بازاریابی کلید رونق توسعه صادارت غیر نفتی

مهاجریست
نخستین جلسه کمیسیون “توسعه صادرات” خانه اقتصاد ایران برگزار شد.

در این گردهمایی فعالان اقتصادی حوزه صادارت بر این موضوع تاکید داشتند که  پارلمان بخش خصوصی با ساختار دولتی ناکارآمد است و راه اندازی کمیسیون های تخصصی توسط بخش خصوصی ضروری است.در ابتدای جلسه ابراهیم جمیلی، رییس خانه اقتصاد ایران گفت: قانون جدید مالیاتی که توسط دولت ابلاغ شده است؛ ایجاد ناامنی برای فعالان اقتصادی خواهد کرد ونقل و انتقال مبالغ حساب افراد همواره به منزله فعالیت اقتصادی مشمول مالیات نیست.

در ادامه مسعود دانشمند دبیر کل خانه اقتصاد ایران نیز طی سخنانی به معرفی خانه اقتصاد ایران پرداخت و اظهار کرد: خانه اقتصاد ایران نهادی خصوصی است که نیاری  به درآمد های دولتی ندارد و تنها به درآمد حاصل حق عضویت اعضای معمولی واعضای ویژه خود وابسته است.این سندیکای خصوصی اقتصادی  منعکس کننده نظرات تخصصی و جدید به کمیسیون های اقتصادی مجلس و دیگر بخش های دولتی است.

وی به برگزاری جلسات موفق خانه اقتصاد ایران در طول سال های گذشته اشاره کرد و گفت: ساختار این جلسات حالت عمومی دارد. مسائل در سطح کلی بررسی می شود و ما قصد داریم با تشکیل کمیسیون های تخصصی در خانه اقتصاد  چهره های جدیدی را بدنه اقتصاد کشور معرفی کنیم.

عضو هیات رییسه خانه اقتصاد گفت:صادرات غیر نفتی از مهم ترین مسائل کشور است که مورد غفلت واقع شده است. احیای بخش تولید وایجاد رونق اقتصادی زمانی شکل می گیرد که در صادرات توانمند شویم در عین حال هم باید توسط کارشناسان بتوانیم بازار هایی را در سطح جهان برای کشور فراهم کنیم .در مقایسه ای اقتصاد کشورمان با کشور کره جنوبی در فاصله بین سال های ۱۳۵۰ تا به امروز، در می یابیم که محصولاتی در کشور تولید می کردیم که کره جنوبی درآن زمان توان تولید آن را نداشت اما امروز این کشور در کنار تولید با بازاریابی و برند سازی کالاهای با کیفیت به ایران صادر می کند.

وی گفت: امروز سیاست تولید مرغوب برای داخل وصادرات محصولات نامناسب برای سایر کشورها که زمانی در ژاپن اجرا می شد، گذشته است وصادر کنندگان باید محصولات قابل رقابت و با کیفیت را بر اساس اصول علمی بازاریابی جهانی فراهم کنند . امروز کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه واسپانیا از نظر امکانات در شرایط مطلوبی هستند اما چون به مقوله بازاریابی جهانی نپرداختند محصولات این کشورها بازار شناخته شده ای دردنیا ندارند.

دانشمند با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی تشکیل کمیسیون ها در خانه اقتصاد طرح مسائل و ارائه آن به نمایندگان مجلس و دولت است، اعلام کرد: قدرت این تشکل به نحوه مشارکت اعضای آن بستگی دارد. در برنامه ریزی هایی که کردیم گروه هایی را تشکیل دادیم به نام هسته مشاوره تا اعضا بتوانند مشاوره های تخصصی بگیرند ودر صورت لزوم کارگاه های آموزشی تشکیل بدهند.

در ادامه جلسه علی صدری دبیر کمیسیون خانه اقتصاد گفت:   تشکیل کمیسیون ها با هدف حرکت اقتصادی است . این کمیسیون تداخلی با فعالیت اتاق بازرگانی ندارد وحرکتی مستقل خواهد داشت.

وی ادامه داد: ساختار کمیسیون ها تشکیل می شود از یک رییس و دو نایب رییس که و یک دبیر که با انتخاب اعضا صورت می پذیرد.روند اداره کمیسیون ها مستقل است. وهیات مدیره خانه اقتصاد دخالتی در اداره امور کمیسیون ها نخواهد داشت.

صدری با اشاره به اینکه تفکر فرابخشی داریم، افزود: اعضای کمیسیون ها نقش آفرین در زمینه مسایل موجود درزمینه کار خود هستند و نظارت بر فعالیت کمیسیون ها بر اساس تخصص اعضای هیات مدیره خانه اقتصاد است.

دبیر خانه اقتصاد گفت : تشکل ها نقش نظارتی بارزی دارند. این تشکل با مجوز وزارت صنعت، معدن وتجارت فعالیت می کنند و با توجه به رابطه ای که با نمایندگان، استانداری ها ومسئولان دولتی دارند؛ می توانند انعکاس دهنده مسائل بخش خصوصی باشد.

وی افزود: هدف خانه اقتصاد در وهله اول بررسی مسائل در سطح کلان است و با توجه به ارتباطاتی که با سه قوه داریم؛ می توانیم صدای واقعی بخش خصوصی باشیم.

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای