شرایط و نحوه کار در قبرس

نحوه کار در قبرس

 

يکي از سوال هايي که براي اقلب مردم به هنگام انتخاب قبرس براي دريافت اقامت مطرح مي شود، نحوه کار در قبرس است. در قبرس برخي مشاغل کارآيي و کشش دارند و برخي مشاغل ديگر کم رونق هستند. اگر بخواهم ليستي تهيه کنیم، ترجيح مي دهیم آنهايي که رونق دارند را بنويسیم. فراموش نکنيد قبرس کشور کوچکي است و نبايد آنرا با کانادا و استراليا و آمريکا مقايسه نمود. البته اين را هم بگويم که نکات مثبتي هم گاهي نسبت به اين کشورها دارد.

به طور کلي بد نيست بدانيد نرخ بيکاري در قبرس بسيار پايين و رتبه سوم در اروپا (در کم بودن) را با 3.5% بيکاري دارد. کانادا و استراليا با حدود 8 درصد و آمريکا با 10% و انگلستان با 9 درصد بيکاري بيشتري دارند. ولي با اين وجود فرصت هاي موجود در اين کشورها از قبرس بيشتر است و در برخي موارد در قبرس اصلا کشش شغلي وجود ندارد.

 مشاغل مالي:

قبرس بهشتي براي صاحبان مشاغل هاي مالي است. تقريبا تمام بروکرهاي معتبر دنيا دفتري در قبرس دارند. معامله کنندگان ارز، نفت، طلا و ساير موارد بورسي.

از نظر بانکداري نيز قبرس محل مناسبي براي مشاغل مرتبط است. علت اين امر شايد نظام مالياتي واقعا ساده و قابل هضم قبرس باشد. تمام مشاغل و درآمدهاي افراد 10% سود خالص ساليانه خود را ماليات مي دهند. براي مقايسه با سيستم ايران، يادآوري مي کنم در ايران 5% درآمد ناخالص به اضافه 25 الي 45 درصد سود خالص به عنوان ماليات در نظر گرفته مي شود که براي مشاغل توليدي حداقل 6 برابر قبرس و براي مشاغل خدماتي حدود 10 برابر يا بيشتر از قبرس است. نرخ ماليات بر ارزش افزوده در قبرس بين 5% براي مواد غذايي و کالاهاي اساسي تا 15% براي تفريحات و کالاهاي لوکس است.

 مشاغل توريستي:

قبرس براي تمام مشاغلي که ربطي به توريسم دارند بهشت است! رستوران ها، هتل ها، فروشگاه هاي توريستي، ورزش هاي تفريحي و ساحلي و غيره.

درآمد عمده کشور که جمعيتي 80 بار کمتر از ايران دارد تقريبا نصف ايران است و از راه توريسم است. يعني توريسم در اين کشور تقريبا نصف نفت ما درآمد دارد و اين باعث شده است که مردم اين کشور 5 بار از ايرانيان به طور متوسط پولدارتر باشند.
 
شرایط و نحوه کار در قبرس

مشاغل کشاورزي و دامداري:

من اطلاعات کمي در اين حوزه ها دارم ولي مي دانم دولت قبرس حمايت زيادي از اين بخش ها مي نمايد. مزارع سيب زميني و جو مهمترين بخش کشاورزي قبرس هستند. دامداري هم رونقي دارد ولي اطلاعات دقيق تري ندارم.

ساخت و ساز مسکن:

اين بخش براي ايرانيان بسيار آشناست! فکر کنم ايرانيان زيادي در قبرس اين کار را امتحان کرده اند و در بين آنها شرکت نيکادا و رکسانا پارس بزرگترين ينگاه هاي املاک هستند که با سازنده هاي مختلفي کار مي کنند. متاسفانه اين دو شرکت املاک بسيار گراني به ايرانيان پيشنهاد مي کنند که به نظر من ارزش اعداد اعلام شده را ندارند. به همين دليل کمتر خارجي ها از آنها خريد مي کنند و يا به خارجي ها به اجبار قيمت هاي پايينتري عرضه مي کنند.

به هر صورت اگر مي خواهيد در اين حوزه مشغول به کار شويد، توصيه مي کنم به فکر ساختن يک ساختمان 8 واحدي نباشيد و حداقل با سرمايه اي براي يک مجموعه 30-40 واحدي شروع کنيد.

قيمت زمين در قبرس متفاوت است ولي مي توان با متري 1000 يورو زميني تهيه کرد و هزينه ساخت خانه هم تقريبا 500 يورو به ازاي هر متر مربع است.

شرایط و نحوه کار در قبرس

تجارت:

قبرس داراي يک بندر بزرگ ترانزيت کالا به نام ليماسول است که بزرگترين شهر اين کشور نيز محسوب مي شود. اين بندر و موقعيت استثنايي قبرس که بين سه قاره آسيا، اروپا و آفريقا قرار دارد سبب گرديده است که مشاغل مربوط به صادرات و واردات و بازرگاني و تجارت رونق بسيار خوبي داشته باشند. خطوط کشتيراني ايران نيز در اين بندر حضور فعالي دارند.

 ساير مشاغل پر رونقي که من با آنها برخورد کرده ام در قبرس شامل حسابداري، حقوق، تبليغات و برنامه هاي بازاريابي و بازرگاني، آموزشي و مشاغل در ارتباط با هنر مي باشد.

اما مشاغلي هم هستند که من اثري از رونقشان در قبرس نديدم. مانند توليدات صنعتي، پزشکي، مهندسين مختلف و يا بسياري از کارهاي خدماتي که در ايران و ساير کشور ها رونق دارند. به هر حال  قبرس يک کشور مصرف کننده است و خبري از توليد به شکل وسيع نيست.

برخي از سوالاتي که فراوان پرسيده مي شوند درباره شرايط کار در قبرس هستند.

آيا اصولا قبرس براي کار کردن مقصد مناسبي است؟

قبرس کشور مناسبي براي مشاغل توريستي و تجاري است.
 مهم ترين سوالي  که بايد پرسيده شود و شايد سخت ترين سوال نيز باشد. بگذاريد صادقانه بگويم، قبرس کشور کوچکي است که قطعا براي مشاغل بسياري جاي مناسبي نيست. شما نمي توانيد و نبايد اين کشور را با کانادا، استراليا و يا حتي ايران مقايسه کنيد. اين کشورها مساحت بسيار، گوناگوني طبيعت بيشتر، جمعيت بسيار بيشتر و تنوع مشاغل بيشتري دارند. شايد شما بگوييد در ايران فرصت هاي کاري کم است يا در کانادا بيکاري در مرز 10 درصد است در حاليکه در قبرس حدود 3.5 درصد است. با وجود اينکه حرف شما درست است ولي بازهم نمي توان نتيجه گرفت که قبرس مقصد درستي براي هر کار باشد. براي مثال اگر شما مهندس معدن، صنعتگر و توليدکننده کالاهاي صنعتي، خلبان، جراح متخصص و يا راننده تريلي باشيد، قطعا کانادا، آمريکا و يا استراليا و حتي ايران براي شما شرايط کاري بيشتري مهياست.

شرایط و نحوه کار در قبرس

 

چراکه قبرس کشور صنعتي نيست و توليدکننده و صنعتگر در آن کمتر فرصت شغلي دارد، معدن ندارد، خطوط هواپيمايي محدودي دارد، شرايط شروع به کار جراح و پزشک هاي متخصص کمي سخت و زمانبر است (پزشکان عمومي راحت ترند) و قطعا حجم حمل و نقل باري بين شهرها در آن بسيار کمتر از ساير کشورهاست.

قبرس در سال 2010 يک ميليون و يکصد هزار نفر جمعيت داشته است و مساحت 9100 کيلومتر مربعي آن نيز حکايت از ظرفيت محدودش دارد.

پس قبرس براي چه کارهايي مناسب است؟

قبرس با داشتن 6 ميليون مسافر توريست در سال که عمدتا از اروپا هستند، بهترين محل براي مشاغل توريستي است. هتل داري، رستوران، مراکز تفريحي، اجاره خانه و ماشين و غيره، آژانس مسافرتي، ورزشهاي دريايي، فروشگاه هاي توريستي، صرافي هاي بين المللي و بسياري مشاغل ديگر که در ارتباط با توريسم و گردشگري باشند. قبرس بهشتي براي اين کار هاست.

قبرس با داشتن بزرگترين بندر ترانزيت کالا در مديترانه يعني ليماسول، محل مناسبي براي شرکت هاي تجارتي و صادرات و واردات است. اين شرکت ها با شرايط آسان راه اندازي و هزينه هاي پايين ثبت و ماليات بسيار پايين، بستر تجاري مناسبي براي يک شرکت متوسط يا بزرگ اقتصادي هستند.

کشاورزي و دامپروري در زمينه هايي مانند جو، زيتون، سيب زميني و مرغ، خوک و گوساله در کشور قبرس حمايت مي شوند و رونق خوبي دارند. دولت قبرس نيز از اين مشاغل استقبال مي کند. کلا در اروپا مشاغلي که اشتغال ايجاد مي کنند بسيار مورد حمايت دولت قرار مي گيرند.

ساخت و ساز املاک و پروژه هاي ساختماني نيز رونق خوبي در قبرس دارند. ولي بسيار مهم است که اين کار در سطح کوچکي نباشد، يعني پروژه هاي کوچک شانس کمتري براي موفقيت دارند. ساخت و ساز در زمينه هاي توريستي مانند هتل و مراکز تفريحي و غيره نيز که البته سرمايه بيشتري مي طلبند، بسيار مثمر ثمر هستند.

مشاغل خدمات مالي يکي از بهترين و پر کشش ترين کارهاي در قبرس هستند. مشاغلي مانند حسابداري و موسسات حسابداري، حقوق تجارت و موسسات مالي مانند بروکر هاي فارکس و غيره. ماليات پايين يکي از دلايل رغبت اين مشاغل به کشور قبرس هستند. در قبرس شما تنها 10 درصد سود خالص اعلام شده خود را ماليات بر درآمد مي دهيد که تقريبا نصف ايران و يک چهارم انگلستان است.
خدمات تجاري مانند ترخيص، حمل و نقل بين المللي و بيمه و موارد مشابه آن نيز در قبرس بسيار مي توانند موفق باشند.

چگونه مي توان اجازه کار در قبرس گرفت؟

دو گونه مجوز کار مي توان براي کار در قبرس درنظر گرفت: اول مجوز کسب و کار، دوم مجوز کار استخدامي.

براي کسي که به طور قانوني اجازه اقامت در قبرس را داشته باشد اولي به صورت خودکار صادر مي شود. يعني کسي که خانه اي مي خرد و يا با يک قبرسي ازواج مي کند. در مورد دوم بايد بگويم، به صورت کلي، قوانين اخذ اقامت و اجازه کار مستقل از خريد ملک مي باشند و شما با داشتن يک ملک در قبرس اجازه کار به صورت استخدامي در اين کشور را نخواهيد داشت. وليکن چنانچه شما شرايط لازم به منظور کسب اقامت قبرس را دارا باشيد مي توانبد به کمک قوانين حاکم بر کشور قبرس در خصوص اقامت و اجازه کار، مجوز کار در قبرس را کسب نماييد. ضمن اينکه در اين حالت شما نياز به آشنايي کامل به زبان انگليسي و ارايه و ترجمه مدارک تحصيلي و سوابق کاري موثق خواهيد داشت.

قوانين اقامت و اجازه کار در قبرس

مجوز اقامت و  کار در اروپا توسط کشورهاي اروپايي به افراد خارجي (غير اروپايي) داده مي شود. گرفتن اقامت موقت و دائم در اروپا همانند ساير کشورها در سراسر جهان، تابع يک سري مقررات و ضوابط است که با رعايت آنها مي توان اقدام به اخذ اقامت نمود. چنانچه فردي اقامت موقت اروپا را کسب نمايد، به شرط دارا بودن شرايط لازم مي تواند اين اقامت را تمديد نمايد و پس از سه سال موفق به کسب اقامت دائم قبرس گردد. افرادي که اقامت دائم را از اين طريق کسب نمايند، مجاز هستند تا براي دريافت پاسپورت اروپايي خود اقدام نمايند که البته اين امر مستلزم طي شدن زماني حدود پنج سال پس از گرفتن اقامت دائم مي باشد.

قوانين اقامت در اکثر کشورهاي عضو اتحاديه اروپا و شنگن تا حد زيادي با يکديگر مشابه هستند و داشتن اقامت هر يک از آنها، تمام حقوق مرتبط با يک فرد مقيم اروپا را براي شما به همراه خواهد آورد.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای