راهنماي تحصيل در چين

راهنمای تحصیل در چین

تحصیل در چین
کشور چین مقصد اکثر دانشجویانی از سراسر دنیاست که می خواهند تحصیل در یک محیط پویا، معتبر و ارزان را تجربه کنند. دانشگاه های چین در سالهای اخیر رشد خیره کننده ای در کیفیت و کمیت داشته اند و این پیشرفت ها هم همگام با اقتصاد و تجارت این کشور قلمداد شده است. در این کشور دانشگاه های بسیار زیادی هستند که علاوه بر معتبر بودن از نظر مجامع علمی جهان، از نظر وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری هم معتبر هستند. در چین اکثر دانشگاه ها رشته های خود را به دو زبان چینی و انگلیسی (جداگانه) ارائه می دهند. در حال حاضر هم بیش از 300 هزار دانشجوی خارجی در چین در مقاطع مختلف در حال تحصیل هستند. شهر های مهم این کشور برای تحصیل عبارتند از پکن، شانگهای، اوهان (ووهان)، نانجینگ، شیامن و دالیان.
در سال 2009 بیش از 250 هزار دانشجو از سراسر جهان برای تحصیل به چین اعزام شده اند. بنا به برنامه ریزی های رسمی، دولت چین قصد دارد تا سال 2020 تعداد حداقل 500 هزار دانشجو را ازسراسر جهان به چین جلب نماید که از این حیث دارای رتبه بسیار بالایی در سطح دنیا خواهد بود. طبق آمارهای رسمی دولت مرکزی چین در سال 2010 مبلغ 800 میلیون یوان به بورسیه دانشجویان خارجی اختصاص داد. همچنین دولت های محلی و استانی هم مبلغی بالغ بر 110 میلیون یوان برای پرداخت کمک هزینه و بورسیه به دانشجویان خارجی پرداخت کردند. این مبالغ به 22390 دانشجوی خارجی اختصاص یافت که از نظر کمی و نسبی حدود 23 درصد بیشتر از سال قبل از آن بوده است و این روند با یک رشد فزاینده ای در حال افزایش است. کشورهای پیشرفته دنیا هم درتلاش برای اعزام دانشجویان خود به چین جهت بهره مندی از یافته های دانشگاه های چین در حوزه های مختلف هستند به طور مثال و طبق اعلام رسمی، دولت آمریکا قصد دارد تا سال 2014 بیش از 100 هزار دانشجوی آمریکایی را به چین بفرستد که از حیث تعداد دانشجو مقام اول را در چین خواهد داشت. در ایران هم با توجه به برنامه ریزی های وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری چین مقصد نهایی بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور خواهد بود.
نکته دیگر که برای انتخاب چین به عنوان مقصد نهایی دانشجویان خارجی بسیار پراهمیت است رتبه بسیار بالای دانشگاه های این کشور در رنکینگ های معتبر دانشگاه های سراسر جهان است به نحوی تعداد قابل توجهی از دانشگاه های این کشور در زمره بهترین دانشگاه های دنیا قرار دارند. زبان تدریس در
اکثر دانشگاه ها برای دانشجویان خارجی هم انگلیسی است. علاوه بر موارد بالا، دانشگاه های چین دارای رتبه بسیار بالای در رنکینگ جهانی هستند.
طول دوره کارشناسی در چین 4 سال، کارشناسی ارشد 2 سال و دکترا هم حدود 3 سال می باشد. بیشتر دانشگاه های چین دو بار در سال برای ترم مارچ و سپتامبر اقدام به صدور پذیرش می کنند که دانشجو باید زودتر نسبت به درخواست پذیرش اقدام نماید.
شهریه دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در اکثر دانشگاه های چین حدود 25 تا 35هزار در سال بسته به دانشگاه متفاوت است.
ایران علم دارای سه دفتر مشاوره در چین، برای سرعت بخشیدن به فرایند ارائه خدمات اخذ پذیرش در دانشگاه ها ممتاز و مورد تایید چین، مفتخر است که در سریعتربن زمان ممکن (در برخی موارد حتی یک روزه) اقدام به اخذ پذیرش می نماید. این قابلیت در موارد دوره های دکترا اهمیتی بیشتری پیدا میکند.
دوره های زبان چینی هم در اکثر دانشگاه های چین ارائه میشود . شهریه دوره های زبان چینی هم حدود 8 هزار یوان رای هر ترم تحصیلی است. هزینه زندگی برای یک نفر در شهر های بزرگ چین حدود 700 دلار و در شهر های کوچک تر حدود 500 دلار در ماه متفاوت است.
معرفی دانشگاه و نظام آموزشی چین
کشور چین دارای تعداد بسیار زیادی دانشگاه، مرکز آموزش عالی و کالج است که بسیاری از آنها در زمره دانشگاه های بسیار معتبر در دنیا قرار می گیرند. وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری ایران هم بیش از 180 دانشگاه و مرکز آموزش عالی چین را مورد تایید قرار داده است که از حیث تعداد دانشگاه مورد تایید در یک کشور دارای رکورد منحصر بفردی است.
در مواردی که بنا به شرایط امکان اخذ پذیرش در دانشگاه های ممتاز وجود نداشت با هماهنگی دانشجو، در دانشگاه های دیگر برای اخذ پذیرش اقدام می گردد.
لازم به ذکر است که دانشگاه های چین هنوز مورد بررسی و ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران قرا نگرفته است اما پیش بینی میشود با توجه به کیفیت بالای آموزش رشته های مرتبط با علوم پزشکی تعداد زیادی از دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت بهداشت نیز قرار بگیرد .
تحصیلات در چین از 6 سالگی شروع می شود و در دانشگاه، به دوره های فوق دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و فوق دکترا تقسیم می شود. طول دوره فوق دیپلم 2 تا 3 سال، کارشناسی 4 سال، کارشناسی ارشد 3-2 سال، دکترا هم حدود 3 سال و دوره های فوق دکترا هم بسته به دانشگاه و رشته متفاوت است.
کارشناسی و کارشناسی ارشد در چین
اکثر قریب به اتفاق رشته های تحصیلی در دانشگاه های معتبر چین در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی به تنهایی و یا تلفیقی از زبان انگلیسی و چینی برگزار می گردند. برای ورود به رشته هایی که به زبان چینی ارائه می گردد داشتن مدرک زبان چینی (HSK) الزامی است اما برای ورود به رشته ها و دانشگاه هایی که زبان تدریس آنها انگلیسی است در اکثر موارد نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی نیست.
طول دوره های کارشناسی در اکثر دانشگاه ها 4 سال و کارشناسی ارشد هم در بسیاری دانشگاه ها 2 سال و در برخی رشته ها و دانشگاه ها 3سال می باشد و شهریه آنها هم بسته به رشته و دانشگاه بین 30 تا 35 هزار یوان در سال متفاوت می باشد. هر سال شامل دو ترم می باشد که ترم بهار از اواسط بهمن شروع می شود. ترم پاییز هم در شهریور ماه آغاز می گردد. برای اخذ پذیرش در هر ترم هم حداکثر تا 1 ماه قبل از شروع ترم می توان اقدام نمود (البته در برخی دانشگاه ها ممکن است زمان اقدام کمی زودتر از تاریخ های یاد شده پایان یابد).
در دانشگاه های چین هم میتوان اکثر رشته ها را به زبان انگلیسی یافت. برای آگاهی از رشته ها و دانشگاه های چین هم با ما تماس بگیرید.
برای اخذ پذیرش در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های چین مدارک زیر مورد نیاز است:
1.ترجمه مدارک دبیرستان، لیسانس و فوق لیسانس
2.ترجمه ریز نمرات لیسانس و فوق لیسانس
3.کپی صفحه اول پاسپورت
4.دو عدد توصیه نامه از اساتید (در صورت وجود)
5.مدرک زبان آیلتس یا تافل (در صورت وجود)
6.سه قطعه عکس پرسنلی
7.رزومه
دکترا در چین
دوره های دکترا در بیشتر دانشگاه های معتبر کشور چین ارائه می گردند. زبان تدریس در اکثر رشته ها و دانشگاه ها، انگلیسی است اما برخی دانشگاه ها این دوره ها را به هر دو زبان انگلیسی و چینی به دانشجویان ارائه می دهند. دوره های دکترا در چین شامل دو بخش است. بخش اول شامل گذراندن تعدادی واحد در زمینه رشته تحصیلی و در دپارتمان مربوطه می باشد. پس از گذراندن واحدها، دانشجو می بایست کار پایان نامه خود را زیر نظر یک استاد در دپارتمان مربوطه به انجام برساند. طول متوسط دوره دکترا در چین 3 سال می باشد و شهریه ای حدود 5000 دلار در سال دارند اما میزان شهریه در رشته هایی که به زبان چینی ارائه میشوند به مراتب کمتر است.
برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا در دانشگاه های چین مدارک زیر مورد نیاز است:
1.ترجمه مدارک لیسانس و فوق لیسانس
2.ترجمه ریز نمرات لیسانس و فوق لیسانس
3.کپی صفحه اول پاسپورت
4.دو عدد توصیه نامه از اساتید (در صورت وجود)
5.مدرک زبان آیلتس یا تافل (در صورت وجود)
6.سه قطعه عکس پرسنلی
7.رزومه
هر سال تحصیلی هم به دو نیمسال تقسیم میشود که ترم بهار از بهمن ماه و ترم پاییز از شهریور ماه شروع می شود. برای اخذ پذیرش هم تا یک ماه قبل از شروع هر ترم می توان اقدام نمود (البته در برخی دانشگاه ها ممکن است این زمان زودتر به پایان برسد).
تخصص های پزشکی و دندانپزشکی در چین
کشور چین از دیر باز مهد طب سنتی بوده است. این کشور از پیشگامان طب سوزنی در جهان است که علاقمندان به تحصیل در این کشور می توانند در دانشگاه های معتبر این کشور تحصیل نمایند. در حال حاضر بیش از 180 دانشگاه در چین مورد تایید قطعی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری ایران برای کلیه مقاطع می باشد اما دانشگاه های این کشور هنوز مورد ارزیابی و بررسی وزارت بهداشت قرار نگرفته اند. البته در رشته هایی نطیر طب سوزنی در حال حاضر دانشجویان و پزشکان زیادی در این کشور در حال تحصیل می باشند. برای شروع دوره های طب سوزنی در دانشگاه های چین، متقاضی می باست دارای مدرک پزشکی عمومی و یا فوق لیسانس دوره های بالینی باشد و در طول سال میتوان برای این دوره ها در دانشگاه های چین اقدام نمود اما شروع کلاس ها دوبار در سال و در ماه های سپتامبر و مارچ می باشد. شهریه این دوره ها بسته به دانشگاه ها حدوداً بین 30 تا 50 هزار یوان در سال متفاوت است. زبان تدریس در اکثر دانشگاه های معتبر چین برای این دوره ها، انگلیسی می باشد اما ممکن است در برخی دانشگاه ها واحد هایی به زبان چینی ارائه گردد.
مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش در دوره های تخصصی طب سوزنی در چین به شرح زیر می باشند:
1.دانشنامه و ریز نمرات آن
2.کارت عضویت پزشکان
3.رزومه کامل
4.شش قطعه عکس رنگی جدید
5.فتوکپی صفحه اول گذرنامه
6.مدرک زبان انگلیسی (در صورت وجود)
7.پروانه دائمی پزشکی (در صورت وجود)
8.پروانه مطب (در صورت وجود)
9.ترجمه شناسنامه
10.ترجمه کارت ملی
11.گواهی عدم سوء پیشینه پلیس و نظام پزشکی ایران

 

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای