راهنمای مهاجرت تحصیلی به اتریش

تحصیل در اتریش - شرایط سنی تحصیل در اتریش - تحصیل کارشناسی در اتریش - هزینه مهاجرت به اتریش

مورد تایید وکلای مجموعه
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
دسته بندی: کشور اتریش
بروزرسانی: 10 شهریور ۱۴۰۰

شرایط تحصیل در اتریش (آسان ترین راه مهاجرت به اتریش)

شرایط تحصیل دراتریش برخلاف عقیده ی عموم آسان و امکان پذیر است.شما می توانید  با مطالعه ی راهنمای مهاجرت به اتریش از مهاجریست به اطلاعات کافی در این زمینه دست یابید. ما در این مقاله سعی داریم به سوالات شما عزیزان از قبیل شرایط سنی تحصیل در اتریش  ، هزینه  مهاجرت به اتریش و … پاسخ بدهیم.

تحصیلات‌ دانشگاهی‌ شامل‌ دو دوره‌ عمومی‌ (Der erste Studienabschnitt) و تخصصی‌ (Der Zweite Studienabschnitt) است. در پایان‌ دوره‌ عمومی‌ امتحانات‌ برگزار می‌شوند ولی‌ مدركی‌ صادر نمی‌شود. همه‌ دانشگاه‌های‌ اتریش‌ دولتی‌ هستند و بودجه‌ آنها را دولت‌ تأمین‌ می‌كند و دانشجو ملزم‌ به‌ پرداخت‌ شهریه‌ نیست. در سال‌ ۱۹۹۳ میلادی‌ مجلس‌ اتریش‌ تاسیس مدارس‌ عالی‌ فنی (‌Fachhochschulen (FH (مشابه نظام‌ آموزشی‌ آلمان) را تصویب‌ كرد. هدف‌ از تاسیس‌ مدارس‌ عالی‌ فنی، كوتاه‌ كردن‌ دوره‌ تحصیل‌ و راهیابی‌ سریع‌تر دانش‌آموختگان‌ به‌ بازار كار است. از سال‌ ۱۹۹۴ میلادی‌ تا كنون‌ بیش‌ از ۴۰ مدرسه‌ عالی‌ فنی‌ مجوز تاسیس‌ گرفته‌اند كه‌ در رشته‌های‌ مختلف‌ دوره‌های‌ چهار ساله‌ برگزار می‌كنند. 

تفاوت‌ مدارس‌ عالی‌ فنی‌ با دانشگاه‌ها در كاربردی‌ و حرفه‌ای‌ بودن‌ تحصیلات‌ است. در پایان‌ دوره‌ها دانشجو باید یك‌ دوره‌ شش‌ ماه‌ تا یك‌ ساله‌ را در مراكز گوناگون، به‌ كارآموزی‌ بپردازد. شرط‌ ورود به‌ مدارس‌ عالی‌ فنی، همان‌ شرط‌ ورود به‌ دانشگاه‌هاست‌ و در مواردی‌ مدارك‌ حرفه‌ای‌ نیز مورد توجه‌ قرار می‌گیرند. زمانی‌ كه‌ تعداد متقاضیان‌ بیشتر از گنجایش‌ دانشگاه‌ باشد، امتحان‌ ورودی‌ برگزار می‌شود.

در سیستم دانشگاه شروع ترم اول(زمستان) ابتدای ماه اکتبر و شروع ترم دوم (تابستان) ابتدای ماه مارچ و پایان آن اواخر ژوئن می باشد. مدارس عالی فنی همزمان با مدارس ابتدای سپتامبر برای ترم زمستان و ابتدای فوریه برای ترم تابستان آغاز میشود و آخر ژوئن به پایان می رسند.
غیر از تفاوت در شروع و پایان ترمهای دانشگاهی , در سیستم دانشگاه دانشجو مجاز به 3 بار شرکت در زمانهای تعیین شده برای هر درس می باشد. این زمانها معمولا 3 الی چهار بار در ترم اعلام می شوند. انجام هر امتحان بدون شرکت در کلاسها ( به شرط نداشتن کار عملی ) و در هر موقع از ترم از نظر دانشگاه بلا مانع است. در مدارس عالی فنی قبول نشدن در امتحان و نیز در امتحان جبرانی آن به معنای خواندن دوباره آن ترم به طور کامل می باشد. مدارس عالی فنی فشرده تر است و یک دانشگاه علمی کاربردی است.

اقامت تحصیلی اتریش

زبان

اكثر دانشگاه های اتريش رشته ها را به زبان آلمانی برگزار مي كنند و رشته های به زبان انگلیسی محدود هستند. شما برای ورود به دانشگاه نياز به گذراندن دوره زبان آلمانی داريد. شما می توانيد اين دوره را در ايران نيز بگذرانيد.
TOPدوره‌های‌ تحصیلی‌

1. دانش‌آموختگان‌ دبیرستان‌ها و كالج‌ها در اتریش‌ با قبولی‌ در امتحانات‌ نهایی‌ می‌توانند وارد دوره‌های‌ دو یا سه ساله‌ با گرایش‌های‌ گوناگون‌ شوند، مانند دوره‌های‌ تربیت‌ معلم‌ در كالج‌های‌ تربیت‌ معلم‌ كه‌ جایگاه‌ ویژه‌ای‌ در نظام‌ آموزشی‌ اتریش‌ دارند، یا دوره‌های‌ مربیان‌ اجتماعی‌ و یا دوره‌های‌ فنی‌ – پزشكی‌ در كالج‌های‌ تخصصی.

Magister (FH) – Diplom Ing. (FH) .2: این‌ دوره‌ها مخصوص‌ مدارس‌ عالی‌ فنی (FH) هستند. دیپلم‌های‌ مهندسی‌ (Diplom Ing) به‌ رشته‌های‌ فنی‌ و Magister به‌ رشته‌های‌ غیر فنی‌ اعطا می‌شود. مدت‌ تحصیل‌ ۷ یا ۸ نیم‌ سال‌ (شش‌ ماه) به‌ علاوه‌ یك‌ دوره‌ كارآموزی‌ شش‌ ماه‌ تا یك‌ ساله‌ است. در پایان، دانشجو پژوهشی‌ از یك‌ كار عملی‌ ارایه‌ می‌دهد.

Diplomtierarzt – Magister – Diplom Ingenieur .3 : این‌ دوره‌ها كه‌ در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود حداقل‌ به‌ مدت‌ ۸ تا ۱۰ نیم‌ سال‌ (۴ تا ۵ سال‌ تحصیلی) و در دوره‌های‌ پزشكی‌ حداقل‌ ۱۲ نیم‌ سال‌ به‌ طول‌ می‌انجامد. دیپلم‌های‌ مهندسی‌ (Diplom Ing) به‌ رشته‌های‌ فنی، Magister به‌ رشته‌های‌ غیر فنی‌ و Diplomtierarzt به‌ رشته‌ دامپزشكی‌ اعطا می‌شود. دانشكده‌های‌ هنرهای‌ عالی‌ دوره‌های‌ حداقل‌ ۴ تا ۸ ساله‌ دارند كه‌ مدارك ‌Magister. art و Magister. arch را برای‌ رشته‌های‌ هنر و معماری‌ اعطا می‌كنند. در پایان‌ كلیه‌ دوره‌ها دانشجو موظف‌ به‌ ارایه‌ پایان‌نامه‌ و دفاع‌ موفقیت‌آمیز از پژوهش‌ خود هست.

4. Doktor :برای‌ ورود به‌ این‌ دوره‌ مدرك‌ Diplom Ing. – Magister از دانشگاه‌ها، دانشكده‌های‌ هنرهای‌ عالی‌ و مدارس‌ عالی‌ فنی‌ (FH) پذیرفته‌ می‌شود، با این‌ تفاوت‌ كه‌ دارندگان‌ مدارك‌ مدارس‌ عالی‌ فنی‌ (FH) دو سال‌ به‌ مدت‌ تحصیلاتشان‌ در دوره‌ دكترا افزوده‌ می‌شود. دوره‌ دكترا در اتریش‌ پژوهشی‌ است‌ و چهار تا شش سال‌ طول‌ می‌كشد.

نوشتن‌ پایان‌ نامه‌ پژوهشی‌ و دفاع‌ موفقیت‌آمیز از آن‌ به‌ همراه‌ گذراندن‌ امتحانات‌ شفاهی‌ در چند درس‌ اصلی‌ مربوط‌ به‌ پژوهش، از مراحل‌ پایانی‌ این‌ دوره‌ محسوب‌ می‌شود.

تحصیل در اتریش

نحوه‌ ارزشیابی‌ مدارك‌ تحصیلی‌

1. مدرك‌: Diplom با دو تا سه سال‌ تحصیل، از كلیه‌ كالج‌ها با هر گرایشی‌ و همچنین‌ تحصیلات‌ نیمه‌ تمام‌ حداقل‌ با گذراندن‌ دوره‌ عمومی‌ دانشگاه‌ها (Der erste Studienabschnitt) به‌ شرط‌ داشتن‌ دیپلم‌ دبیرستان، “كاردانی” ارزشیابی‌ می‌شود.

2. مدارك ‌Diplom Ingenieur (FH), Magister (FH), Diplom Ingenieur, Magister. art, Magister با سه تا چهار سال‌ تحصیل‌ (طول‌ دوره‌ اسمی) صادره‌ از كلیه‌ دانشگاه‌ها، دانشكده‌های‌ هنرهای‌ عالی‌ و مدارس‌ عالی‌ فنی، “كارشناسی” ارزشیابی‌ می‌شود.

3. مدارك‌ Diplom Ingenieur, Magister. art, Magister با چهار تا پنج سال‌ تحصیل‌ (طول‌ دوره‌ اسمی) صادره‌ از كلیه‌ دانشگاه‌ها، دانشكده‌های‌ هنرهای‌ عالی‌ و در صورت‌ گذراندن‌ پایان‌ نامه، “كارشناسی‌ ارشد پیوسته” و با داشتن‌ مدرك‌ كارشناسی، “كارشناسی‌ ارشد” ارزشیابی‌ می‌شوند.

4. مدرک Doktor به‌ شرط‌ داشتن‌ مدارك‌ بندهای‌ دو و سه یا كارشناسی‌ ارشد، “دكترا” ارزشیابی‌ می‌شود.

مدارک لازم جهت اخذ پذيرش دانشگاه:

در ابتدا باید توجه داشته باشید که مهلت تقاضانامه تحصیلی برای ترم زمستانی اول سپتامبر و برای ترم تابستانی اول فوریه است و تمامی مدارک مورد نیاز باید تا این تاریخ به دانشگاه رسیده باشد. این تاریخ ها غیرقابل تمدید هستند. با توجه به اینکه مراحل بررسی پرونده های داوطلبان به زمان زیادی احتیاج دارد، توصیه می شود که داوطلبان مدارک خود را هر چه زودتر به دانشگاه ارایه کنند.

 رشته های تحصیلی ای که احتیاج به آزمون ورودی دارند (دانشگاه های پزشکی، دانشگاه و دانشکده های هنر): مهلت تقاضای شرکت در آزمون ورودی برخی رشته ها تا ۶ ماه پیش از آغاز ترم تحصیلی می باشد. پس بسیار مهم است که داوطلب در فرصت کافی به آماده کردن مدارک مورد نیاز اقدام کند.

مهمترین شرط در گرفتن پذیرش از دانشگاه های اتریش قبولی در همان رشته در یکی از دانشگاه های ایران و داشتن گواهی اشتغال به تحصیل است. این مسئله اصلی ترین شرط برای گرفتن پذیرش است. در واقع دانشگاه های اتریش قبولی در کنکور ایران را به منزله امتیاز اصلی دادن پذیرش تحصیلی می دانند و پس از آن معدل و نمرات شخص مورد بررسی قرار می گیرد. نداشتن گواهی اشتغال به تحصیل در ترم جاری در رشته مورد درخواست در ایران به منزله نگرفتن پذیرش می باشد.

 معمولا بین 4 هفته تا 6 هفته طول می کشد تا دانشگاه پس از دریافت مدارک نتیجه را با پست ارسال کنند.

در مورد رشته های هنر, قبولی در آزمون عملی ورودی نیاز است.

 و تا قبل از شرکت در آزمون هیچ پذیرشی ( اعم از رسمی و غیر رسمی) به دانشجو داده نمی شود. حضور فرد در آزمون الزامی است ( فرستادن نمونه کار کافی نمیباشد).تاریخ برگزاری آزمونهای عملی هر ترم در وب سایت دانشگاه اعلام میشود. برای ورود به اتریش جهت شرکت در آزمون ورودی نیاز به دعوتنامه نمی باشید. فقط کافی است برگ داوطلبان شرکت در آزمون ورودی را پر کرده برای دانشگاه ارسال نمایید. برگ تایید دانشگاه دال بر شرکت شما در آزمون ورودی که همراه با تاریخ برگذاری آزمون است برای شما حکم دعوتنامه را دارد و سفارت اتریش در ایران به انضمام این برگه به شما ویزای ورود جهت شرکت در آزمون ورودی را ابلاغ می نماید.

مدارک زير با توجه به شرايط متقاضيان دسته بندی شده و نيازی نيست که همه متقاضيان کليه مدارک را جهت اخذ پذيرش داشته باشند. ترجمه رسمی مدارک (با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه و تایید سفارت اتریش) بايد به زبان آلمانی يا انگليسی باشد.

* فرم پر شده و امضا شده ی درخواست پذیرش که از سایت دانشگاه مربوطه می توانید download کنید.

* شرح حال مختصر(یک یا دو صفحه) با عکس به زبان آلمانی یا انگلیسی

* ترجمه و کپی پیوست شده ی مدرک ديپلم و ريز نمرات آن

* ترجمه و کپی پیوست شده ی مدرک پيش دانشگاهی و ريز نمرات آن

* ترجمه و کپی پیوست شده ی کارنامه قبولي در کنکور سراسری و یا دانشگاه آزاد در رشته و مقطع مورد درخواست (در صورتیکه درایران هنوز در این رشته ثبت نام نکرده اید).

* ترجمه و کپی پیوست شده ی گواهی دانشگاه مبنی بر اینکه در ترم جاری دانشجوی تمام وقت و رسمی آن دانشگاه هستید و از ادامه تحصیل منع نشده اید (در صورتیکه در حال حاضر دانشجو هستید، فارغ از اینکه در رشته و مقطع مورد درخواست است و یا غیر از آن).

* ریز نمرات مهر و امضا شده ی دروسی که تا به حال در دانشگاه گذارنده اید به زبان انگلیسی و یا ترجمه ی آن (در صورتیکه دروسی گذارنده اید)

* ترجمه و کپی پیوست شده ی مدرک فوق ديپلم، ليسانس یا فوق ليسانس و ريز نمرات مهر و امضا شده ی آنها (در صورتیکه دارای این مدارک هستید) – به جای دانشنامه، گواهی اتمام تحصیل دانشگاه هم مورد قبول است.

* ترجمه و کپی پیوست شده ی شناسنامه

* گواهی زبان آلمانی ( در صورتیکه دوره ی زبان آلمانی گذارنده اید).

* دیگر مدارک دال بر تجربیات و آموزشهای حرفه ای یا فنی که در ایران جنبه ی رسمی دارند. 

 

مدارک لازم جهت رواديد تحصيلی

درخواست رواديد بايد شخصا به سفارت اتریش در تهران ارائه شود. سفارت در صورت ناقص بودن مدارک از قبول درخواست رواديد امتناع خواهد کرد. بررسی درخواست رواديد بطورمعمول 2 تا 4 ماه بطول می انجامد.

* فرم درخواست ويزای دانشجویی به زبان آلمانی که بطور کامل و خوانا پر شده و شخصا امضاء گرديده باشد.

* گذرنامه با مدت اعتبار کافی ( حداقل 6 ماه از تاريخ درخواست رواديد ) و فتوکپی از تمام صفحات مندرج آن

* شناسنامه

* گذرنامه و شناسنامه همسر

* تعهد نامه مالی از شخصی در اتريش يا خود متقاضی در اتريش به نام خود حساب باز کرده و مبلغ 7000 يورو به حساب خود پول گذاشته و تاييد آن را از بانک می گيرد و به سفارت ارائه می دهد.

* اصل و فتوکپی از پذيرش دانشگاه در اتريش

* اصل و کپی مدارک تحصيلی دبيرستانی و دانشگاهی متقاضی در ايران

* گواهی عدم سوء پيشينه

* 2 قطعه عکس

از شخص تضمین کننده نیز موارد زیر مورد نياز می باشد:

* Meldezettel (گواهی محل سکونت)

* Mietvertrag oder Grundbuchauszug (اجاره نامه يا کپی سند منزل)

*Arbeits- und Gehaltsbestätigung ( گواهی اشتغال به کار و گواهی حقوق)

میدونستید چرا وسط پرچم اتریش یک نوار سفید رنگ وجود داره؟

بر اساس افسانه های کهن؛ در سال ۱۱۹۱ میلادی فردی به نام دوک لئوپولد پنجم Duke Leopold V در جنگ مجروح شده و همچنان با رشادت به مبارزه ادامه می‌دهد به گونه ای که کل لباس سفید وی خونی می‌شود و در پایان جنگ وقتی وی کمربند خود را باز می‌کند؛ نوار سفید رنگی ظاهر می‌شود که این ترکیب، الهام بخش پرچم اتریش می‌شود.
دانستنی ها

هزینه های تحصیل در اتریش

به گزارش مهاجريست سکونت (اگر در خوابگاه دانشجویی باشد, همراه با هزینه های برق و سیستم حرارتی):۲۰۰-۳۵۰ یورو در ماه.

سکونت در آپارتمان (اجاره) به دلیل هزینه های برق, سیستم حرارتی, اینترنت و سایر رسانه های ارتباطی در متراژ مشابه با خوابگاه به مراتب بالاتر است, هرچند هزینه اجاره خالص خانه در نگاه اول با هزینه خوابگاه یکسان به نظر میرسد. در هر دو مورد, خوابگاه و آپارتمان , مقدار سه برابر اجاره ماهانه به عنوان پیش پرداخت باید پرداخت گردد. این مبلغ موقع فسخ قرارداد به شرط عدم آسیب جدی به آپارتمان/اتاق برگردانده میشود.
غذا(بدون موارد لوکس و دخانیات): ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو در ماه
موارد شخصی، کتاب، و تفریحات۱۰۰ تا ۲۵۰ یورو در ماه
 ———————-
كمك هزینه‌های مختلف در كالج‌های اتریش چگونه‌اند؟
در شرایط معمولی و برای مقطعی غیر از مقطع دکترا, کمک هزینه یا بورسیه هنگام پذیرش وجود ندارند. پس از ورود به دانشگاه می توان برای موسسات مختلف در خواست بورسیه داد.
آیا می‌توانم هزینه‌ی خود را با یك كار پاره‌وقت تامین نماییم؟
کسی که با ویزای دانشجویی در کشور اقامت دارد, اجازه کار در کشور اتریش را ندارد . به شرط درخواست کارفرما یا برای کارآموزی میتوان اجازه کار موقت یا نیمه وقت تا سقف حدودا ۳۴۰ یورو در ماه دربافت کرد. که بر اساس قانون کار در اتریش این دریافت ماهیانه ۱۴ بار در سال است.

هزینه‌ی تحصیلات تکمیلی (graduate school) در اتریش حدوداً چقدر است؟
این هزینه بسته به نوع دانشگاه متفاوت است. ولی بیشترین مقدار شهریه ۷۸۰ یورو در ماه می باشد. این مبلغ در بعضی دانشگاه ها به شرط ارائه واحد پاس شده در هر ترم تا حدود بیش از دو سوم آن قابل برگشت است. دانشگاه فنی وین که پر متقاضی ترین دانشگاه برای ایرانیان است از این قانون مبرا است و قانون بازگشت شهریه را ندارد.
متوسط هزینه ها:
هزینه تحصیل:
در اتریش حدود 18 دانشگاه و 110 انجمن آموزشی وجود دارد و زبان ملی و رسمی تدریس در این دانشگاه ها آلمانی می باشد.

 تحصیل در دانشگاه های اتریش از ترم زمستانی 2015برای دانشجویان خارجی رایگان نیست و ترمی 727 یوروشهریه تحصیلی دریافت می گردد .
تامین هزینه های تحصیلی بوسیله کار ضمن تحصیل در اتریش امکان پذیر نیست مگر آنکه دانشگاه با توجه به نمره های بالای دانشجویان خارجی به آنها در خود محیط دانشگاه کار دهد. اخذ پذیرش برای ادامه تحصیل در دانشگاه های اتریش شرط اعطای ویزا از سوی دولت اتریش است. برای ورود به دانشگاه های اتریش داوطلب باید دانشجوی رشته مورد نظر در کشور خود باشد،به عبارت دیگر دیپلم به تنهایی قابل قبول دانشگاه های اتریش نیست .
دانشجویانی می توانند به عنوان دانشجوی رسمی در دانشگاه های اتریش به تحصیل ادامه دهند که مدرک تحصیلی آنها در کشوری که آن را کسب کرده اند و همچنین در اتریش برای ورود به دانشگاه کافی باشد. دانشجویانی که قبلا در دانشگاه به تحصیل اشتغال داشته اند باید گواهی صادره از دانشگاه را ارایه دهند و در این گواهی باید کلیه نمرات منعکس باشد .
مهلت ثبت نام برای ترم تابستانی تا اول فوریه و برای ترم زمستانی تا اول سپتامبر می باشد یعنی مراکز مربوطه باید مدارک متقاضی را تا زمانهای نامبرده دریافت کرده باشند که معمولا توصیه می شود که متقاضیان بدلیل بالا بودن تعداد تقاضاها از 6 ماه قبل درخواست خود را به دانشگاه ارائه دهند .
متقاضیان ادامه تحصیل در اتریش حتما باید قبل از ورود به دانشگاه و جهت اخذ پذیرش تحصیلی مدرک زبان آلمانی دال بر اتمام دوره مقدماتی زبان آلمانی به دانشگاه و متعاقبا به سفارت ارائه دهند .
هزینه مسکن:
متوسط هزینه زندگی در خوابگاه چقدر می باشد؟
2500 – 1500 یورو ، سالیانه.
متوسط هزینه اجاره یک Suite یا اتاق دانشجویی چقدر می باشد؟
4000 – 3000 یورو ، سالیانه.
هزینه زندگی:
متوسط هزینه های زندگی در اتریش چگونه است؟
به طور متوسط هزینه سالیانه زندگی در اتریش 8000 – 8500 یورو می باشد.
داشتن فامیل/بستگان و کاهش مخارج سالیانه
آیا داشتن مسکن و کمک در یافتن کار دانشجویی باعث کاهش هزینه های تحصیلی دانشجو،
می گردد؟
اگر فامیل و یا بستگان دانشجو، در همان محل زندگی خود، دانشجو را اسکان دهد به طور متوسط یک سوم هزینه های سالیانه دانشجو کاهش می یابد و اگر در یافتن کار دانشجویی نیز به دانشجو کمک نماید دوباره یک سوم از هزینه های سالیانه دانشجو، صرفه جویی می شود. بنابراین در صورت رایگان بودن مسکن و یافتن کار متوسط هزینه های سالیانه دانشجو 6000یورو خواهد بود.
آیا دانشجویان در اتریش ملزم به داشتن بیمه درمانی هستند؟
از اقدامات بسیار ضروری پس از ورود به کشور گرفتن بیمه دانشجویی است که با برگه ثبت نام دانشگاه به راحتی ممکن می باشد. این بیمه در حدود ماهیانه 23 یورو برای دانشجویان است و شماره بیمه نامه فرد برای تمدید ویزا یا سایر کارهای اداری الزامی است.
واحد پول اتريش و نرخ برابری آن با ريال ايران:
واحد پول اتريش يورو و پول خرد آن سنت می باشد.

دانشگاه های اتریش

مراكز آموزش‌ عالی‌ در كشور اتریش‌ شامل‌ دانشگاه‌ها، دانشكده‌های‌ هنرهای‌ عالی، مدارس‌ عالی‌فنی‌ و كالج‌های‌ تخصصی‌ دو تا سه‌ ساله‌ است. مراكز آموزش‌ عالی‌ اتریش‌ در زمینه‌ هنر و موسیقی‌ بسیار قوی‌ است‌ و دانشكده‌ موسیقی‌ و آثار هنری‌ و دانشكده‌ هنر كاربردی‌ شهر وین‌ از مراكز قوی‌ هنری‌ اروپا به‌ شمار می‌آیند

. شرط‌ ورود به‌ دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌ عالی‌ اتریش‌ داشتن‌ مدرك‌ (Reifeprüfungszeugins) است. دانشكده‌های‌ هنرهای‌ عالی‌ امتحان‌ ورودی‌ نیز برگزار می‌كنند. مراكز آموزش‌ عالی‌ در اتریش‌ محدودیتی‌ برای‌ پذیرش‌ دانشجو ندارند.

 در دوره ی دکترا و در بعضی از دانشگاه های خصوصی می توان به زبان انگلیسی تحصيل کرد.

دانشگاه های اتریش به دو دسته دانشگاه (University ) و مدارس عالی فنی (Fachhochschule ) تقسیم می شوند که هر دو دسته مورد تائید وزارت علوم ایران می باشند.

الف) دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌ عالی‌ اتریش‌ گروه‌ یك‌ (ممتاز):

Universität Wien
Universität Graz
Universität Innsbruck
Universität Salzburg
Technische Universität Wien
Technische Universtiät Graz
Montanuniversität Leoben
Universität für Bodenkultur Wien
Veterinärmedizinische Universität Wien
Wirtschaftsuniversität Wien
Universität Linz
Universität Klagenfurt
Akademie der bildenden Künste Wien
Universität für angewandte Kunst Wien
Universität für Musik und darstellende Kunst Wien
Universität Mozarteum Salzburg
Universität für Musik und darstellende Kunst Graz
Universität für Künstlerische und industrielle Gestaltung Linz

ب) مدارس‌ عالی‌ فنی‌ (FH) و مراكز آموزش‌ عالی‌ كه‌ مورد تایید وزرات‌ علوم (Bundesministerium für Wissenschaft und Verker) اتریش‌ هستند.

 

  • در جدول زیر شرایط هر مقطع و فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف به اختصار آورده شده است: 

    ردیف

    مدرک / مقطع تحصیلی

    شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه های اتریش

     

    1

    دبیرستان

    1- داشتن مدرک زبان آلمانی (در صورت وجود)

    2- توانایی تامین مالی خود در اتریش (سالیانه حدود 10000 یورو)

    2

    دیپلم

    1- داشتن مدرک زبان آلمانی (در صورت وجود)

    2-  توانایی تامین مالی خود در اتریش (سالیانه حدود 10000 یورو)

    3- گواهی قبولی در دانشگاه آزاد یا سراسری (در مواردی میتوان بدون این گواهی هم پذیرش گرفت)

    3

    کارشناسی دانشگاه آزاد، غیر انتفاعی و علمی کاربردی در ایران و یا دانشگاه های خصوصی در دیگر کشورها

    1- داشتن مدرک زبان آلمانی (در صورت وجود)

    2-  توانایی تامین مالی خود در اتریش (سالیانه حدود 10000 یورو)

    3- گواهی قبولی در دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد (در مواردی میتوان بدون این گواهی هم پذیرش گرفت)

     

    ·         در اکثر این موارد در تعدادی از دانشگاه های اتریش دانشجو موظف به گذراندن واحد های جبرانی در اتریش است تا مدرک ایشان مورد تایید برای مقطع کارشناسی ارشد قرار گیرد. به عبارت دیگر پس از گذراندن واحدهای اعلام شده می تواند بصورت پیوسته کارشناسی ارشد خود را اخذ نماید. در برخی موارد هم دانشگاه ها مستقیماً اقدام به صدور پذیرش برای مقطع کارشناسی ارشد می نمایند.

    ·         چنانچه فرد مدرک زبان آلمانی نداشته باشد، دانشگاه برای دانشجو پذیرش صادر میکند و پس از اخذ ویزا و ورود به اتریش، دانشجو می بایست نسبت به گذراندن دوره زبان آلمانی در دانشگاه اقدام نماید. در این دوره ها علاوه بر زبان آلمانی، دروس پایه نیز آموزش داده می شود. طول این دوره بسته به تلاش فرد بین یک ترم 3 ماهه تا 1.5 سال میتواند متغیر باشد.

    4

    کارشناسی از دانشگاه های سراسری در ایران و یا دانشگاه های دولتی در دیگر کشورها

    1- داشتن مدرک زبان آلمانی (در صورت وجود)

    2-  توانایی تامین مالی خود در اتریش (سالیانه حدود 10000 یورو)

    3- گواهی قبولی در دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد (در مواردی میتوان بدون این گواهی هم پذیرش گرفت)

     

    ·         در  برخی موارد در تعدادی از دانشگاه های اتریش دانشجو موظف به گذراندن واحد های جبرانی در اتریش است تا مدرک ایشان مورد تایید برای مقطع کارشناسی ارشد قرار گیرد. به عبارت دیگر پس از گذراندن واحدهای اعلام شده می تواند بصورت پیوسته کارشناسی ارشد خود را اخذ نماید. در بیشتر  موارد هم دانشگاه ها مستقیماً اقدام به صدور پذیرش برای مقطع کارشناسی ارشد می نمایند.

    ·         چنانچه فرد مدرک زبان آلمانی نداشته باشد، دانشگاه برای دانشجو پذیرش صادر میکند و پس از اخذ ویزا و ورود به اتریش، دانشجو می بایست نسبت به گذراندن دوره زبان آلمانی در دانشگاه اقدام نماید. در این دوره ها علاوه بر زبان آلمانی، دروس پایه نیز آموزش داده می شود. طول این دوره بسته به تلاش فرد بین یک ترم 3 ماهه تا 1.5 سال میتواند متغیر باشد.

    5

    کارشناسی ارشد

    1- داشتن مدرک زبان آلمانی (در صورت وجود)

    2-  توانایی تامین مالی خود در اتریش (سالیانه حدود 10000 یورو)

    3- گواهی قبولی در دانشگاه در مقطع دکترا (در مواردی میتوان بدون این گواهی هم پذیرش گرفت)

    ·         در اتریش در برخی رشته ها در مقطع دکترا به زبان آلمانی است و در برخی رشته ها به زبان انگلیسی.

    ·         چنانچه فرد مدرک زبان آلمانی نداشته باشد، دانشگاه برای دانشجو پذیرش صادر میکند و پس از اخذ ویزا و ورود به اتریش، دانشجو می بایست نسبت به گذراندن دوره زبان آلمانی در دانشگاه اقدام نماید. در این دوره ها علاوه بر زبان آلمانی، دروس پایه نیز آموزش داده می شود. طول این دوره بسته به تلاش فرد بین یک ترم 3 ماهه تا 1.5 سال میتواند متغیر باشد.

    ·         رشته و گرایش در دوره دکترا در اتریش بسته به رشته و گرایشی دارد که دانشجو در حال تحصیل در آن رشته و گرایش می باشد (در مورادی که فرد در حال تحصیل است) و در برخی موارد هم می توان در رشته ها یا گرایش های مشابه هم پذیرش گرفت.

    ·         در برخی موارد در اتریش میتوان رشته یا گرایش را عوض کرد. (تغییر رشته یا گرایش)

    ·         یک روش برای ورود بهتر به دانشگاه های اتریش، گذراندن مجدد دوره کارشناسی ارشد در اتریش است. این امر موجب تقویت تحصیلی دانشجو و راحت تر شدن اخذ پذیرش در مقطع دکتراست چرا که سیستم آموزشی اتریش یک سال از ایران جلوتر است.

    ·         فرد میتواند پس از دریافت پذیرش، برای خود و خانواده خود درخواست ویزا نماید.

    نکات مهم:
    1- در برخی موارد که فرد متقاضی دارای تمام شرایط فوق الذکر هم نباشد، می توان تحت شرایطی برای او در دانشگاه های اتریش پذیرش گرفت. به همین دلیل دانشجویانی که مصمم به تحصیل در اتریش هستند میتوانند قبل از تصمیم نهایی خود، با کارشناسان موسسه مشاوره داشته باشند.
    2- طول دوره کارشناسی در اتریش 4 سال، کارشناسی ارشد 2سال و دکترا هم حدود 4 سال است. دانشجویانی که دارای  مدرک کارشناسی هستند میتوانند با گذراندن یک سال تحصیلی در اتریش، مجدداً یک لیسانس از معتبرترین دانشگاه های این کشور دریافت نمایند.
    3- دانشگاه های اتریش هر سال دو بار اقدام به صدور پذیرش می نمایند (ترم مارچ و اکتبر). برای اقدام جهت اخذ پذیرش هم مدارک دانشجو حداقل می بایست 3 ماه قبل از صدور پذیرش، در دانشگاه های اتریش تحویل داده شده باشند.
    4- شهریه تحصیلی در اکثر دانشگاه های اتریش در حال حاضر رایگان و در برخی دانشگاه ها هم در حد رایگان (سالیانه حدود 380 یورو) می باشد.
    اطلاعات و خدمات موسسه جهت پذیرش تحصیلی در کشور اتریش:
    تحصیلات تقریبا رایگان در دانشگاه وین اتریش مهد موسیقی و معماری دنیا به همراه خانواده با کمترین هزینه
    اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه وین بزرگترین و بهترین دانشگاه اتریش حتی بدون مدرک زبان
    امتیازات تحصیل در اتریش:
    • اخذ پذیرش تحصیلی از بهترین و بزرگترین دانشگاه اروپا که دارای رنکینگ 67 دنیا می باشد.
    • تحصیلات تقریبا رایگان در دانشگاه وین اتریش مهد موسیقی و معماری دنیا(امکان تحصیل کاملا رایگان)
    • فرصت باور نکردنی برای فارغ التحصیلان و دانشجویانی که می خواهند رشته تحصیلی خود را در اتریش ادامه دهند.
    • اخذ پذیرش تحصیلی و تضمین ویزای آن برای دانشجویانی که در یکی از دانشگاههای ایران تحصیل می کنند و یا پذیرفته شده اند.
    • امکان اخذ ویزای تضمینی برای خانواده دانشجو
    • امکان ترانسفر واحدهای گذرانده شده دانشجویان دانشگاههای سراسری و آزاد به دانشگاه وین و اخذ مدرک از دانشگاه وین
    • امکان گرفتن ویزای یک ساله و سفر به سایر کشورهای اروپایی( و همچنین امکان تمدید این نوع ویزا تا 3 سال) حتی برای گذراندن دوره های زبان آلمانی در کشور اتریش

سوالاتی که ممکن است در ذهن شما نیز باشد؟!

آیا امکان افتتاح حساب بانکی برای ایرانیان در کشور اتریش وجود دارد؟

از آنجایی که شما قرار هست به عنوان یک دانشجو به اتریش بروید حق افتتاح حساب دارید البته لازم به ذکر است که این کار سختی های خودش را دارد و باید قبل از افتتاح حساب قوانین بانک مرتبط را مطالعه کنید.

همچنین میتوانید از خدمات افتتاح حساب بین المللی مهاجریست نیز استفاده نمایید لذا درصورت تمایل با تیم مشاوره ما تماس حاصل فرمایید.

آیا می توان در اتریش شغل مناسبی پیدا کرد؟

فرصت های کاری فوق العاده ای در اتریش وجود دارد و درصورتی که فرد زرنگی باشید در این کشور بدون شغل نخواهید ماند.

آیا اتریش ها مردمان نژادپرستی هستند؟

مردم آلمان اعتقادات خاصی دارند به همین منظور پیشنهاد میکنیم قبل از مهاجرت به این کشور درباره تفکر و فرهنگ آنان تحقیق کنید.

به این مطلب امتیاز دهید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای