حمام خرم سلطان

حمام خرم سلطان

اگر به بازدید از اماکن تاریخی مخصوصا حمام های قدیمی علاقمند هستید هنگام سفر به استانبول بازدید از حمام خرم سلطان با آن معماری بی نظیرش را از دست ندهید. این حمام که در ایاصوفیا و در سمت راست میدان سلطان احمد واقع شده توسط معمار معروف ترک معمار سینان ساخته شده است.
در قرن شانزدهم زمانی که سلطان سلیمان امپراطور سرزمین وسیع عثمانی بود دستور ساخت این حمام اختصاصی را برای همسر اوکراینی الاصل خود روکسانا یا خرم سلطان صادر کرد.
خرم سلطان که دختر یک کشیش ارتودوکس بود توسط تکاوران ترک به اسارت گرفته شد و به حرم سلطان راه پیدا کرد و با زیرکی توانست به عقد سلطان سلیمان در بیاید و زمان ازدواج با او بود که به دین اسلام مشرف شد.
حمام خرم سلطان
 
از نام های دیگر او می توان به گل بهار –روکسلانا- الکساندرا – آناستازیا – لیسوفسکا اشاره کرد. که نام خرم سطان را همسرش سلطان سلیمان برای او انتخاب کرد که به معنای خندان و خنده رو است.
با دیدن از این حمام معروف با معماری زیبای دوران عثمانی بیشتر آشنا خواهید شد. این حمام برطبق اصول اسلامی ساخته شده و قسمتهای مردانه و زنانه آن کاملا مجزاست و احتمال روبرو شدن آنها نداشته .
خرم سلطان یکی از چهره های سرشناس و تاثیر گذار در طول تاریخ عثمانی بوده، سلطان سلیمان به دلیل علاقه ای که به خرم سلطان داشت امتیازات ویژه ای را برای او قائل شد و از همین طریق خرم سلطان قدرت بسیاری کسب کرد و با سیاست های زیرکانه خود نقش مهمی را در امور مملکت داری و سیاست های آن زمان عثمانی بازی کرد.
 
حمام خرم سلطان
سلطان سلیمان بیش از پیش مفتون و مجذوب خرم سلطان شده بود و حتی در امور دولتی با او مشورت می کرد، امری که تا آن زمان در دربار عثمانی سابقه نداشت و ذهن هر انسان کنجکاو و حقیقت جویی را جولان می اندازد که چرا قدرتمندترین سلطان عثمانی از همسر غیر ترکش مشاوره دولتی دریافت می کند؟!
آرامگاه او هم اکنون در مسجد سلیمانیه، استانبول می باشد .
حمام خرم سلطان
 
حمام «خرم سلطان» که از سال ۱۹۷۰ میلادی، بدون استفاده بوده، در سالهای بعد با اهداف مختلف از جمله محل نمایش فرش و قالی استفاده شد. این حمام در سال ۲۰۰۷ میلادی، یک بار مرمت شده و طی سال‌های اخیر به عنوان ساختمان شهرداری مورد استفاده قرار ‌گرفته است. از سال  ۲۰۱۱ بعد از طی ۳ سال بازسازی این مکان به عنوان موزه بهره برداری قرار گرفت .این بنا که قرن‌ها قدمت دارد‌، اکنون محل نگه‌داری ۵۰۰ اثر عتیقه است که شامل وسایل خانه و یادگاری‌های خاندان سلطنتی عثمانی است.
، شهرت این حمام تاریخی بیشتر مربوط به دوران بعد از ساخت فیلم حریم سلطان است. که گردشگران زیادی را برای بازدید از آن روانه شهر استامبول کرد.

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای