همه چیز در باره برج میلاد

برج میلاد

از 19 سال پيش که ضرورت احداث سازه اي نمادين براي تهران مطرح شد، چندين شهردار پايتخت درگير يک پروژه عظيم ملي شدند. بناي عظيمي طراحي شد که مردم حدود 14 سال، ذره ذره بالا رفتنش را تماشا کردند، کسي از داخل آن خبر نداشت، اصلا کمتر کسي به سازه بلند و شكل‌نگرفته عظيمي که قرار بود از دل زمين تپه هاي کوي نصر سر بر آسمان بسايد، اهميت مي داد. کسي نمي توانست پيش بيني کند که روزگاري هر ايراني بتواند کلانشهر تهران را با همه متعلقات، زير پايش حس کند. اغلب شفت بتني 315 متري‌اش را ديده بودند، اما نمي دانستند که شفت برج هاي مخابراتي، فقط براي انتقال به سازه راس برج کاربرد دارد و نمي دانستند که صعود به آسمان، از طريق همين شفت استوانه‌اي و با سرعت هفت متر در ثانيه ميسر است. امروز، سه سال از تولد برج ميلاد تهران مي گذرد و ديگر شهروندان به بودن سازه مرتفعي ميان منظر شهرشان عادت کرده‌اند.
آزادنگار دنیای امیرعلی به نقل از ایسنا :  مدیریت شهری از سال 71 به دنبال احداث سازه‌ای به عنوان نماد شهر تهران بود و به همین منظور، مطالعات مکان‌یابی برای ساخت برجی در آن مقطع زمانی آغاز شد. از میان 17 کاندیدایی که در فاز مطالعاتی مناسب این منظور شناخته شده بود، چهار منطقه شامل تپه‌های عباس آباد، لویزان، یوسف آباد و کوی نصر به عنوان گزینه‌های برتر برای ساخت برجی با کاربری غالب مخابراتی ـ تلویزیونی پیشنهاد شد. در نهایت به دلیل برخی ویژگی‌های فنی واقتصادی و نیز ارتفاع تپه‌های کوی نصر در جنوب بزرگراه شهید همت، این منطقه انتخاب شد.
فاز عملیاتی ساخت پنجمین برج بلند مخابراتی جهان در پایتخت، از سال 74 آغاز شد و حدود 14 سال به طول انجامید. برج 435متری تهران پس از برج‌های مخابراتی گوانجوی چین، تورنتوی کانادا، مسکوی روسیه و شانگهای چین، روی پله پنجم ارتفاع ایستاده است.
تا چند سال پیش، شهروندان برج در دست احداث تهران را به نام پیمانکار آن یعنی «یادمان‌سازه» می‌شناختند. اما در نهایت با تصویب شورای اسلامی شهر تهران در سال 78 و به پاس گرامیداشت یکصدمین سالروز میلاد امام خمینی (ره)، سازه نمادین شهر تهران«میلاد» نام گرفت.
مثل هر پروژه کلان دیگری چندین بار از وعده افتتاح برج 161هزار تنی تهران گذشت و افتتاح نشد. تا اینکه بالاخره اواسط مهر ماه سال 87، یعنی درست سه سال پیش برج میلاد با شعار «آسمان نزدیک است … » رسما افتتاح شد و پنج روز پس از آن، یعنی 22 مهرماه نیز، بازدیدعمومی بخش‌هایی از برج آغاز شد.
در آن ایام تنها شرایط بازدید از تراس رستوران ‌VIP برج میلاد در ارتفاع 292 متری فراهم بود و بقیه قسمت‌های برج به بهره‌برداری نرسیده بود.
رحیم مطهرنژاد ـ مدیرعامل شرکت برج میلاد تهران ـ که مسوولیت بهره‌برداری از برج را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بازدید از برج میلاد تا اردیبهشت سال 89 به دلیل انجام عملیات عمرانی برای تکمیل بخش‌های مختلف برج، تنها سه روز در هفته و به مدت سه ساعت میسر بود، عنوان کرد: به تدریج زمان‌های پیش‌بینی شده برای بازدید افزایش یافت، تا اینکه در بهمن 89 امکان بازدید از برج میلاد در همه روزهای هفته و تا 10 ساعت در روز، فراهم شد.
وی با بیان اینکه از ابتدای فرودین ماه سال جاری، ساعات بازدید از برج میلاد به 12 ساعت در روز افزایش یافت و شهروندان می‌توانند از 9 تا 21 از برج میلاد بازدید کنند، خاطرنشان کرد: زمان استفاده از واحدهای پذیرایی برج میلاد که از فروردین ماه به بهره‌برداری رسیده نیز، 16 ساعت است.
بزرگترین سازه راس در میان برج های مخابراتی جهان، به میلاد تعلق دارد
به گزارش ایسنا، سازه راس برج میلاد 12 طبقه و مجموعا 12هزار متر مربع مساحت دارد. این سازه، بزرگترین سازه راس در میان برج‌های مخابراتی جهان است که می‌تواند همزمان یکهزاروپانصد نفر را میزبانی کند. در این میان، امکان بازدید عمومی از هشت طبقه سازه راس برج میلاد وجود دارد و چهار طبقه دیگر به منظور استفاده‌های فنی، رسانه‌ای و مخابراتی پیش‌بینی شده است.
مطهرنژاد با اشاره به تکمیل و بهره‌برداری از بخش‌های دیگر برج میلاد در سازه راس برج، به ایسنا گفت: بهمن‌ماه سال گذشته، هفت طبقه از مجموع هشت طبقه سازه راس که امکان بازدید عمومی از آن وجود دارد شامل گنبد آسمان، رستوران VIP، رستوران گردان، سکوی دید بسته، تریا، گالری و طبقه ایمن از آتش، از سوی شرکت یادمان‌سازه تکمیل و به شرکت برج میلاد تهران تحویل شد.
وی با بیان اینکه طبقه باقیمانده از میان طبقات عمومی برج، به «سکوی دید باز» تعلق داشت که آن هم، در مرداد ماه سال جاری و همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) به بهره‌برداری رسید، یادآور شد: این طبقه با 60متر قطر، بیشترین قطر سازه راس برج را به خود اختصاص داده و در بیشتر ایام سال که وضعیت جوی مناسب است، بازدیدکنندگان از این سکو می‌توانند کلانشهر تهران و شبکه بزرگراهی شهر را مشاهده کنند.
مطهرنژاد خاطرنشان کرد: در ایامی که هوای تهران متلاطم و همراه با باد و باران باشد، بازدیدکنندگان به سکوی دید بسته هدایت می‌شوند تا از داخل برج به نظاره تهران بنشینند.
تجهیزات ارسال داده صداوسیما تا پایان سال آینده بر دکل 350تنی برج میلاد نصب می شود
به گزارش ایسنا، یکی از مهمترین کارکردهای برج‌های مخابراتی در همه کشورها، استفاده از امکانات مخابراتی و ارسال داده دکل آنتن این برج هاست. دکل آنتن برج میلاد به ارتفاع 120 متر از 360هزار قطعه فولاد و پیچ و مهره ساخته شده و وزنی معادل 350 تن دارد. این دکل در چهار قسمت طراحی و ساخته شده که قسمت زیرین آن به طول 70 متر به صورت مشترک توسط صداوسیما و کاربران مخابراتی و ارسال داده بهره برداری خواهد شد. اما سه قسمت فوقانی دکل به آنتن تلویزیونی آنالوگ و دیجیتال اختصاص داده شده و به اجاره سازمان صداوسیما درخواهد آمد.
بر این اساس، دو طبقه از سازه راس برج میلاد نیز، به سازمان صداوسیما و کاربران مخابراتی و ارسال داده اختصاص داده شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت برج میلاد، طبقه مربوط به کاربران مخابراتی هم اکنون از سوی شرکت یادمان سازه تکمیل شده، اما سازمان صداوسیما خواستار تغییراتی در سیستم سرمایشی طبقه مربوط به خود است که این تغییرات هنوز اعمال نشده است.
مطهرنژاد با اشاره به پیش‌بینی پنج میلیارد تومان اعتبار برای انجام اصلاحات مورد درخواست سازمان صداوسیما در طبقه مربوط به خود و نصب تجهیزات ارسال داده بر روی دکل برج، ابراز امیدواری کرد: درصورت پرداخت اعتبار پیش‌بینی شده از سوی سازمان صداوسیما، فاز عملیاتی این کار آغاز شود.
به گفته وی، تجهیزات مورد نیاز از کشور آلمان خریداری و به کشور وارد و برای نصب آن بر دکل آنتن نیز، با یک شرکت آلمانی قرارداد منعقد شده است.
مطهرنژاد وعده داد که تا پایان سال 91، سه قسمت دکل آنتن که به استفاده سازمان صداوسیما اختصاص دارد و نیز، طبقه در اجاره این سازمان به بهره‌برداری برسد.
وی درباره اجاره بهای یک طبقه از برج میلاد و بخش‌هایی از دکل آنتن برای سازمان صداوسیما، به ایسنا گفت: مقرر شده که یک هیات کارشناسی متخصص که مورد تایید دو طرف باشد، میزان اجاره بها را تعیین کند.
صعود به راس برج میلاد با سرعت هفت متر بر ثانیه

 آغاز مذاکرات انعقاد قرارداد اجاره واحدهای تجاری
به گزارش ایسنا، ستون بتنی برج میلاد شامل شش آسانسور با ظرفیت هر یک 24 نفر و با سرعت هفت متر بر ثانیه است که بازدیدکنندگان را ظرف یک دقیقه به سازه راس برج منتقل می کند. این ستون اما، سوار بر سازه‌ای در قسمت تحتانی برج میلاد است که شش طبقه دارد.
آن طور که مدیرعامل شرکت برج میلاد گفته است، طبقه منفی دو این سازه به منظور نگهداری از اطلاعات دستگاه های خاصی همجون نیروهای مسلح و بانک‌ها پیش بینی شده است.
طبقه منفی یک نیز، به واحدهای اداری تعلق دارد. در طبقه همکف که لابی برج محسوب می شود، یک آبنما و دو شعبه بانک مستقر است و به عنوان محل انتظار بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار می گیرد. اما اصلی ترین قسمت سازه راس شاید، سه طبقه روی لابی باشد که هفت هزار متر مربع مساحت دارد و قرار است به اجاره واحدهای تجاری دربیاید.
مدیرعامل شرکت برج میلاد تهران با اشاره به اینکه از حدود چهارماه پیش آگهی بهره برداری و اجاره واحدهای تجاری برج میلاد منتشر شده و در حال مذاکره با متقاضیان هستیم، تاکید کرد: بنا داریم بهترین انتخاب ممکن را از میان متقاضیان انجام دهیم تا مردم با یک مجتمع تجاری متفاوت در سازه‌ای که به عنوان نماد پایتخت از آن یاد می شود، مشاهده کنند.
«احترام»، مهمترین وجه تمایز واحدهای تجاری و تفریحی برج میلاد با دیگر مراکز گردشگری

مطهرنژاد که برج میلاد را مهمترین مرکز فرهنگی، اجتماعی تهران می داند، به دنبال متقاضیانی است که بتوانند وجوه تمایز ویژه ای که مدنظر دارد را در طبقات تجاری برج میلاد پیاده کنند.
وی مهمترین وجه تمایز برج میلاد با دیگر مجتمع های تجاری، تفریحی و گردشگری را «احترام» برشمرد و توضیح داد: باید در تمامی قسمت‌های برج میلاد مردم از احترام ویژه‌ای برخوردار شوند و در فضایی که شان افراد حفظ می شود، شهروندان احساس امنیت و آرامش کنند.
شاخصه دیگری که برای مدیرعامل شرکت بهره بردار برج میلاد تهران اهمیت دارد، «پاکیزگی» است و به همین منظور، با شرکت برتری به این منظور قرارداد منعقد کرده و حدود یکصد پرسنل خدماتی برج میلاد، هر روز و در برنامه منظمی، برج میلاد را نظافت می کنند.
برج میلاد، خاطره معطر بازدیدکنندگان

 عطر برج میلاد هم به زودی عرضه می شود
از همان بدو ورود به برج میلاد، در لابی، آسانسور و در طبقات، همواره رایحه خوشی استشمام می شود؛ رایحه شیرین هندوانه که خاطره‌ای معطر از برج میلاد را در یاد شهروندان ماندگار می کند.
به گفته مطهرنژاد، این رایحه به صورت غیرشیمیایی تهیه و در همه محیط های سربسته برج میلاد استفاده شده است.
وی همچنین از سفارش یک عطر سوییسی به نام برج میلاد خبر داد و با اشاره به اینکه در حال تهیه بسته‌بندی این عطر هستیم، گفت: عطر یادشده، یادگاری است که به زودی مردم می توانند آن را در برج میلاد خریداری کنند.
سرزمین برج میلاد با هتل، مرکز تجارت بین الملل، مسجد، پارک و سازه مینیاتوری ایران تکمیل می شود

به گزارش ایسنا، سرزمین 63 هکتاری برج میلاد، از دیگر ویژگی‌های تمایز این برج با سایر برج‌های بلند مخابراتی در جهان است. به گونه‌ای که کمتر برجی در جهان، از سرزمینی با این وسعت برخوردار است. وسعت فضای اطراف برج، زمینه تاسیس یک هتل بین‌المللی پنج ستاره و یک مرکز تجارت بین الملل را در فاز دوم تکمیل برج میلاد فراهم کرده است. بنابه گفته مطهرنژاد، قرارداد احداث هتل در ضلع شرقی مرکز همایش‌های برج میلاد و مرکز تجارت بین‌الملل در ضلع شمالی مرکز همایش‌ها منعقد و تجهیز کارگاه نیز، آغاز شده است و اگر کارها، آنطور که باید پیش برود، برج میلاد تا پایان سال 93 صاحب هتل و مرکز تجارت خواهد شد.
مدیرعامل شرکت برج میلاد تهران همچنین، از احداث زیباترین پارک کشور در جبهه غرب و جنوب برج میلاد خبر داد و با اشاره به اینکه این پارک در فضایی به وسعت 20 هکتار ساخته و در چندفاز بهره برداری خواهد شد، به ایسنا گفت: سایت سه هکتاری تیروکمان و رینگ پیاده روی از دیگر بخش‌هایی است که در آینده در سرزمین برج میلاد به بهره برداری خواهد رسید.
او همچنین از اجرای طرحی با عنوان «دریچه ای رو به ایران» در سرزمین برج میلاد خبرداد و افزود: با ساخت این دریچه، بازدیدکنندگان برج میلاد می توانند سازه مینیاتوری از تمام استان های کشور را مشاهده کنند و به تماشای جاذبه های گردشگری کشورمان بنشینند.
مطهرنژاد همچنین، وعده ساخت مسجد بزرگی با ظرفیت دوهزار نفر و احتمالا شبیه مسجد تاریخی شیخ لطف الله خبر داد و خاطرنشان کرد: کلنگ این مسجد تا پایان امسال به زمین خواهد خورد.
سهم اندک گردشگران خارجی از بازدیدکنندگان برج میلاد
هشت میلیون شهروند تهرانی، آنچنان که باید رغبتی برای بازدید از آن نشان نمی دهند
مدیرعامل شرکت برج میلاد تهران در ادامه، شمار بازدیدکنندگان برج میلاد در سال 87 را حدود 50هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: در سال 88 نیز، حدود 80هزار نفر از برج بازدید کردند؛ این در حالیست که با افزایش ساعات و ایام بازدید از برج در سال 89 شمار بازدیدکنندگان به 120هزار نفر افزایش یافت.
مطهرنژاد شمار بازدیدکنندگان برج میلاد طی پنج ماهه نخست امسال را بیش از 150هزار نفر عنوان و اضافه کرد: پیش بینی کرد که شمار بازدیدکنندگان از مجموعه برج میلاد و مرکز همایش‌ها تا پایان امسال از مرز یک میلیون نفر بگذرد.
به گزارش ایسنا، شمار بازدیدکنندگان خارجی برج میلاد بسیار کمتر از حد تصور است و شمار آنها از ابتدای امسال تا کنون، به بیش از چهار هزار نفر نمی رسد.
مطهرنژاد با بیان اینکه درهای برج میلاد همواره به روی گردشگران خارجی باز است و هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد، در عین حال گفت: سهم کوچک گردشگران خارجی از بازدیدکنندگان برج میلاد، تابعی از رونق صنعت گردشگری در کل کشور است.
وی از برنامه ریزی برای فراهم شدن امکان بازدید شبانه روزی و بدون تعطیلی از برج میلاد تا پایان سال 91 هم خبرداد.
به گزارش ایسنا، بیشتر بازدیدکنندگان خارجی برج میلاد هم میهمانان خارجی نهادهای مختلف یا توریست های سازماندهی شده ای بوده اند که دستگاه های مختلف بنا به مناسبتی خاص میزبان آنها بوده است. بنابراین می توان گفت که برج میلاد در سه سالگی خود هنوز با افق مطلوب خود فاصله بسیاری دارد. پنجمین برج بلند مخابراتی جهان هنوز آنگونه که باید به عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته نشده و حتی هشت میلیون شهروند تهرانی، آنچنان که باید رغبتی برای بازدید از آن نشان نمی دهند.
بی تردید هزینه بازدید از برج میلاد در شهری مثل تهران که بیشتر جمعیت آن را قشر متوسط تشکیل می‌دهند، نقش زیادی در اندک بودن شمار بازدیدکنندگان از برج را دارد و حتی شبانه روزی کردن امکان بازدید هم، به اندازه کاهش هزینه بازدید در این زمینه نقش نخواهد داشت.
هزینه ورودیه و بازدید از دوطبقه برج میلاد، 18 هزار تومان است
چمران:
هزینه‌های برج میلاد باید به گونه‌ای تامین شود
معاون مالی اداری برج:
 نگهداری برج میلاد ماهانه 800میلیون تا یک میلیاردتومان هزینه دارد
برابر مصوبه شورای شهر تهران نرخ ورودی برج یکهزار تومان و هزینه بازدید از دو طبقه مجموعا 17 هزار تومان تعیین شده است که شرکت بهره‌بردار آن را میان گنبد آسمان و سکوی دید باز که تقاضای بازدید از آن بیش از دیگر بخش های برج است تقسیم کرده و 9هزار تومان را به سکوی دید باز و 8هزار تومان را به گنبد آسمان اختصاص داده است و البته برای بازدیدهای بیش از 50 نفر از سه تا 20 درصد تخفیف نیز درنظرگرفته شده است.
هرچند مدیرعامل شرکت برج میلاد تهران تاکید دارد که هزینه بازدید از برج میلاد با مصوبه شورای شهر در این خصوص کاملا منطبق است و طی سه سال گذشته هیچ افزایشی نداشته است، اما ظاهرا باید مشکل را به جای بازخواست شرکت برج میلاد تهران، در مصوبه شورای شهر جست و جو کرد.
مهدی چمران ـ رییس شورای شهر تهران اما معتقد است که هزینه‌های برج میلاد باید به گونه‌ای تامین شود و نمی توان درهای برج را به روی همه باز کرد!
وی در پاسخ به اینکه چرا قشر متوسط و ضعیف نمی توانند از برج میلاد که با هزینه مردمی ساخته شده استفاده کنند، اظهار کرد: ما می گویم درهای این برج را باز بگذارند تا همه بتوانند از این برج استفاده کنند. اما هزینه‌های برج اگر از محل بازدیدها تامین نشود، چگونه جبران شود؟ نباید سرمایه‌های برج میلاد به هدر برود.
وی معتقد است که به اندازه کافی درباره نرخ رستوران‌های برج و هزینه بازدید از آن صحبت شده است به همین خاطر، پاسخ سوالات بیشتر در این باره را نمی‌دهد.
همچنین ، حجت‌الله نجاری، معاون مالی و اداری شرکت برج میلاد تهران هم در گفت وگو با ایسنا، هزینه‌های جاری برج میلاد را ماهانه 800 میلیون تا یک‌ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بیشترین هزینه ماهانه به نگهداری از فضای سبز محوطه برج اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه برای ساخت و تجهیز برج میلاد بالغ بر550 میلیارد تومان هزینه شده است، اظهار کرد: این هزینه شامل برج، واحدهای جنبی و مرکز همایش‌های برج میلاد است.
نجاری با اشاره به هزینه سنگین نگهداری از برج میلاد، تصریح کرد: اقداماتی نظیر حفاظت فیزیکی مجموعه، خدمات و نظافت، تامین و نگهداری مرکز همایش‌ها، هزینه آب و برق و گاز و تلفن، حقوق و مزایای پرسنل و راهنمایان برج و نگهداری از فضای سبز محوطه، هزینه‌هایی در بر دارد.
وی با بیان اینکه بیشترین هزینه مربوط به نگهداری از فضای سبز محوطه برج است، خاطرنشان کرد: 32 هکتار از فضای متعلق به برج میلاد به فضای سبز اختصاص دارد که معادل 120 میلیون تومان در ماه برای این مجموعه هزینه دارد.
معاون مالی و اداری شرکت برج میلاد تهران با بیان اینکه در حال حاضر ده شرکت پیمانکار خدمات مختلفی را به مجموعه برج میلاد ارائه می‌کنند، یادآور شد: 320 نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند که 270 نفر از این تعداد، در استخدام پیمانکاران هستند.
سخنگوی شهرداری تهران :
بازدید از هیچ برجی در سطح بین المللی به ارزانی برج میلاد نیست
محمدهادی ایازی ـ سخنگوی شهرداری تهران هم در گفت‌وگو با ایسنا، تعرفه‌های بازدید از برج میلاد را منطقی و متناسب هزینه‌های نگهداری این مجموعه ملی توصیف کرد و گفت: بازدید همه اقشار جامعه از یک طبقه برج میلاد با پرداخت 9هزارتومان میسر است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شمار قابل توجهی از بازدیدکنندگان برج میلاد را قشر مستضعف تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: بخشی از اقشار مستضعف با استفاده از پکیج‌های فرهنگی و تورهای تهران‌گردی از برج میلاد بازدید کرده‌اند.
وی ادامه داد: بخش عمده هزینه این قبیل بازدیدهای عمومی و تورهای یک‌روزه تهران‌گردی توسط شهرداری تامین می‌شود.
ایازی حتی مدعی شد که بازدید از هیچ برجی در سطح بین‌المللی، به ارزانی برج میلاد نیست.
پیمانکار رستوران گردان، دیگر به خبرنگاران اجازه بازدید نمی دهد!
به گزارش ایسنا، راه‌اندازی رستوران گردان برج میلاد که بزرگترین رستوران گردان جهان محسوب می شود نیز، بدون حاشیه نبود. علی رغم سرو بستنی طلا در این رستوران که منجر به برخورد شهردار تهران با پیمانکار این رستوران و دستور توقف سرو این بستنی گران قیمت شده بود، اما ظاهرا شهرداری و شرکت برج میلاد همچنان انتخاب پیمانکاری که برای بهره برداری از رستوران گردان صورت گرفته را مناسب می دانند و تصمیمی در خصوص تغییر آن اتخاذ نکره‌اند.
پیمانکار رستوران گردان مانع ورود خبرنگار و عکاس ایسنا به این رستوران شد و مدیرعامل شرکت برج میلاد تهران هم ترجیح داد که در این ارتباط سکوت کند و ما امیدواریم که نتیجه قضاوت مردم در قبال این حواشی کاهش بازدیدکنندگان برج نمادساز تهران نباشد.
به تماشایش می ارزد…
به گزارش ایسنا، با وجود همه حواشی، اگر کمی بلندنظرتر باشیم و به برج میلاد بنگریم، قطعا مایه غرور و اعتماد به نفسمان خواهد شد. همه ما عادت کرده‌ایم شهروندی پرمشغله باشیم و کمتر سرمان را در طول روز به اطرافمان بیاندازیم و سهم میلاد از نگاه ما، تماشایی سرسری و از دور باشد. عادت کرده‌ایم آلودگی هوای تهران را با میزان فرورفتن میلاد در غبار اندازه بگیریم. عادت کرده‌ایم که میلاد را از بیرون تماشا کنیم و از داخل برج میلاد غفلت کرده‌ایم. اما آسمان در برج میلاد واقعا نزدیک است، و تهران به غایت کوچک و به تماشایش می ارزد.
و کسی چه می داند، شاید روزگاری که توسعه برج میلاد در فازهای بعدی به سرانجام برسد و سرمایه برج 550 میلیارد تومانی پایتخت بازگردد، هزینه بازدید از برج هم کاهش یابد.

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای