ده نکته برای شروع یک کار تجاری در سوئد

شروع کار تجاری در سوئد

تجارت و کسب و کار در سوئد همواره به صورت دائم در حال تغییر است و به سمت رقابتی تر شدن پیش می رود. با اینهمه همیشه در ذهن فعالان این عرصه با دو مفهوم به هم گره خورده؛ نخست، مردم و دوم، محیط زیست. به این معنا که فعالیت تجاری در سوئد باید با اتکا و اهمیت بر این دو عنصر صورت بگیرد. در چنین شرایطی، وقتی می خواهید یک کار تجاری را آغاز کنید شاید در ابتدا فقط به یک برنامه ریزی کوتاه و ساده نیاز داشته باشید اما باید بدانید که مسیری که طی خواهید کرد یک مسیر طولانی است. در این مقاله تلاش شده به 10 نکته مفید برای راهنمایی شما در عرصه فعالیت تجاری در سوئد اشاره شود.

1- قبل از هر چیز درباره کسب و کاری که می خواهید راه بیندازید خوب تحقیق کنید. در سوئد همه اطلاعات مورد نیاز را می توانید به صورت آنلاین و در اینترنت پیدا کنید. پس در این زمینه نمی توانید بهانه جویی کنید. اداره آمار سوئد، مرکز اطلاعات مختلف درباره سوئد و ویژگی های جغرافیایی، جمعیتی، صنعتی، آموزشی و … است. حتی می توانید درباره ظرفیت بخش های مختلف تجاری این کشور در سایت مورد نظر اطلاعات کسب کنید. همچنین می توانید از طریق سایت سازمان تجارت سوئد به جمع آوری اطلاعات مورد نظر در زمینه تجاری، اهداف، تعداد شرکت های فعال در آن و مقررات و قوانین در این بخش بپردازید. لینک های زیر برخی از مفیدترین سازمان هایی هستند که به شما در جمع آوری این اطلاعات کمک می کنند:
سازمان رستورانها و هتل ها در سوئد
فدراسیون تجارت سوئد

صنایع آی تی و مخابرات در سوئد

Lantmännen که در زمینه منابع کشاورزی و فعالیت این عرصه به شما اطلاعات می دهد.

2- یکی از کلیدهای موفقیت شما در کسب و کار این است که یک شبکه کاری ایجاد کنید. این اصلا به کشوری که در آن مشغول به کار می شوید ارتباط ندارد. بلکه باید بدون در نظر گرفتن مکانی که در آن هستید فقط به ایجاد این شبکه فکر کنید. شما ممکن است دوستان،همکاران و بستگانی در سوئد داشته باشید. با آنها یک شبکه بسازید و دنبال مردمی بگردید که در زمینه فعالیت تجاری با شما ایده های مشابه داشته باشند. از دوستان و آشنایان خود هم برای یافتن افراد دیگر و به خصوص مشاوران خوب، کمک بگیرید.

برای یافتن مشاوران خوب، شما می توانید با این لینک تماس برقرار کنید. این یک ارگان سوئدی در رابطه با کار و جامعه است که به شما درباره کسب و کار در سراسر کشور سوئد مشاوره می دهد. همچنین از طریق این وبسایت می توانید یک مشاور در زمینه کاری مورد نظرتان پیدا کنید.

فراموش نکنید که سوئدی ها بسیار آنلاین هستند و به هر حال در طول فعالیت و زندگی در اینجا به سمت استفاده از شبکه های اجتماعی در اینترنت و ایجاد شبکه های اجتماعی در زمینه فعالیت خود سوق داده می شوید.

3- شما برای راه اندازی کسب و کار در سوئد به مجوز کار نیاز دارید. در این سایت می توانید اطلاعات بسیار ساده ای درباره جزئیات کسب و کار و مشاغلی که به مجوز کار نیاز دارند به دست بیاورید.

4- شما حتی می توانید به تنهایی یک فعالیت تجاری را در سوئد راه اندازی کنید اگر فقط شماره ملی سوئدی را داشته باشید و اسم و مشخصات شما در اداره مالیات این کشور ثبت شده باشد. گام نخست برای این کار ثبت نام و ارسال درخواست برای مجوز کار از طریق اداره مالیات سوئد است. آن وقت به عنوان یک کارآفرین که همه مسئولیت های تجارت خود را برعهده دارد مجوز دریافت می کنید. در این صورت شما دیگر فقط یک کارمند نیستید بلکه همه قراردادهای مالیاتی از جمله قراردادهای بیمه هم با شما صورت می گیرند. اداره مالیات سوئد یک بروشور دارد که حاوی اطلاعاتی در اینباره است. در این بروشور حتی می توانید جایی را که باید برای پر کردن فرم درخواست مجوز درنظر گرفته شده پیدا کنید. می بینید که کار، بسیار ساده است اما دقت داشته باشید که لازم است این کار را به کمک یک فرد مطلع انجام دهید. در همین زمینه می توانید از اداره مالیات سوئد درخواست کنید یک وقت مشاوره در اختیار شما قرار دهند.

اگر زبان سوئدی تان به اندازه کافی خوب است می توانید از کلاس های مشاوره رایگان اداره مالیات سوئد بهره بگیرید که در آنها مراحل دریافت مجوز برای تجارت را از آغاز تا انتها به شما آموزش می دهند.

توجه داشته باشید که اگر ساکن سوئد نیستید و شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سوییس هم به شمار نمی آیید باید پیش از دریافت مجوز از اداره مالیات، ابتدا برای گرفتن اجازه اقامت در سوئد از طریق اداره مهاجرت این کشور اقدام کنید. اما اگر برای اقامت در سوئد اجازه دائم یا حتی موقت دارید می توانید برای دریافت مجوز کار از اداره مالیات اقدام کنید. و نکته مهم تر اینکه بیشتر افرادی که تا به حال به واسطه ثبت شرکت از ایران به سوئد مهاجرت کرده اند از مشاور و وکیل کمک گرفته اند چرا که تنها یک مشاور خوب می تواند راه های این مسیر را به شما نشان دهد.

5- مرحله بعدی این است که شما نام تجاری شرکت خود را به عنوان دارنده تمام حق و حقوق مادی و معنوی تجارتی که می خواهید  آغاز کنید به مرحله ثبت برسانید. دقت کنید که این کار با ثبت شرکت و دریافت مجوز کسب و کار فرق دارد. در این مرحله شما باید به این وبسایت مراجعه کنید . آنها در ازای پولی که از شما می گیرند، نام تجاری شما را ثبت می کنند. به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که هیچ کس دیگری نمی تواند در منطقه ای دیگر از سوئد این نوع کسب و کار را که شما تصمیم دارید آغاز کنید به عهده بگیرد. البته این مرحله اجباری نیست اما به نظر عاقلانه می رساند.

6- وقتی تصمیم گرفتید چه کاری را آغاز کنید و به تجارتی در سوئد دست بزنید وقتش می رسد که همه اینها را روی کاغذ بیاورید و برای انجام آنها برنامه ریزی کنید. یک طرح تجاری خوب بنویسید. این طرح اگر خوب باشد می تواند باعث جلب توجه مخاطب شما شود. این مخاطبان می توانند سرمایه گذار، مشتری یا بانک های طرف حساب شما باشند. نیازی نیست یک برنامه تجاری طولانی و پیچیده بنویسید. این طرح فقط باید به صورت کامل و ساده بگوید که شما دقیقا چه کاری می خواهید انجام بدهید و چگونه. نوشتن یک طرح و برنامه تجاری هم مانند رزومه در کشورهای مختلف و بر اساس سیستم های اقتصادی و اجتماعی آنها متفاوت است. اگر می خواهید یک برنامه تجاری خوب برای تجارت در سوئد بنویسید به این وبسایت مراجعه کنید تا اطلاعات و راهنمایی های لازم را به دست بیاورید.

7- کارکنان مورد نظر خود را به صورت قانونی استخدام کنید. شاید در مرحله اول پس از دریافت مجوز برای کار احساس خوشایندی به شما دست بدهد که کارفرما هستید و می توانید افراد دیگری را برای کار استخدام کنید. اما بد نیست ابتدا از قوانین استخدام در سوئد آگاه باشید. شرایط استخدام در سوئد بر اساس قانون حفاظت از استخدام تعیین می شود. به این شکل که زمان استخدام در این کشور نامحدود است مگر اینکه در قرارداد چیزی خلاف این مساله نوشته شود. این قانون همچنین شامل چهارنوع قرارداد است که می توانند جایگزین دیگری شوند و این ماده قانونی به خصوص درباره افراد بالای 67 سال به شدت صدق می کند و قابل اجراست.

قانون استخدام در سوئد مفاد حقوقی گسترده ای در زمینه های مرخصی، تعطیلات و حقوق بازنشستگی دارد که بهتر است قبل از آغاز استخدام افرادی برای تجارت، خوب با این قوانین آشنا شوید. برای این کار می توانید به این وبسایت مراجعه کنید و از آخرین قوانین کار در سوئد مطلع باشید.

8- یک حسابدار دقیق داشته باشید و فراموش نکنید که در همه مراحل حتی وقتی که دارید یک تجارت را راه اندازی می کنید حتما یک حسابدار داشته باشید. برخی از حساب و کتاب ها جزئی هستند اما اگر بخواهید شخصا به آنها رسیدگی کنید وقت زیادی از شما می گیرند. بنابراین شاید بهتر باشد این کار را به یک حسابدار خوب بسپارید. بعضی از شرکت ها هستند که این کارهای جزئی را برای شما انجام می دهند. همچنین یکی از بهترین راه های پیدا کردن یک حسابدار خوب این است که از کارفرمایان دیگر سوال کنید و از آنها بخواهید یک حسابدار مطمئن به شما معرفی کنند.

یک راه دیگر این است که به انجمن مشاوران حسابداری سوئد مراجعه کنید. آنها هم می توانند به شما یک شرکت حسابداری خوب معرفی کنند و هم به شما یاد بدهند که چگونه فاکتورها و حساب و کتاب ها را بر اساس قوانین سوئد تنظیم کنید. البته به یاد داشته باشید که استخدام یک حسابدار خوب باعث نمی شود مسئولیت هایی که در امور کارتان دارید متوجه شما نباشد.

9- براساس بودجه، سرمایه گذاری کنید. اول مطمئن باشید که می توانید صورت حساب های شرکت خود را در طول مدت تجارت به موقع پرداخت کنید. دقت کنید شاید شما به این زودی ها درآمد نداشته باشید و مجبور شوید از پولی که پس انداز کرده اید استفاده کنید. به هر حال اول مطمئن شوید که می توانید بر اساس بودجه ای که دارید به گونه ای سرمایه گذاری کنید که در آرامش به کار بپردازید. البته می توانید برای گرفتن وام از بانک اقدام کنید اما بسیاری از تجارت ها از ابتدا سودآور نیستند. بنابراین شما باید به گونه ای سرمایه گذاری کنید که احساس امنیت داشته باشید.

یک راه دیگر برای ایجاد حس امنیت در تجارت این است که از ALMI کمک بگیرید. این یک شرکت دولتی است که به شما برای تامین سرمایه، وام می دهد البته با نرخ بهره بالاتر از بانک ها. در این لینک می توانید اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید.

10- مرحله آخر این است که کار روتین تجارت را آغاز کنید. هر ماه برنامه های خود را مرور کنید و با مشاوران خود در زمینه های مختلف از جمله فعالیت های مالی در تماس باشید. مرور برنامه ها و کارهای انجام شده و مشورت دائم با مشاوران باعث می شود از پیشرفت و توسعه کار خود آگاه شوید و برای آینده به شیوه ای بهتر و کامل تر برنامه ریزی کنید.

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای