بلیط دلاری برای مسافران غیر ایرانی

بلیط دلاری برای مسافران غیر ایرانی

عرضه بلیط هواپیما برای اتباع خارجی و مسافران غیر ایرانی، مسئله جدیدی بوده که از سوی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی مورد انتقاد شدیدی قرار گرفت. اما آیا جلوی آن گرفته شد؟ اگر می‌خواهید بدانید که مطرح کردن پیشنهاد بلیط هواپیما دلاری برای مسافران غیر ایرانی و صدور ابلاغیه آن چه نتیجه‌ای در بر داشت، پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

ماجرای جدیدی درباره دلاری شدن بلیط هواپیما برای اتباع خارجی

یک خبرگزاری معتبر ایرانی در مورد سقف نرخ بلیط در مسیر‌های داخلی برای اتباع خارجی، خبر جدیدی منتشر کرد. طبق این خبر، بلیط هواپیما داخلی برای اتباعی با کد ملی ایرانی طبق نرخ قبل محاسبه شده و اتباع غیر ایرانی باید این مبلغ را با نرخ دلاری پرداخت کنند. اطلاعیه‌ای از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی منتشر شد. بر اساس آن، با توجه به بازه‌ای که مسافرین در طول سفر هستند؛ قیمت‌ها تعیین شدند. قیمت بلیط هواپیما به صورت دلاری برای سفر‌هایی که کم‌تر از یک ساعت طول می‌کشند و سفر‌هایی که بیش‌تر از یک ساعت طول می‌کشند متفاوت است. این تصمیم جدیدی است که از سال گذشته توسط برخی ایرلاین‌ها انجام می‌شد و اکنون برای همه شرکت‌های هواپیمایی قابل اجرا است.

ابلاغ بلیط دلاری و مخالفت با آن

طبق گفته دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی، نرخ دلاری بلیط هواپیما برای مسافرین معادل قیمت بلیط بیزینس کلاس خواهد بود. مسافرانی که بخواهند با استفاده از گذرنامه، بلیط تهیه کنند؛ اتباع خارجی به حساب می‌آیند. این مصوبه برای شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است. اکنون با گذشت هفت ماه بعد از صدور این ابلاغیه، تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی به مراکز فروش بلیط و دفاتر خدمات مسافرتی اعلام کردند قیمت بلیط‌ها برای اتباع غیر ایرانی از تیر ماه ۱۴۰۱، ارزی محاسبه خواهد شد.

ابلاغ بلیط دلاری و مخالفت با آن

اما رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی از این دستورات، انتقاد شدیدی داشت و آن را کاملا غیر کارشناسی خواند. وی معتقد است این فروش بلیط‌های دلاری منجر به کاهش میزان ورود گردشگران به کشور خواهد شد. همچنین این موضوع تنها بهانه‌ای از سوی چند شرکت هواپیمایی بوده که درخواست افزایش نرخ بلیط دارند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی درباره سابقه این اقدام در کشور‌های دیگر نیز بیان کرد: تا کنون هیچ کشوری چنین اقدامی را انجام نداده و نرخ هواپیما با ارزی غیر از ارز رایج یا پول رسمی کشور محاسبه نمی‌شود. او تاکید کرد که این قانون بر ورود گردشگران به کشور تاثیر گذاشته و همین مقدار اندک نیز دیگر به ایران سفر نمی‌کنند. ما اکنون وظیفه داریم برای تحلیلی درست از این ماجرا، نحوه و دلایل محاسبه بلیط‌ها با نرخ کنونی را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

اجرایی شدن و توقف بلیط هواپیما دلاری

این فعال حوزه گردشگری به عنوان ریاست انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی معتقد است از کل جمعیت کشور فقط ۳ درصد از حمل و نقل هوایی استفاده می‌کنند و قشر مرفه جامعه هستند. همچنین او اظهار داشت که ۶۵ درصد از مسافرین، نیرو‌های دولتی هستند که برای انجام امور اداری در قالب ماموریت با هواپیما سفر می‌کنند. در واقع‌ایشان معتقد است که این مسئله دلیلی بر آغاز روند گرانی بلیط هواپیما است.

از نظر‌ایشان، تعدادی از ایرلاین‌های مشخص که تمایل زیادی به گران شدن بلیط‌ها دارند؛ این درخواست را مطرح کردند. هم اکنون نیز به دنبال آزمون و خطایی برای درک این هستند که افزایش قیمت بلیط هواپیما چه واکنشی را در مردم ایجاد می‌کند.

اجرایی شدن و توقف بلیط هواپیما دلاری

همچنین از نظر این فرد، بسیار تعجب‌آور است که نهاد‌های نظارتی به چه دلیل در برابر این مسئله که مقدمه‌ای بر گرانی‌ها بوده، سکوت کردند. این موضوع تنها عاملی برای کاهش ورود گردشگران خارجی به ایران بوده و در آغاز افزایش قیمت بلیط‌ها برای ایرانیان نیز موثر است. در این صورت بسیاری از گردشگران خارجی خصوصا افرادی که برای درمان مهاجرت می‌کنند؛ به کشور‌های اطراف از جمله ترکیه ‌می‌روند.

با توجه به مخالفت‌های زیادی که در برابر آزاد شدن نرخ بلیط‌ها و محاسبه آن بر اساس دلار ایجاد شد. این طرح بعد از مدتی اجرایی شدن، متوقف شد و از نظر رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، این اقدام ضربه بزرگی به گردشگری وارد خواهد کرد.

در آخر

بنابراین با توجه به اینکه در کشور‌های زیادی، ساز و کار‌های مختلفی برای رونق صنعت گردشگری در نظر گرفته می‌شود. ارائه بلیط هواپیما با قیمت دلاری برای اتباع خارجی تنها درخواست چند ایرلاین برای شروع روند گرانی بلیط‌ها برای مسافرین داخلی و خارجی بوده و باعث شده ضربه بزرگی به ورود گردشگران به ایران وارد شود. پس این اقدام با مخالفت وسیعی به خصوص از سوی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی رو به رو شد.

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای