گردشگری ورزشی (Sport Tourism )

گردشگری ورزشی

 که این حاکی از ارتباط نزدیک بین این دو در سطح بزرگتر، این دو به عنوان نیروی محرکه جامعه جهانی در ابتدای قرن 21 می‌باشد.
ورزش و گردشگری دو نیروی قوی برای جذب مردم هستند و ابزار بسیار مناسبی در فرآیند جهانی شدن هستند. ورزش و خصوصاً بازیهای المپیک مولدی از وقایع هستند که در حال حاضر از درخشش بالایی در رسانه‌های گروهی برخوردار هستند و پیوستگی اشتیاق مردم را در مکانها و بخش‌های مختلف نشان می‌دهند. وقتی شخصی مثل cathy Freeman مدال‌هایی را در سطح جهانی به خود اختصاص می‌دهد این فقط استرالیا نیست که احساس سرفرازی می‌کند بلکه تمام ایالات احساس غرور می‌کنند.
همکاری که بین WTO و IOC (کمیته ملی المپیک) شروع شده نتایج را منعکس می‌کند که در آن ورزش یکی از مفیدترین و ارزشمندترین راهها برای پرکردن اوقات فراغت و همچنین از حافظان فیزیکی بدن و ایجاد آرامش است، به همین خاطر ورزش در حال حاضر از انگیزه‌های اصلی سفرهای توریستی چه در داخل و چه در خارج است.
این دو بنگاه عقیده دارند که سفر کردن و پرداختن به ورزش و همکاری‌های بین‌المللی به تشویق فرهنگ‌ها در اغماض و تحمل همدیگر، کثرت گرایی و احترام به دیگران کمک می‌کند و از این رو صلح و آرامش را برای فرهنگ‌ها به ارمغان می‌آورد و به سمت ایده آل‌های المپیک و نظام نامه جهانی درباره لحظه حیات جهانگرد پیش می‌رود. همچنین معتقدند که اگر ورزش و توریسم به طور صحیح اداره شود و به آن پرداخته شود این دو سازمان می‌توانند روش منطقی توسعه پایدار را طی کنند. این کنفرانس درباره توسعه پایدار در 1992 توسط سازمان ملل متحد شروع شده و این کنفرانس یک هدف بین‌المللی و آن شکل گیری اکوتوریسم درسال 2002 بوده است.
وقایع ورزشی مهم را برای سفر برمی‌انگیزد و این انگیزه درآمد نسبتاً بالایی را برای کشور میزبان تولید می‌کند. (بزرگترین اثری که هنوز به طور صحیح ارزیابی نشده و بنابراین کمتر به آن بها داده شده است)
در حال حاضر کمپانی ‌های مسافرتی زیادی در سازمان‌هایشان در زمینه توریسم ورزشی تخصصی شده‌اند و در حال رشد و ترویج فرهنگ‌ ورزشی برای پرکردن اوقات فراغت هستند.
همینطور وقایع ورزشی مهم کمک می‌کنند تا طی یک جریان طولانی مقاصد بزرگ و مهم گردشگری بین‌المللی به هم به پیوندند و همچنین باعث عوض شدن تصویر ذهنی توریست از کشور میزبان می‌شوند. موفقیت المپیک سیدنی این واقعیت را نشان می‌دهد.
دادن اجازه ساخت و خلق تسهیلات برای روی صحنه آوردن وقایع ورزشی، بسیار مطلوب است خصوصاً برای مردم ساکن، دانش آموزان و دانشجویان وحتی توریست‌های ملی یا خارجی مفید خواهد بود امیدواریم که تعمق زیادی در این مساله اعمال شود.
روحیه رقابتی و رویه‌ها و جریان‌هایی از ورزش در استانداردهای بالا به طور فزاینده نقش چشمگیری در توسعه ورزش‌های فراغتی برای مردم عادی بازی می‌کند و این مهم به مردمی‌ سازی و متنوع سازی ورزش کمک می‌کند. و بخش مهمی از کامیابی فردی و جمعی است.
ورزش و گردشگری دونیروگاه افزونگر عظیم اقتصادی در قرون جدید هستند و در عصر حاضر توریسم بزرگترین صنعت رشد یافته جهانی است. علی رغم وضع بدی که توریسم بین‌المللی در جنگ جهانی دوم پیدا کرد در سال 2001 تعداد توریست به 689 میلیون رسید.
مقیاس‌ها و شاخص‌ها نشان می‌دهد که این صنعت استعداد خوبی برای بهبود و جبران خسارات است در این صورت ابزار بسیار مناسبی خصوصاً برای کشورهای در حال توسعه از جمله آسیا و اقیانویسه است. آسیا و اقیانوسیه تنها منطقه جهانی است که درصد رشد مثبتی در زمینه ورود توریست بین‌الملل داشته (1/3% در سال 2001) و این نشان می‌دهد که این منطقه جذب بیش از یک میلیارد توریست در سال 2010 و 5/1 میلیون توریست بین‌الملل در این سال را در برنامه‌های خود جای داده است. انتظار می‌رود در سال 2020 آسیا و اقیانوسیه از آمریکا در این زمینه پیشی گیرند و این منطقه دومین منطقه از نظر بالا بودن سطح بازدید کننده در جهان بعد از اروپا تبدیل شود. بعد از انجام بازیهای المپیک در سیدنی، جام جهانی کره و ژاپن به یک یک چنین تغییراتی برجسته‌ای کمک کردند.
همانطور که قبلاً اشاره شد مهم‌ترین رویدادهای ورزشی مثل بازیهای المپیک یا جام جهانی باعث شده که در بسیاری از مردم انگیزه سفر ایجاد شود. این رویدادها قدرت تغییر شکل دادن تسهیلات توریستی و به تصویر کشیدن کشور میزبان را دارند و غالباً تماشاچیان را برای تجربه این تمرینات ترغیب می‌کند. اهمیتی که این دو فاکتور اساسی (توریست و ورزش) دارند از لحاظ زیادی حائز اهمیت است. اثر اقتصادی این دو فاکتور، محرکی برای سرمایه‌گذاری زیربنایی جدید، راهی برای افزایش آگاهی مذهبی و حفاظت از محیط­زیست و در نهایت کمک شایانی که این دو فاکتور به ایجاد صلح و تفاهم بین‌المللی می‌کنند.

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای