کاک کرمانشاهی

شیرینی کاک

پخت شیرینی کاک در کارگاه‌های شیرینی پزی محلی شهر کرمانشاه از جمله شیرینی‌های سنتی محسوب می‌شود.
مواد مورد نیاز :

آرد :300 گرم
آب ولرم :50 میلی لیتر
روغن محلی (حیوانی) یا روغن جامد:50 گرم
مایه خمیر فوری:1 قاشق چایخوری
تخم مرغ:1 عدد
نمک :1/2 قاشق چایخوری
پودر قند :160 گرم
پودر هل :1 قاشق چایخوری
پودر بادام :1/2 پیمانه
طرز تهیه :

ابتدا مایه خمیر را با یک قاشق سوپخوری پودر قند و 1/4 پیمانه (50 میلی لیتر) آب ولرم در ظرفی مخلوط کنید و سپس در ظرف را بگذارید تا 10 دقیقه بماند و پف کند. سپس روغن را آب (ذوب) کرده در ظرف دیگری بریزید تا کمی خنک شود. آنگاه تخم مرغ را شکسته و نیمی از آن را همراه نمک در لیوان کمی هم می‌زنیم و به روغن اضافه می‌کنیم.
مایه خمیر آماده شده را کم کم به مخلوط روغن و تخم مرغ می‌افزاییم . و به همزدن ادامه می‌دهیم . سپس آرد را اضافه می‌کنیم و آنقدر هم می‌زنیم که خمیر لطیف و یکدست و بدون چسبندگی به دست آید . خمیر را 10 تا 15 دقیقه ورز دهید . سپس روی آن را بپوشانید و حدود 2 ساعت استراحت دهید. اگر خمیر شل بود می‌توانید کمی آرد برای تنظیم سفتی آن اضافه کنید.
خمیر آماده را لوله کرده و به اندازه‌های یکسان چانه(بصورت تکه‌های کوچک گلوله گلوله کنید ) کنید و چانه‌ها را با وردنه باز کنید و با وردنه ای ظریفتر نازکشان کنید. سپس ورقه‌های نازک خمیر را یک یک روی ساج انداخته و هر دو طرف آن را روی گاز بپزید . پیش از آنکه خنک شوند روی تخته کار پهن کنید و روی آن مایه بادام (مخلوط هل ، پودر قند و پودر بادام) بپاشید. سپس ورقه را با دقت لوله کنید .روی آن را با فشارمناسب وردنه بکشید . در پایان با فاصله‌های 3 سانتی متری و به شکل اریب ببرید . کاک را در ظرف در بسته نگاهداری کنید.

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای