آغاز پرداخت ارز مبادله‌ای به ایرلاین‌ها

مهاجریست

مهاجریست: پرداخت ارز مبادله‌ای به شرکت‌های هواپیمایی از سوی بانک مرکزی آغاز شده است. عبدالرضا موسوی – رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور – در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از نیمه اسفند سال گذشته با پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و به دستور رییس‌جمهور مقرر شد، ارز مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی با نرخ مبادله‌ای تخصیص یابد که رییس کل بانک مرکزی نیز این دستور را امضا کرد.
 
وی افزود: در ابتدا طبق قول بانک مرکزی باید ششم مارس یعنی نیمه دوم اسفند ماه، ارز مبادله‌ای به شرکت‌های هواپیمایی پرداخت می‌شد اما این اقدام با چند روز تاخیر در حال حاضر آغاز شده است.
 
به گفته موسوی تاکنون ارز مبادله‌ای به شرکت‌های زاگرس و ماهان پرداخت شده است.
 
رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور افزود: شرکت‌های هواپیمایی کاسپین، تابان و ایران‌ایرتور نیز از بانک مرکزی نامه تخصیص ارز مبادله‌ای و دریافت آن را گرفته‌اند که در روزهای آتی ارز مورد نیاز آنها نیز پرداخت خواهد شد.
 
وی با اشاره به کمک رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به ایرلاین‌ها با تخصیص ارز مبادله‌ای، خاطر نشان کرد: در صورت تخصیص نیافتن ارز مبادله‌ای به شرکت‌های هواپیمایی به طور قطع این شرکت‌ها توان ادامه کار نداشتند.
 
به گزارش ایسنا، طبق اعلام رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکنون سقفی برای دریافت ارز مبادله‌ای توسط شرکت‌های هواپیمایی در نظر گرفته نشده است و هر شرکت می‌تواند براساس نیازهای خود و با توجه به تعداد هواپیماهایش تقاضای ارز مبادله‌ای داشته باشد.
 
سازمان هواپیمایی کشوری معیارهایی را برای این منظور مشخص و به ایرلاین‌ها اعلام کرده است.
 
ارزی که به شرکت‌های هواپیمایی تخصیص می‌یابد به نرخ اتاق مبادله‌ای با هفت درصد کارمزد پرداخت خواهد شد. این ارز صرف هزینه‌های خارج از کشور شرکت‌های هواپیمایی به منظور تهیه قطعات، هزینه پرسنل خارج از کشور و تجهیزات مورد نیاز همچون شبیه‌ساز می‌شود.
 
رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور پیش از این به ایسنا تاکید کرده بود که این مقدار ارز مبادله‌ای که توسط ایرلاین‌ها درخواست و دریافت می‌شود، کفاف نوسازی ناوگان شرکت‌ها را نمی‌دهد زیرا ایرلاین‌ها توان مالی کافی برای تامین هزینه‌های جاری و نیز خرید هواپیمای جدید را ندارند.
 
 آغاز پرداخت ارز مبادله‌ای به ایرلاین‌ها

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای