتي‌شده و معمولا پيش از شب به مقصد مي‌رسد. اين سفرها معمولا شامل پذيرايي و ناهار نيز است و امكان دارد اين ناهار در كشتي يا در بندري در بين راه ارائه شود.

 

سفر‌هاي طولاني كه با كشتي‌هاي اقيانوس‌پيما و بزرگ انجام مي‌شود در صورتي كه انتخابي خوب داشته باشيد، مي‌تواند برايتان سفري بسيار خاطره‌انگيز رقم بزند. در اين كشتي‌ها به هر مسافر به تنهايي يا بنا به درخواست وي به همراه همراهانش كابين‌هايي متناسب با تعداد نفرات ارائه مي‌شود كـه اين كابين‌ها براساس مبلغ و نوع بليت خريداري‌شده شامل اتاق‌هاي درجه يك، دو و سه است. در اين كشتي‌ها تقريبا تمامي وسايل تفريحي و امكانات رفاهي براي سپري كردن روزهاي سفر مهياشده و مسافران بابت پر شدن اوقات فراغت نگران نخواهند بود. به طور كلي كابين‌ها و اتاق‌هاي موجود در كشتي‌هاي اقيانوس پيما عبارت است‌ از:

1 ـ اتاق‌هاي داخلي ارزان‌ترين نوع اتاق‌ها و كلا فاقد پنجره است. البته اين فقدان پنجره توسط تعبيه دستگاه‌هاي تصفيه هوا و هواكش‌ها جبران مي‌شود.

2 ـ اتاق با نماي اقيانوس: اين اتاق‌ها نسبتا گران‌تر بوده و البته در بسياري از موارد شما قادر به باز كردن پنجره‌ها نيستيد و تنها بايد از منظره بيكران آبي رنگ رو به رويتان لذت ببريد.

3 ـ اتاق‌هاي داراي بالكن و رو به دريا كه شما امكان استفاده از بالكن و فضاي خصوص آن را داريد. به طور معمول در اين بالكن‌ها براي شما ميز و صندلي و سايبان تدارك ديده مي‌شود كه تجربه كردن اين آرامش و منظره مي‌تواند برايتان بسيار لذتبخش و فراموش نشدني باشد. طبيعتا اين گونه از اتاق‌ها قيمت بالاتري دارند.

4 ـ سوئيت‌هاي مجلل با اتاق‌هاي متعدد كه درجه يك محسوب‌‌شده و قيمت بليت آنها بسيار بالاتر از انواع قبلي است و معمولا در آنها تمامي امكانات رفاهي تدارك ديده شده و بهترين منظره‌هاي كشتي را به خود اختصاص مي‌دهد.

مساله ديگري كه براي سفر با كشتي بايد در نظر بگيريد، زماني است كه براي سفر انتخاب مي‌كنيد. بسياري از شركت‌هاي كشتيراني داراي فصل پر مسافر، كم مسافر و عادي هستند. بهاي بليت بر اساس نوع فصل مي‌تواند متغير باشد. يعني شما با برنامه‌ريزي مناسب مي‌توانيد در فصلي نه‌چندان شلوغ، بليت درجه يك را با قيمت بسيار كمتري تهيه كنيد. در هر صورت فراموش نكنيد اصلي‌ترين نكته‌اي كه براي خريد بليت بايد در نظر بگيريد، بيمه سفر است كه بسيار اهميت دارد.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای