آخرین چک لیست ویزای تحصیلی ایتالیا را همین حالا مشاهده کنید!

چک لیست سفارت ایتالیا تحصیلی

شما! بله با خودتانیم؛ همین شمایی را می‌گوییم که یا در میانۀ راه مهاجرت تحصیلی به ایتالیا قرار دارید، یا چندوقتی است فکرش به سرتان افتاده. می‌خواهیم بگوییم نگران نباشید! زیرا در این نوشته قرار است یکی از دغدغه‌های بزرگتان را حل کنیم و چک لیست ویزای تحصیلی ایتالیا را تمام‌وکمال در اختیارتان بگذاریم

پس اگر دوست دارید موقع حضور در سفارت ایتالیا خیالتان راحت باشد و ویزای دانشجویی این سرزمین را بدون دردسر خاصی دریافت کنید، تا پایان نوشته همراهمان باشید.

ایستگاه اول: گرفتن ویزای دانشجویی ایتالیا چه شرایطی دارد؟

پیش از ورود به بحث اصلی، بگذارید این قسمت را برای آن‌دسته از خوانندگانی بنویسیم که هنوز تصمیمشان قطعی نشده؛ مثل برخی از شما که می‌خواهید در کنار مشاهدۀ چک لیست ویزای تحصیلی ایتالیا، دربارۀ شرایط دریافت این سند هم اطلاعاتی جمع کنید.

بسیار خوب! از یک منظر کلی، شرایط اقامت تحصیلی ایتالیا کلا 3 مورد است. دربارۀ هریک از این شروط خلاصه‌وار صحبت می‌کنیم.

  • شرط سنی: رک‌وراست بگوییم که بهترین زمان برای گرفتن ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی، تا 26سالگی است؛ اما به‌نقل از وب‌سایت موسسۀ حامی مهاجر «یکی از نکات مثبت در خصوص ادامه تحصیل در ایتالیا این است که شرایط سنی خاصی برای آن تعریف نشده است»؛ بنابراین گر بیش از 26سالمان هم باشد شانس گرفتن ویزای تحصیلی این سرزمین را خواهیم داشت. 
  • شرط زبان: کمی پایین‌تر، در چک لیست ویزای تحصیلی ایتالیا هم خواهیم دید که وجود مدرک زبان برای گرفتن ویزا و اقامت تحصیلی ایتالیا بسیار حیاتی است. ضمنا همان‌جا هم دربارۀ حداقل نمرۀ قابل‌قبول حرف خواهیم زد؛ بنابراین فقط در همین‌حد بدانیم که بدون مدرک زبان نمی‌شود ویزای دانشجویی ایتالیا را گرفت.
  • شرط تمکن: سومین و درواقع آخرین شرط، وجود تمکن مالی ایتالیا برای ویزای تحصیلی است؛ به این صورت که در حال حاضر، هرکدام از ما بخواهیم ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت کنیم، باید تمکنی برابر با 6000 یورو داشته باشیم.
شرایط گرفتن ویزای دانشجویی ایتالیا

ایستگاه دوم: چک لیست ویزای دانشجویی ایتالیا

بالاخره این شما و این، آخرین و کامل‌ترین چک لیست ویزای تحصیلی ایتالیا! آن را مطالعه کرده و خودتان را برای شروعی تازه آماده کنید:

  • فرم درخواست ویزای نوع D که تکمیل و امضا شده باشد؛
  • سه قطعه عکس جدید 35 در 40 که باید پس‌زمینه‌شان سفید و بدون روتوش باشد و مشخصات متقاضی (نام و تاریخ‌تولد) بر روی آن‌ها پشت‌نویسی شده باشد؛
  • تاییدیۀ پیش‌ثبت‌نام در یونیورسیتالی؛
  • نامه پذیرش از دانشگاه مقصد؛
  • رزرو هتل در شهر دانشگاه به‌اسم متقاضی (حداقل برای 10 روز نخست اقامت) یا ارائۀ دعوت‌نامه توریستی از ایتالیا همراه کپی مدارک دعوت‌کننده (گذرنامه، کارت اقامت یا کارت شناسایی)؛
  • ارائۀ اصل گذرنامه و 2 کپی از صفحۀ اول آن در برگۀ A4؛
  • کپی تمام ویزاهای شنگن قبلی با مهر ورودوخروج (در صورت وجود)؛
  • ارائۀ یکی از مدارک آیلتس با حداقل نمرۀ 6، تافل با حداقل نمرۀ 78، تولیمو با حداقل نمرۀ 600، FCE با حداقل نمرۀ 169 و دولینگو با حداقل نمرۀ 90 (تماما برای تحصیل به زبان انگلیسی)؛
  • ارائۀ گواهی زبان با حداقط سطح B2 برای دوره‌های ایتالیایی؛
  • اصل ترجمه و کپی ترجمۀ ایتالیایی مدرک دیپلم، ریزنمرات پیش‌دانشگاهی و ریزنمرات چهار سال دبیرستان با تاییدیۀ وزارت امور خارجه و دادگستری (ارائه اصل مدارک فارسی الزامی است)؛
  • اصل ترجمه و کپی ترجمۀ ایتالیایی مدرک کارشناسی ارشد همراه با ریزنمرات دوساله که به‌تایید وزارت امور خارجه و دادگستری رسیده باشد (ارائه اصل مدارک فارسی الزامی است)؛
  • اصل ترجمه و کپی ترجمۀ ایتالیایی تمام صفحات شناسنامه همراه با تاییدیۀ وزارت امور خارجه و دادگستری؛
  • ارائۀ تاییدیۀ اصلی دیپلم دبیرستان و مدرک پیش‌دانشگاهی به‌زبان فارسی
  • ارائۀ تمکن مالی و ریز گردش‌حساب سه ماه گذشته که مربوط به همان حساب باشد (به زبان انگلیسی)؛
  • ارائۀ شناسنامه، قرارداد کاری، بیمۀ اجتماعی و اظهارنامۀ مالیاتی مربوط به هر دو والدین؛
  • کپی بیمۀ مسافرتی مناسب به مبلغ حداقل 30.000 یورو؛
  • کپی بلیت پرواز یا رزرو بلیت به‌نام متقاضی؛

ایستگاه سوم: اصلا تحصیل در ایتالیا ارزش دارد یا نه؟

بستگی به خودتان دارد! اگر دوست دارید ضمن درس‌خواندن در یکی از کشورهای درجه‌یک اروپایی، چندان غصۀ دوری از خانه را نخورید، احتمالا تحصیل در ایتالیا برایتان گزینۀ خوبی است؛ چون به‌رغم تمام تفاوت‌ها، مردم این کشور هم مثل خود ما خون‌گرم‌اند و اهل تفریح و شب‌نشینی‌های خانوادگی.

تازه این تنها مزیت درس‌خواندن در ایتالیا نیست؛ چرا که اگر کمی در دنیای اینترنت جست‌وجو کنیم، می‌بینیم در وب‌سایتی مثل وب‌سایت موسسۀ حامی مهاجر به‌طور مفصل به این موضوع پرداخته شده و چندین‌وچند مزیت دیگر هم ذکر شده؛ مثلا آن‌ها در یکی از مطالبشان نوشته‌اند:

از ویژگی‌های برجستۀ تحصیل در ایتالیا همین است که خرج درس‌خواندن در این سرزمین بسیار کمتر از سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی است! این‌طور که شهریه دانشگاه های دولتی ایتالیا بین 2000 تا 4000 یورو در سال و شهریه خوابگاه، بین 300 تا 700 یورو در ماه متغیر است.

علاوه بر هزینۀ معقول تحصیل، یکی دیگر از مزایای تحصیل در ایتالیا آن است که مسئولین این سرزمین، بورسیه‌های متعددی را برای کاهش دغدغه‌های دانشجویان تدارک دیده‌اند. حالا یکی از مهم‌ترین انواع این بورسیه، بورسیه استانی ایتالیا است که تا حد زیادی، می‌تواند ما را به رویای تحصیل رایگان در ایتالیا نزدیک کند.

اما دیگر اینکه این بورسیه چیست و جطور می‌توان دربافتش کرد را خودتان در مقالۀ «بورسیه استانی ایتالیا» از وب‌سایت حامی مهاجر مطالعه کنید. اینجا، ما فقط خواستیم بگوییم اگر هنوز درگیر چک لیست ویزای تحصیلی ایتالیا هستید و تصمیمتان را نگرفته‌اید، بد نیست به‌خاطر تمام این مزیت‌ها هم که شده، کمی زودتر اقدام کنید!

مزیت های تحصیل در ایتالیا

ایستگاه آخر: چه‌ها گفتیم؟!

هدف اصلی‌مان از تهیۀ این مطلب چه بود؟ اینکه تمــام مدارک یا همان چک لیست ویزای تحصیلی ایتالیا را تمام‌وکمال برای شما بنویسیم تا در آماده‌کردن مدارکتان هیچ استرسی نداشته باشید.

اما خوب در کنار یادداشت‌کردن این مدارک، دیدیم بد نیست کمی هم دربارۀ شرایط لازم برای گرفتن ویزای دانشجویی این کشور صحبت کنیم؛ بنابراین پای شرط سنی، شرط زبانی و شرط مالی را هم وسط کشیدیم!

در آخر هم برخی از ویژگی‌های چشم‌گیر این کشور را، از زبان کارشناسان موسسۀ معتبری مثل حامی مهاجر نقل کردیم تا دیگر شک‌وشبهه‌ای راجع‌به کیفیت تحصیل در این سرزمین باقی نماند؛ چون هرچه نباشد، آن‌ها سال‌هاست مشغول اعزام دانشجو به کشوری مثل ایتالیا هستند و احتمالا بهتر از ما با ویژگی‌های تحصیل در این سرزمین آشنایی دارند!

بنابراین حرف قبلی‌مان را دوباره تکرار می‌کنیم: اگر هنوز راجع‌به تحصیل در ایتالیا تردید دارید، به‌خاطر تمام این مزایا هم که شده، کمی زودتر اقدام کنید. همین!

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای