معرفی کارت های اعتباری و پولی بین المللی

مهاجریست

درباره کارت های اعتباری بانکی:

كارتهای اعتباری اصطلاحا به سری كارتهائی اطلاق می گردد كه شخص با توجه به میزان اعتباری كه بانك صادر كننده كارت به او داده ، بدون داشتن موجودی امكان برداشت از حساب خود ( تا سقف اعتبار )را دارد و پس از مدت معینی بدون هیچ گونه كارمزدی بدهی خود را به بانك پرداخت می نماید .
با توجه به كاربرد فراوان كارتهای اعتباری و پیشرفت تكنولوژی ارتباطات امكان صدور این كارتها به صورت بین المللی فراهم آمده

 کارت های اعتباری جهت خرید های اینترنتی و خرید یا فروش بدون پرداخت وجه نقد استفاده می شوند.. با این کارتها خریدار می تواند از سرویسهای موجود بر روی شبکه اینترنت استفاده و یا خریدهای خود را با امنیت بیشتر و با خیالی راحت انجام دهد.
شاید اصلی ترین دلائل گسترش روز افزون کاربرهای این کارتها سهولت در حمل و نقل پول های کلان، ایجاد امنیت برای صاحب پول، کاربری این کارتها در جهت خریدهای اینترنتی و در آخر تسهیلات روز افزونی که برای کاربرهای این کارتها در اکثر نقاط جهان در نظر گرفته شده و خواهد شد، باشد.
درآمد کمپانی و شرکتهای صادر کننده کارتهای مالی اعتباری بیشتر به گردش پول و حق انتقالها یا ترانسفرهای مالی وابسته است. لذا هر چه تعداد کاربر و انتقالهای مالی بیشتر باشد شرکت مربوطه درآمد بیشتری خواهد داشت.
در کارتهای اعتباری بانک اعتباری را برای شما در نظر میگیرد و شما میتوانید تا سقف آن اعتبار خرید کنید بدون آنکه دیناری در حساب خود پول داشته باشید. در صورتیکه در کارتهای شارژی (Debit) که امروزه در ایران توسط بانکها در اختیار افراد قرار گرفته است حتما باید معادل مبلغی که میخواهید خرید کنید در حساب خود پول داشته باشید.
فروشگاههای پذیرنده کارت اعتباری با بانک صادر کننده کارت شما طرف میشوند و کاری به اعتبار شخص شما ندارند. بانک شما اعتبار شما را تضمین میکند.


در ایران هم کارت ثمین اولین کارت اعتباری بود و اینک کارتهای اعتباری شتاب توسط بانکهای صادرات وکشاورزی و پارسیان و سامان صادر می گردد. این کارتها همانند کارتهای حساب الکترونیکی شتاب در بانکهای عضو طرح شتاب و فروشگاههای عضو شتاب قابل استفاده است. شما یک ماه بعد از خرید کالا صورت حسابی را از بانک دریافت میکنید که طی آن به شما دو هفته مهلت داده میشود تا نسبت به پرداخت جمع مبالغ خریدهای خود به بانک اقدام نمایید. کارتهای اعتباری دارای سقف اعتباری مشخصی می باشند.

 

انواع کارتهای اعتباری:

کارت اعتباری Visa Virtual

کارت اعتباری Visa PrePaid

کارت اعتباری MasterCard , Visa Debit

 

تفاوت یک کارت اعتباری ( credit card ) با یک (debit card) چیست ؟

 

 معرفی کارت های اعتباری و پولی بین المللی

کارتهای اعتباری به شما امکان خرج کردن تا سقف معینی را می دهند که شما در پایان هر ماه باید صورتحساب خود را پرداخت نمایید . با یک debit card شما ابتدا پول را بر روی کارت خود واریز می نمایید و سپس هر قدر که خواستید خرج می کنید . این کار میتواند با مرتبط بودن کارت با یک حساب بانکی انجام گیرد .

از کدام کارتهای اعتباری بیشتر استفاده می شود ؟
در حدود نیمی از کسانی که از کارت اعتباری استفاده می کنند از دو کارت معتبر VISA Card و MAster Card بهره می برند.

قابلیت های کارت اعتباری چیست ؟


دارای قابلیت های زیر میباشد:
-خرید اینترنتی Electronic Purchase
2-استفاده از دستگاههای خود پرداز بنام ATM World Wide .
3-استفاده در جایگاههای بنزین که مجهز به سیستم خود پرداز (Terminal) هستند.
4-خرید در فروشگاهها و مراکز تجاری که مجهز به ترمینالهایی جهت ارائه کارت اعتباری و برداشت از آن به جای پرداخت پول هستند.
5-تجارت الکترونیکی E-Commerce
6-استفاده از مزایای اعتباری.

 

ویژگی های کارت اعتباری مجازی چیست ؟

افزایش قدرت خرید -خرید از فروشگاهی آنلایی که ویزا کارت در آن پذیرفته باشد.
سادگی-دریافت آسان وکاربرد آسان
امنیت -محافظت در برابر هرگونه سوء استفاده
انعطافپذیری-باکارتهای اعتباری مجازی از هر کامپیوتری می توانید خرید کنید
پوشیدگی -صورتحساب آن به صورت آنلاین است .تاریخ وسایر اطلاعات مربوط به خرید بصورت خصوصی باقی می ماند .
سادگی شارژ-به سادگی می توانید این کارتها را شارژکنید
تسهیلات -تاریخ دادو ستدهاوگزارشات مربوط به مانده حساب بصورن آنلاین
ازآنجایی که کارت اعتباری مجازی یک کارت پیش پرداخت شده است ،لذا هیچ گونه سود،هزینه سالانه یا وجه تضمینی وجود ندارد

کارتهای اعتباری بین المللی درایران

پیش از انقلاب بانکهای ایرانی قراردادهایی با موسسات بزرگ نظیر ویزا و مسترکارت داشتند ولی بعد از تحریم امریکا این قراردادها متوقف شد.
به عنوان نمونه بانک ملی ایران قراردادی با ویزا داشت که بر اساس آن بانک ملی موسساتی را معرفی می کرد که کارت ویزا را بپذیرند و این بانک تضمین کننده مطالبات مشتریان ایرانی بود و در نهایت تمام پرداخت های خود را از ویزا دریافت می کرد.
هم اکنون بانک مرکزی ایران با همکاری یک بانک اروپایی طرحی آزمایشی را در دست اجرا دارد که کارتهای صادر شده از سوی بانکهای خارجی به جز بانکهای آمریکایی و اسرائیلی در ایران قابل استفاده خواهد بود.
این طرح آزمایشی در بیست مرکز نظیر هتلها اجرا شده و خارجیها می توانند بدون پرداخت پول نقد از کارتهای الکترونیک شخصی خود در ایران نیز استفاده کنند.
اگر این طرح گسترش یابد تا حدودی مشکل اصلی گردشگران خارجی که به ایران می آیند، برای پرداخت برخی هزینه ها نظیر هزینه اقامت هتل حل خواهد شد.
در مرحله دوم پیش بینی شده که شهروندان ایرانی از بانکهای داخلی تقاضای کارتهای اعتباری بین المللی بکنند و با تضمین بانکهای ایرانی کارت بین المللی برایشان صادر شود تا از مزایای آن در کشورهای دیگر استفاده کنند.

 

كارتهای اعتباری Credit Card
بانك در مقابل تعهدات لازم به مشتري خود مبلغ معینی اعتبار مالی میدهد.
مشتري ميتواند تا سقف اعتبار خود از حسابش برداشت نمايد بدون اينكه موجودي داشته باشد و طي مدت معين بدهي خود را به بانك پرداخت مينمايد.
در ايران بانكهاي خصوصي در زمينه ارائه حسابهاي اعتباري داخلي پيشگام بوده اند.

 

كارتهای بدهكار Debit Card
در اين نوع كارت شخص فقط تا سقف موجودي حساب خود ميتواند به وسيله اين كارت پرداخت نمايد.
اين كارتها به يك حساب بانكي مجزا مرتبط ميباشند.
كارتهاي بانكهاي كشور اعم از سيبا, سپهــر, مهـــر و .. (طرح شتاب) از اين نوع هستند.

 

كارتهای از پیش پرداخت شده Prepaid
كاربری این نوع كارتها دقیقا مثل نوع Debit بوده ولی بدون ارتباط به حساب بانكی مجزا میباشد و دو نوع دارند كه شامل كارتهای قابل شارژ (Reloadable ) وغیر قابل شارژ ( Gift Card) میباشند.

كارتهاي غير قابل شارژ همانند كارت تلفن ميباشند .زمانيكه موجودي يا اعتبار آن تمام شود فاقد ارزش ميگردند.

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای