دانسنتی های مفید برای خانه تکانی عید ۹۲

مهاجریست

نوروز به‌ همراه‌ خود شادمانی، نشاط، تمیزی‌ و تازگی‌ می‌آورد؛ و چه‌ چیز از این‌ باشکوه‌ تر و دلپذیرتر که‌ با هر گردش‌ طبیعت‌ تمام‌ اشیاء و اثاثیه‌ منزل‌ پاک‌ و پاکیزه‌ شوند.
برای‌ برگزاری‌ جشن‌ نوروز مقدماتی‌ لازم‌ است. مردم‌ در این‌ ایام‌ به‌ پاکیزه‌ کردن‌ خانه‌های‌ خود می ‌پردازند؛ و کمتر خانواده‌ای‌ است‌ که‌ در اسفندماه‌ مشغول‌ خانه ‌تکانی‌ نباشد. آنچه‌ با شستن‌ تمیز می شود، می ‌شویند؛ از جمله‌ فرش، گلیم‌ و پرده‌ها؛ ظروف‌ مس، ورشو و نقره‌ را هم‌ پرداخت‌ و سفیدکاری‌ می ‌کنند؛ و…
 
دیوارها
– برای‌ تمیز کردن‌ دیوارهایی‌ که‌ رنگ‌ روغنی‌ دارند، از این‌ محلول‌ استفاده‌ کنید: یک‌ سطل‌ آب‌ گرم، یک‌ دوم‌ پیمانه‌ بوراکس‌(BORAX) ، یک ‌دوم‌ قاشق‌ مرباخوری‌ مایع‌ ظرفشویی‌ و یک‌ قاشق‌ غذاخوری‌ آمونیاک؛ حین‌ استفاده‌ از محلول‌ حتماً دستکش‌ بپوشید. (بوراکس‌ را می ‌توانید از مغازه‌های‌ مواد شیمیایی‌ – بهداشتی‌ تهیه‌ کنید.)
– مخلوط‌ یک ‌پیمانه‌ آمونیاک، یک‌چهارم‌ پیمانه‌ جوش‌ شیرین‌ و یک‌ دوم‌ پیمانه‌ سرکه‌ در یک‌ سطل‌ آب‌ داغ‌ نیز فرمول‌ دیگری‌ برای‌ تمیز کردن‌ سطح‌ دیوارهای‌ رنگ‌ روغنی‌ و یا کاشی‌ و سرامیک‌ است.
– لکه‌های‌ مداد رنگی‌ بچه‌ها روی‌ دیوار را به‌ وسیله‌ یک‌ مسواک‌ کهنه‌ و کمی‌ خمیر دندان‌ پاک‌ کنید.
– لکه‌های‌ مداد آرایشی‌ یا مداد شمعی‌ را با پنبه‌ آغشته‌ به‌ روغن‌ بچه‌ پاک‌ کنید.
– شوره‌ و سفیدک‌ روی‌ کاشی‌ و سرامیک‌ را می ‌توان‌ با مالش‌ دادن‌ یک‌ تکه‌ لیموترش‌ یا دستمال‌ آغشته‌ به‌ سرکه‌ روی‌ سطح‌ مورد نظر از بین‌ برد.
– واکس‌ اتومبیل‌ تمیز کنندهِ خوبی‌ برای‌ کاشی‌ است. آن‌ را به‌ کار گیرید و پیش‌ از خشک‌ شدن‌ با دستمال‌ نرم‌ مالش‌ دهید.
– برای‌ پاک‌ کردن‌ لکه‌ از روی‌ آجر، سطح‌ مورد نظر را با آجر مشابه‌ دیگر بسایید و یا از تکه‌ای‌ سنبادهِ نرم‌ کمک‌ بگیرید.
 
وسایل‌ برقی‌
– قسمت‌ بیرونی‌ و دیواره‌های‌ وسایل‌ برقی‌ را بعد از پاک‌ کردن‌ با دستمال‌ مرطوب، به‌ وسیله‌ پنبه‌ آغشته‌ به‌ الکل‌ صنعتی‌ براق‌ و تمیز کنید.
– برای‌ جرم‌ گیری‌ اتوی‌ بخار و رفع‌ گچ، مقداری‌ سرکه‌ سفید (سرکه‌ تصفیه ‌شده) داخل‌ محفظه‌ آب‌ آن‌ بریزید. بعد از ۲۴ ساعت، آن‌ را خالی‌ کنید؛ و سپس‌ با چند بار پر و خالی‌ کردن‌ از آب، محفظه‌ را شستشو دهید.
– بخش‌های‌ قابل‌ شستشوی‌ آبمیوه‌گیری‌ ممکن‌ است‌ در اثر استفاده‌ زیاد رنگ‌ گرفته‌ باشند. برای‌ پاک‌ کردن‌ و نیز جلوگیری‌ از رنگ ‌گرفتن‌ آنها، یک ‌دوم‌ فنجان‌ مایع‌ سفید کننده، یک‌ چهارم‌ فنجان‌ جوش‌ شیرین‌ و چهار فنجان‌ آب‌ گرم‌ را با هم‌ مخلوط‌ کنید و با اسفنج‌ روی‌ قسمت‌های‌ مورد نظر بمالید. همچنین‌ می ‌توانید به‌ مدت‌ ده‌ دقیقه‌ آنها را در این‌ مایع‌ بخیسانید. سپس‌ بشویید و کاملاً خشک‌ کنید.
– یکی‌ دیگر از لوازم‌ برقی‌ که‌ بیشتر خانم‌ها با آن‌ مشکل‌ دارند مایکروویو است. برای‌ تمیز کردن‌ این‌ وسیله، نیمی‌ از یک‌ لیموترش‌ بزرگ‌ را در کاسه‌ ای‌ آب‌ قرار دهید و بگذارید پنج‌ تا ده‌ دقیقه‌ (بسته‌ به‌ میزان‌ کثیفی‌ دستگاه) در مایکروویو بجوشد. بخار لیمو باعث‌ تبخیر لکه‌های‌ چرب‌ می ‌شود و بوی‌ بد را از میان‌ می ‌برد. در پایان‌ با یک‌ دستمال‌ کتانی‌ خشک‌ دیواره‌های‌ داخل‌ دستگاه‌ را تمیز کنید.
دستمال‌ آغشته‌ به‌ آب‌ لیموترش‌ تازه‌ یا الکل‌ نیز برای‌ تمیز کردن‌ مایکروویو و از بین ‌بردن‌ چربی‌ها بسیار سودمند است. هرگز از دستمال‌ زبر، اسکاچ‌ یا سیم‌ ظرفشویی‌ برای‌ تمیز کردن‌ دستگاه‌ استفاده‌ نکنید. برای‌ پیشگیری‌ از پاشیدن‌ چربی‌ غذا به‌ دیواره‌ها بهتر است‌ هنگام‌ پخت‌ روی‌ غذاهای‌ چرب‌ را با سلفون‌ بپوشانید.
– اثر انگشت‌ بچه‌ها بر صفحه‌ تلویزیون‌ منظره‌ نازیبایی‌ به‌ وجود می‌ آورد. تلویزیون‌ را هنگام‌ تمیز کردن‌ خاموش‌ کنید. ابتدا با یک‌ دستمال‌ خشک‌ غبار آن‌ را بگیرید؛ و سپس‌ با پنبه‌ آغشته‌ به‌ محلول‌ آب‌ و الکل‌ صفحه‌ تلویزیون‌ را تمیز کنید. الکل‌ لکه‌های‌ چرب‌ و اثر انگشت‌ را برطرف‌ می‌ کند. توصیه‌ می‌شود از دستمال‌ حوله‌ای‌ و پرزدار استفاده‌ نکنید. دیواره‌های‌ غیرشیشه‌ ای‌ تلویزیون‌ را نیز می ‌توانید با پارافین‌ مایع‌ براق‌ کنید و با دستمال‌ خشک، چربی‌ اضافی‌ را بگیرید و براق‌ کنید. این‌ روش‌ برای‌ تمیز کردن‌ ضبط‌ صوت‌ و ویدئویی‌ که‌ رنگ‌ تیره‌ دارند هم‌ مناسب‌ است.
 
ظرفشویی‌ و دستشویی‌
– سینک‌ ظرفشویی (SINK) معمولاً از جنس‌ استیل‌ است. بهتر است‌ از مواد سفید کننده‌ قوی‌ برای‌ تمیز کردن‌ استفاده‌ نکنید، زیرا رنگ‌ استیل‌ کدر می‌ شود.
– جوش‌ شیرین‌ برای‌ تمیز کردن‌ سینک‌های‌ استیل‌ عالی‌ عمل‌ می ‌کند. این‌ ماده‌ را به‌ عنوان‌ پودر تمیز کننده‌ به‌ کار گیرید.
– برای‌ تمیز کردن‌ سینک‌های‌ آلومینیومی‌ و چینی‌ محلول‌ پودر ماشین‌ لباسشویی‌ توصیه‌ می‌ شود. بعد از آبکشی، با روزنامه‌ مچاله ‌شده‌ سینک‌ را برق‌ بیندازید.
 
– برای‌ از بین ‌بردن‌ لکه‌ها و رسوبات‌ آب‌ روی‌ سینک، پارچه‌ ای‌ را به‌ سرکه‌ سفید آغشته‌ کنید و روی‌ سطح‌ را با آن‌ مالش‌ دهید.
– نمک‌ ماده‌ طبیعی‌ مناسب‌ برای‌ ضدعفونی‌ کردن‌ سینک‌ است. برای‌ این‌ منظور نمک‌ خشک‌ را روی‌ سطح‌ آن‌ بپاشید و پس‌ از نیم‌ ساعت‌ بشویید.
 
 
پنجره، شیشه‌ و آینه‌
– توصیه‌ می‌ شود در روزهای‌ بسیار سرد که‌ شیشه‌ها یخ زده‌اند آنها را پاک‌ نکنید. در این‌ وضعیت‌ شیشه‌ بسیار ترد و شکننده‌ می ‌شود و امکان‌ شکستن‌ آن‌ زیاد است.
– شیشه‌های‌ رسوب ‌گرفته‌ را با مخلوط‌ آب‌ و سرکهِ سفید تمیز کنید.
– دو پیمانه‌ آب، نصف‌ پیمانه‌ الکل‌ و یک‌ قاشق‌ چایخوری‌ مایع‌ ظرفشویی، محلولی‌ معجزه ‌آسا برای‌ تمیز کردن‌ شیشه‌ها و آینه‌ است. محلول‌ را روی‌ شیشه‌ اسپری‌ کنید و با دستمال‌ تمیز شیشه‌ را پاک‌ کنید.
– اگر در مقداری‌ آب‌ گرم، دو تا سه‌ قاشق‌ آب‌ لیموترش‌ تازه‌ بریزید و برای‌ تمیز کردن‌ شیشه‌ها از آن‌ استفاده‌ کنید نتیجه‌ خوبی‌ حاصل‌ می ‌شود.
– لکه‌هایی‌ را که‌ به‌ وسیله‌ حشرات‌ روی‌ پنجره‌ها به‌ وجود می ‌آید، می ‌توانید با چای‌ سرد از میان‌ ببرید.
– خراش‌های‌ نازک‌ روی‌ شیشه‌ را می ‌توان‌ با مقداری‌ خمیر دندان‌ برطرف‌ کرد.
– برای‌ از بین ‌بردن‌ لکه‌های‌ سیاه‌ که‌ در گوشه‌ های‌ پنجره‌ به‌ وجود می‌ آید، از مسواک‌ کهنه‌ استفاده‌ کنید. به‌ این‌ ترتیب‌ که‌ آن‌ را در مخلوط‌ آب‌ و مایع‌ سفید کننده‌ وارد کنید و سپس‌ روی‌ محل‌ مورد نظر بکشید.
– پنجره‌ها را می‌ توانید با روزنامه‌ آغشته‌ به‌ مخلوط‌ آب‌ و سرکهِ سفید براق‌ کنید.
 
 
یخچال‌
– برای‌ تمیز کردن‌ دیوارهای‌ داخلی‌ یخچال‌ از محلول‌ جوش‌ شیرین‌ و آب‌ کمک‌ بگیرید. برای‌ این‌ منظور یک‌ تا دو قاشق‌ جوش‌ شیرین‌ را در یک‌ چهارم‌ لیتر آب‌ گرم‌ حل‌ کنید و یخچال‌ را با آن‌ پاک‌ کنید. سپس‌ با دستمال‌ تمیز خشک‌ نمایید. جوش‌ شیرین‌ بوی‌ نامطبوع‌ یخچال‌ را از بین‌ می‌ برد.
– قفسه‌ها و کشوهایی‌ را که‌ می ‌توان‌ بیرون‌ آورد می توانید با آب‌ گرم‌ و مایع‌ ظرفشویی‌ بشویید و پس‌ از خشک‌ شدن‌ دوباره‌ در یخچال‌ قرار دهید.
– پشت‌ یخچال‌ را تمیز نگاه‌ دارید. برای‌ پاک ‌کردن‌ این‌ قسمت‌ دوشاخه‌ یخچال‌ را بیرون‌ آورید؛ و دستگاه‌ را کمی‌ جلو بکشید. به‌ وسیله‌ جاروبرقی‌ گردوغبار پشت‌ یخچال‌ را بزدایید. به‌ این‌ ترتیب‌ دستگاه‌ بهتر کار می‌کند و عمر بیشتری‌ خواهد داشت.
 
 
فرش‌
– پیش‌ از تمیز کردن‌ فرش‌ حتماً خوب‌ جارو بزنید تا گرد وغبار آن‌ گرفته‌ شود.
– با مقداری‌ ماست‌ لکه‌هایی‌ را که‌ تازه‌ روی‌ فرش‌ به ‌وجود آمده‌ پاک‌ کنید. برای‌ این‌ منظور ماست‌ را روی‌ سطح‌ لکه‌ بریزید و با یک‌ قاشق‌ جمع‌ کنید. سپس‌ با دستمال‌ تمیز خوب‌ خشک‌ کنید.
– گردوخاک‌ لبه‌های‌ قالی‌ را با یک‌ برس‌ دستی‌ نظافت‌ پاک‌ کنید و سپس‌ جاروبرقی‌ بکشید. برای‌ تمیز کردن‌ این‌ قسمت‌ می ‌توانید از مخلوط‌ آب‌ و پودر لباسشویی‌ و یک‌ فرچه‌ نرم‌ کمک‌ بگیرید؛ اما مواظب‌ باشید این‌ مخلوط‌ به‌ فرش‌ آسیب‌ نرساند. سپس‌ این‌ قسمت‌ را با دستمال‌ خشک‌ کنید و هنگام‌ پهن ‌کردن، زیر آن‌ را کاغذ یا دستمال‌ سفید قرار دهید تا نم‌ فرش‌ گرفته‌ شود.
– قرار داشتن‌ وسایل‌ سنگین‌ روی‌ قالی‌ فرورفتگی‌ به‌ وجود می‌ آورد. اگر تکه ‌ای‌ یخ‌ روی‌ محل‌ مورد نظر بگذارید و سپس‌ با دستمال‌ خشک‌ آن‌ را مالش‌ دهید به‌ حالت‌ اولیه‌ برمی ‌گردد.
– صابون‌ لباسشویی‌ و شامپوی‌ فرش‌ که‌ قلیای‌ کمی‌ دارند شوینده‌های‌ خوبی‌ برای‌ فرش‌ هستند. اگر شامپو فرش‌ در دسترس‌ ندارید، یک‌ قاشق‌ چایخوری‌ مایع‌ ظرفشویی‌ و دو قاشق‌ چایخوری‌ نمک‌ را در یک‌ لیتر آب‌ حل‌ کنید. آن‌ را خوب‌ بزنید تا کف‌ کند. کف‌ را با یک‌ گلوله‌ تور که‌ زیاد آب‌ جذب‌ نمی ‌کند روی‌ سطح‌ فرش‌ بمالید و با دستمال‌ حوله ‌ای‌ خشک‌ کنید.
ظروف‌
– اگر می ‌خواهید ظروف‌ برنجی‌ کدر را براق‌ کنید، از مخلوط‌ نمک‌ و سرکه‌ بهره‌ بگیرید. خمیر حاصل‌ را با پارچه ‌ای‌ لطیف‌ روی‌ قسمت‌ کدر بمالید.
– ظروف‌ مسی‌ را با مالیدن‌ لیموترش‌ براق‌ کنید. برای‌ پاک ‌کردن‌ قسمت‌های‌ بسیار کثیف‌ نصف‌ یک‌ لیموترش‌ را در نمک‌ فرو ببرید و روی‌ قسمت‌ مورد نظر بمالید.
– برای‌ پاک‌ کردن‌ جرم‌ کتری، یک‌ فنجان‌ سرکه‌ را در کتری‌ بریزید و بجوشانید. سپس‌ کتری‌ را بشویید.
– با استفاده‌ از جوش‌ شیرین‌ لکه‌ قهوه‌ و چای‌ را از سطح‌ فنجان‌ها و بشقاب‌های‌ ملامین‌ و پلاستیک‌ پاک‌ کنید.
– برای‌ از بین‌ بردن‌ بوی‌ نامطبوع‌ و تند ظروف‌ پلاستیکی‌ نو، ابتدا آنها را بشویید و خشک‌ کنید. سپس‌ یک‌ تا دو روز در فریزر بگذارید.
– برای‌ براق ‌کردن‌ ظروف‌ شیشه ‌ای‌ آنها را در محلول‌ آب‌ و سرکه‌ بخیسانید و سپس‌ بشویید.
– اگر روی‌ ظروف‌ چینی، لکه‌ قهوه‌ یا چای‌ مشاهده‌ می‌کنید، با دستمال‌ مرطوب‌ آغشته‌ به‌ جوش‌ شیرین‌ آن‌ را پاک‌ کنید.
– برای‌ تمیز کردن‌ کارد زنگ‌ زده، یک‌ سیب‌زمینی‌ را نصف‌ کنید و سطح‌ بریده‌ آن‌ را در جوش ‌شیرین‌ فروکنید. سپس‌ تیغهِ کارد را با آن‌ مالش‌ دهید تا براق‌ شود.

چند روزی بیش تا تحویل سال نمانده. دل ها را غبار گیری کنیم…

 
دانسنتی های مفید برای خانه تکانی عید ۹۲

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای