سفر زمینی به ترکیه

سفر زمینی به ترکیه

سفر زمینی به ترکیه
برای ورود به ترکیه نیازی به اخذ ویزا نیست. هر شخصی با داشتن گذرنامه معتبر می تواند به مدت 3 ماه در ترکیه اقامت کند.فاصله 2000 کیلو متری تهران به استانبول را با اتوبوس های شرکتهای سیر و سفر ، همسفر، گیتی پیما و همچنین اتومبیل شخصی می توان طی کرد. برای ورود به ترکیه در مرز مشترک ایران و ترکیه از چند نقطه مرزی میتوانید اقدام کنید.
۱- مرز بازرگان  در ۲۹۰ کیلومتری تبریز
۲- مرز سرو در ۶۰ کیلومتری ارومیه
۳- مرز رازی در۷۰ کیلومتری شهر خوی که خط راه آهن ایران ترکیه از این نقطه میگذرد
بهترین نقطه برای ورود به ترکیه در مرز مشترک ایران و ترکیه مرز بازرگان است فاصله تبریز تا بازرگان ۲۹۰ کیلومتر است . که در مسیر از شهرهای صوفیان٬ مرند ٬ ماکو  میگذریم. جاده تبریز تا بازرگان خوب است که تا مرند بزرگراه است. بلافاصله در انتهای جاده اصلی شهر بازرگان محوطه مرزی قرار دارد ٬  (مثل شهرهای مرزی آستارا و جلفا) تشریفات خروج از مرز به سرعت و روی هم رفته حدود یک ساعت طول می کشد ٬ در مورد همراه داشتن بنزین ٬ پلیس ترکیه از شما سوال خواهد کرد
اما در سمت ترکیه ٬ بعد از عبور از مرز برای رسیدن به اولین شهر مرزی که دوغو بایزید است باید ۴۵ کیلومتر رانندگی کرد . در طی این مسیر بجز یک ایست بازرسی نظامی نشانی از آبادانی به چشم نمی خورد.

تابلو فواصل بین شهرهای ترکیه در نقطه صفر مرزی بازرگان به ترکیه
دوغو بایزید شهر کوچکی است که چند تا هتل دو و سه ستاره دارد اما برای ماندن بجز در موارد ضروری٬ مناسب نمی باشد ٬ بعد از دوغو بایزید باید مسیر خود را انتخاب کنید.
۱- بطرف شهر وان در جنوب٬ فاصله حدود ۲۲۰ کیلومتر که حدود نیمه ابتدایی راه ٬ جاده کوهستانی است .
۲- بطرف شهر آغری در غرب (امتداد جاده بازرگان دغوبایزید ) در فاصله ۸۰ کیلومتری٬
۳- بطرف شهر  ایغدیر در شمال در فاصله ۵۵ کیلومتری
 وضعیت جاده های ترکیه
وضعیت جاده های شرق ترکیه در مجاورت ایران بد و پر از دست انداز است مواظب ظاهر شدن ناگهانی آنها باشید.از خلوت بودن جاده ها ٬ مخصوصا در جاده های بین شهری ٬ ممکن است متعجب شوید ٬ در نزدیکی شهرهای بزرگ مانند استانبول ٬ ازمیر یا آنتالیا ممکن است ترافیک هم ببینید. دو طرف پل معلق شهر استانبول ٬ که قاره  اروپا و آسیا را به هم متصل میکند اکثرا ترافیک سنگین است.
در جاده های ترکیه پمپ بنزین های شیک و تمیز بوفور یافت می شوند ٬ که سرویس های بهداشتی اکثرا رایگان و تمیزی دارند ٬ هنگام نزدیک شدن به شهرها چراغ قرمز های زیادی ممکن است سر راهتان وجود داشته باشند سیستم چراغ قرمز های ترکیه  بسیار مرتب هستند٬

جدول فواصل بین شهرهای ترکیه
اتوبانها و عوارضی های ترکیه
در ترکیه چند اتوبان دارای عوارضی وجود دارد که معمولا هنگام ورود به اتوبان ٬ دستگاههای اتوماتیکی وجود دارند که قبض صادر می کنند و در انتها ٬ قبض را تحویل باجه هایی داده و حدود ۳ تا ۵ درهم دریافت میکنند .لاین هایی هم در عوارضی ها وجود دارند که مخصوص کسانی است که دارای کارت KSG یا برچسب مخصوص هستند که مناسب شما نیست از لاین هایی عبور کنید که پول نقد دریافت می کنند.
اتوبان استانبول آنکارا ٬ یکی از بهترین اتوبانهایی است که تاکنون دیده ام ٬ در فواصل منظم پمپ بنزین ٬فروشگاه و سرویس های بهداشتی بسیار تمیزی وجود دارند ٬ که بدون نیاز به خروج از اتوبان می توانید از آنها استفاده کنید.
از شهر غازی عینتاب تا شهر مرسین هم اتوبان خوبی وجود دارد ٬ معمولا در کنار اتوبانها جاده های معمولی هم وجود دارند ٬ ورودی اتوبانها زیاد نیستند ٬ برای ورود به اتوبانها ٬ تابلو های سبز رنگ را دنبال کنید.
قیمت بنزین در ترکیه
قیمت بنزین در سرتاسر ترکیه یکسان و بطور تعجب آوری گران میباشد هر لیتر حدود  ۳ دلار که قیمت آن با نوسانات قیمت جهانی نفت تغییر می کند بنزین بدون سرب در تابلوی پمپ بنزین ها   kursunsuz 92  نوشته می شود بنزین سوپر هم  kursunsuz 95   نوشته می شود ٬ در مورد قیمت بنزین ٬ ترکیه جزء گرانترین کشورهای جهان میباشد .
جدول قیمت یک لیتر بنزین در بعضی از کشور های جهان (با توجه به نوسان قیمت جهانی نفت٬ قیمتها تغییر میکنند)
 

جمهوری آذربایجان 

 ۶۰۰ تومان

جمهوری ارمنستان

۱۲۰۰ تومان

کشورهای اروپایی

۱۵۰۰ تومان

امارات متحده 

 ۲۶۰ تومان

آمریکا  هر گالن ۴٫۵ لیتری

۴۰۰۰ تومان

انگلستان

۲۰۰۰ تومان

ترکیه

۳۰۰۰ تومان

سوال زیر از دوست خوبم رضا فرجی مقیم ترکیه پرسیده شده و ایشان زحمت کشیده و جواب مفصل زیر را در وبلاگشان داده اند.
در پمپ بنزین های ترکیه اعداد ۹۵ – ۹۷ یا ۹۸ که در مقابل نام بنزین ها نوشته شده (مثلا Kurşunsuz 95 )نشانگر چیست؟ اکتان یا شاخص دیگر؟
پاسخ:
امیدوارم سفر خوشی داشته باشید. بله اعداد نشانگر عدد اکتان است. هر شرکتی هم طبقه بندیهای مخصوص ه خودش را دارد و قیمت بنزین در هر استان (İL) از سوی دولت جداگانه اعلام میشود تفاوت اندکی هم بین شهرهای مختلف استان (İlçe) وجود دارد؛ گرانترین بنزین در استانبول و در قسمت اروپایی عرضه میشود.
 

توضیحات

YTL/Lt

نوع سوخت

 

K.Benzin 95 Oktan

3,53

Yeni Kurşunsuz 95

بدون سرب 95

Katkılı K.Benzin 95 Oktan

3,49

Süper Plus

بدون سرب 95 اضافه شده

K.Benzin 95 Oktan

3,60

V-Power (Kurşunsuz 97

بدون سرب 95

K.Benzin 98 Oktan

3,65

V-Power Racing (Kurşunsuz 100

بدون سرب 98

(Motorin 50)

3,24

VP Diesel

گازوئیل 50

Motorin 1000

3,14

Diesel Extra

گازوئیل 1000

Motorin 7000

3,12

Diesel Extra

گازوئیل 7000

 

2,97

Gaz Yağı

روغن گاز

 

2,11

Kalyak

 

 

1,49

Fuel Oil 6

نفت

 

1,49

Fuel Oil 5

نفت

 

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای