کولی غورابیج

کولی غورابیج یکی از غذاهای محلی استان گیلان است. (کولی) کولی که نوعی ماهی می‌باشد بر دو نوع است: سیا کولی و کاس کولی. هر دو نوع بسیار خوش‌مزه و لذیذ است. آنها را گیلانی‌ها همراه پلو خورش می‌خورند یا با کته و کره فراوان و لوله پیاز (شبیه پیازچه) نوش جان می‌کنند. هنگام تهیه کولی باید مانند ماهی‌های دیگر دقت کرد که کاملا تازه باشد. چرا که این ماهی گوشت لطیف و حساس دارد که در هوای گرم خیلی زود فاسد می‌شود. برای انتخاب و نگهداری آن باید نهایت دقت را به کار برد. کولی تازه دارای چشمهای برجسته و براق و گوشت آن سفت است و اثر انگشت روی سطح آن باقی نمی‌ماند در حالی که کولی کهنه شل و نرم است.

دستور شماره یک

مواد لازم برای ۵ تا ۶ نفر:

کولی (ماهی ریز) ۸ عدد
سبزی (نعناع _ خلواش _ چوچاق و گشنیز) = نیم کیلو
ترشی آبغوره ۱/۵ فنجان
شکر ۱ قاشق غذاخوری
مغز گردو ۲۵۰ گرم

طرزتهیه:

مغز گردو را سائیده یا چرخ کرده با دو لیوان آب می‌گذاریم بپزد تا روغن بیندازد. کولی را پوست گرفته و نمک و فلفل زده در روغن داغ دو طرفش را سرخ می‌کنیم. سبزی را هم ساطوری ریز کرده و با روغن سرخ می‌کنیم. آنگاه کولی سرخ شده را با سبزی و ترشی در مغز گدوی پخته شده روی حرارت ملایم دم می‌کنیم بعد از یکساعت که آهسته جوشید شکر و نمک و فلفل را به مقدار کافی اضافه کرده و بعد از چند دقیقه برمیداریم و با پلو سرو می‌کنیم.
دستور شماره دو

مواد لازم:

ماهی کولی ۵۰۰ گرم
مغز گردو ۱۵۰ گرم
سبزی‌ها شامل (نعناع، چوچاق، خال واش، گشنیز) جمعاً ۲۵۰ گرم
نمک، فلفل و زردچوبه کمی
آبغوره ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

گردو را آسیاب کنید و با ۴ لیوان آب بپزید تا به روغن بیفتد، ماهی کولی را بعد از خالی کردن شکم و سر بشویید و با نمک و فلفل مزده دار کنید و درون تابه با روغن سرخ کنید و به گردوی در حال پخت که به روغن افتاده اضافه کنید سبزی‌ها را که خرد کرده‌اید و سرخ نموده‌اید به خورش اضافه کنید آب غوره بزنید و بعد از یکی دو جوش از روی حرارت بردارید و با کته سرو نمایید.
دستور شماره سه

مواد لازم:(برای ۵ تا ۷ نفر)

کولی (ماهی ریز) ۸عدد
سبزی نعناع خلواش چوچاق و گشنیز نیم کیلو
ترشی آب غوره (یا آب انار یا آب نارنج) یک و نیم فنجان
شکر ۱ قاشق غذاخوری
مغز گردو ۲۵۰ گرم
نمک و فلفل به مقدار کافی

طرز تهیه:

مغز گردو را ساییده یا چرخ کرده با دو لیوان آب می‌گذاریم بپزد تا روغن بیندازد. کولی را مطابق دستور پوست گرفته (رجوع شود به قسمت پایین) و نمک و فلفل زده در روغن داغ دو طرفش را سرخ می‌کنیم. سبزی را هم ساطوری ریز کرده و با روغن سرخ می‌کنیم. سبزی را هم ساطوری ریز کرده و با روغن سرخ می‌کنیم. آنگاه کولی سرخ شده را با سبزی و ترشی در مغز گردوی پخته شده ریخته روی حرارت ملایم دم می‌کنیم. بعد از یک ساعت که آهسته جوشید شکر و نمک و فلفل را به مقدار کافی اضافه نموده بعد از چند دقیقه بر می‌داریم. با پلو صرف می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای