روستای هزاوه زادگاه امیرکبیر

روستای هزاوه

اگر گذارتان به استان مرکزی افتاد ، پیشنهاد می کنیم سری به روستاى هزاوه بزنید که زادگاه امیرکبیر است . این روستا در فاصله 18 کیلومترى شمال غربى شهرستان اراک قرار دارد و جزئی از دهستان فراوان ، بخش فرمهین به شمار می آید .
مطالعات باستان شناسى بر روى تپه تاریخى هزش در این منطقه نشان می دهد که روستای هزاوه قدمتی طولانی دارد و عمر آن با توجه به سفال هاى پیدا شده از تپه ، به قرن پنجم هجرى می رسد .
اگر گذارتان به هزاوه افتاد ، می توانید مقبره شاهزاده احمد را بر روى بلند ترین قسمت روستا در محله بالا ببینید که عمر آن به دوره ایلخانان مى رسد .
بافت مسکونی روستا هم آنقدر پیچیده و جالب است که به تنهایی می تواند جذاب ترین بخش سفر شما را رقم بزند . خانه هاى سنگى و گلى که به صورت پلکانى بر دامنه شیب کوه ها قرار گرفته اند ، چیزی است که شما در هزاوه به وفور می بینید . این خانه ها اکثراً از گل ، سنگ و چوب ساخته شده و داراى سقف هاى مسطح هستند .
بد نیست بدانید که روستاى هزاوه در بیشتر ایام سال معتدل و نسبتا سرد است و ساکنان این منطقه براى مقابله با سرمای هوا ساختمان هایشان را رو به جنوب ساخته اند تا حداکثر استفاده را از خورشید ببرند .
دیوار خانه ها اکثرا ضخیم و از جنس خشت ، چینه و گل است و در تمام این خانه ها اتاق کرسى به چشم می خورد .
بیشتر مردم هزاوه به کشاورزی و باغداری مشغول هستند و بهترین محصول آنها انگور است .
اگر به هزاوه سفر کنید می توانید سری به محله های کیور ، میان ده ، محله پایین ، محله چاله ، سر آسیابها ، تره زار و ده بالا بزنید و مسجد شبستان دار ، درخت سرو کهنسال و حمام قدیمی این روستای وسیع را ببینید .
 
روستای هزاوه زادگاه امیر کبیر
 

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای