راهنمای اخذ استاندارد ایزو مدیریت کیفیت خاص صنایع نفت، گاز و پترو شیمی

مهاجریست

این استاندارد اولین استاندارد مدیریت کیفیت خاص صنایع نفت، گاز و پترو شیمی است که در سال ۲۰۰۳ و با همکاری موسسه نفت آمریکا(API) و کمیته (TC 67) سازمان جهانی ایزو منتشر گردیده است. این استاندارد علاوه بر الزمات ایزو ۹۰۰۱ شامل یک سری الزامات خاص صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین صنایع وابسته به آن هاست و اخذ گواهی آن تنها برای شرکت هایی که در این صنایع فعالند امکان پذیر است.هدف از تدوین این سری استاندارد، تکمیل کردن الزامات سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2008 برای طراحی، توسعه،  تولید، نصب و ارائه خدمات در زمینه صنایع نفت،‌ گاز و پتروشیمی می باشد که توسط کمیته فنی ISO/TC 67 سازمان ایزو ،‌ تدوین و تصویب شده است.

مزایای بکارگیری سیستم مدیریت کیفیت – سری استاندارد ISO/TS 29001 علاوه بر فواید ذکر شده در سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2008 موارد زیر باعث شده است که پژوهشگاه صنعت نفت در تحقق اهداف و برنامه ریزی های سیستم مدیریت کیفیت از الزامات استاندارد ISO/ TS 29001 استفاده نماید.

– بالا بودن میزان سرمایه گذاری در صنایع نفت،‌گاز و پتروشیمی

 – افزایش تعداد پروژه های عظیم در صنایع فوق

 – رشد روزافزون و علاقه مندی به استقرار سیستم های مدیریتی در صنایع فوق

– ترویج فرهنگ مدیریت کیفیت در صنایع فوق

برخی از موضوعات مورد تاکید این استاندارد به شرح زیر است :

  • آموزش تخصصی کارکنان و تامین کنندگان(پیمانکاران)
  • نظم ونظافت محیط کار
  • توجه به مشخصه های فنی در کلیه مراحل پدیدآوری محصول
  • ثبت دانش فنی در مراحل طراحی
  • توجه به گستره زنجیره عرضه

بادر نظرگیری سرمایه گذاری در صنایع نفت و پتروشیمی و گاز طبیعی و همچنین رشد روز افزون استقرار سیستم های مدیریتی در این صنایع ، به کارگیری مشخصه های فنی ISO/TS29001 می تواند کمک موثری در رویکرد مدیریت کیفیت بنماید.

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای